2022 was een topjaar voor sportieve en ‘last mile’ fietsen

Steeds meer elektrisch ondersteunde sportfietsen

 

Na de daling in 2021 wegens verminderde leveringen, hebben de sportieve fietsen hun tweede adem gevonden in 2022. Ze totaliseren 198.095 stuks, goed voor 28,5% van de totale verkoop. België blijft een land van de sportieve fietsen. We merken dat ook kleinere ‘last mile’-segmenten zoals de bakfiets, de longtail en de plooifiets de wind in de zeilen hebben en ondertussen goed zijn voor 28.476 eenheden.

22/05/2023

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO, verduidelijkt : “Er werden in 2022 in totaal 198.095 sportfietsen verkocht, goed voor een marktaandeel van 28,5% en een stijging met 23.623 eenheden na een moeilijk jaar 2021. De mountainbike blijft het populairst, voor de koersfiets (Road) waarvan er te weinig konden geleverd worden. Opmerkelijk is de stijgende populariteit van de elektrisch ondersteunde sportfietsen : dit laatste taboe is nu definitief gesneuveld.”

Over de last mile fietsen : “In stedelijk gebied zien we steeds meer bakfietsen, longtails en plooifietsen en daarom hebben we nu aparte cijfers voor deze categorieën. Ze totaliseren nu samen 28.476 eenheden en blijven groeien. Ze zijn dan ook bijzonder handig voor pendelaars (al-dan-niet elektrische plooifietsen) of voor het vervoer van gezin en goederen. Hoewel zwaarder en logger dan een gewone fiets, bieden de bakfiets en longtail daarbij een handig alternatief op de auto en het openbaar vervoer.”

 

Het volledige dossier met alle details, grafieken en analyse kan u hier downloaden. 

 

2022 : de remonte van de sportieve (e-)fiets

De sportieve fietsen waren samen goed voor een stijging van 23.623 exemplaren, dat is 21,3% van de totale groei op de Belgische fietsmarkt. In absolute cijfers zijn de gravel/cyclocross fietsen de grootste stijgers met een toename van bijna 10.000 eenheden. Ook de mountainbike doet het terug prima na een slecht jaar wegens leveringsproblemen.

Enige verliezer in het gezelschap is de gewone koersfiets : die verliest een deel aan de e-variant maar er zijn ook nog altijd achterstallige leveringen voor de premium en op maat gemaakte modellen.

 

 

 

De cijfers van de e-sportfietsen zijn nog niet heel hoog in vergelijking met de mechanische sportfietsen, maar we merken wel een stevige stijging in de drie subsegmenten :

  • de e-mountainbikes stegen van 15.480 naar 18.167 eenheden (+17,4%);
  • de e-koersfietsen gingen er heel hard op vooruit : van 1.171 naar 4.679, dat viermaal zoveel (+401,1%)
  • de e-gravelbikes spannen de absolute kroon : ze gaan van 22 naar 1.404 stuks ofte een onwaarschijnlijke stijging van bijna 6.400%. Du jamais vu…

 

Het taboe van de elektrisch ondersteunde sportfiets is nu wel helemaal van de baan en dit segment zal in de toekomst zeker nog verder groeien.

 

 

‘Last mile’ wordt belangrijker

Voor de cijfers van 2022 zijn er naast de bestaande bakfietsen (e-Cargo) 3 nieuwe categorieën toegevoegd die betrekking hebben op de ‘last mile’ : enerzijds de Longtail (‘E-Longtail’ – maakte vroeger onderdeel uit van ‘E-Cargo’) en anderzijds de elektrische vouwfietsen (‘E-Folding Bikes’ – maakte vroeger onderdeel uit van ‘OTHER’) en de niet-elektrische vouwfietsen (‘Folding Bikes’ – maakte vroeger onderdeel uit van ‘E-OTHER’). Deze drie niches eisen een steeds belangrijkere plaats op in verstedelijkte fietslandschap : voor het vervoer van goederen en personen (Cargo en Longtail) of door pendelaars (plooifietsen).

 

 

De e-Cargo had de afgelopen jaren te lijden onder leveringsproblemen maar haalde in 2022 een mooie 6.380 exemplaren. Ze worden behalve door gezinnen steeds meer ingezet door bedrijven voor de ‘last mile’-leveringen in de stad. Zelfs zonder de long tails (die vroeger onder de cargobikes vielen) zien we een vervijfvoudiging van de markt. De long tails van hun kant, waarvan we nu voor het eerst aparte cijfers hebben, haalt 3.205 eenheden. Dat is bijna exact de helft van het aantal conventionele cargobikes en daarmee bewijst dit subsegment zijn groeiende populariteit.

De e-plooifiets (8.270 stuks) is ondertussen bijna zo groot als de gewone plooifiets (8.599) : hij bewijst zijn gemak voor woon-werkverkeer waarbij fiets en openbaar vervoer worden gecombineerd. Dank zij de elektrische variant kan je nu ook wat langere afstanden afleggen tussen het station en het werk/thuis.

 

Betrouwbare cijfermethodiek

Mobiliteitsfederatie TRAXIO heeft voor 2019, 2020, 2021 en 2022 – in samenwerking met L!NK New Mobility Consultancy - de concrete cijfers gebundeld van alle distributiekanalen (zowel vakhandel als verkoop via internet of bij ketens die niet enkel fietsen verkopen, bij supermarkten, DHZ-zaken en direct marketing-verkoop). Dit levert betrouwbare en gedetailleerde cijfers op : niet minder dan 84,5% van de verzamelde aantallen werd formeel gerapporteerd, van slechts 15,5% werd een inschatting gemaakt.

 

Brussel, 23/05/2023

----------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy