Kampeerwagens : terugval na corona-topjaar, maar stijgende trendlijn houdt aan

Hamvraag : wat brengt de post-coronaperiode voor de kampeerwagen?

25/11/2022

Nu de zomer alweer een poosje achter de rug is, is het tijd om terug te blikken op de markt van de campers. Nieuwe kampeerwagens zitten al enkele jaren in de lift en kenden na de eerste lockdown een enorme boost, die we nog niet zozeer zagen in de inschrijvingen 2020 (+4,1%) maar zeker wel in die van 2021 (+31% t.o.v. 2020). Die tijdelijke, extreme piek is achter de rug: de eerste tien maanden van 2022 laten een daling zien van -17,7%. Toch is de markt van de nieuwe kampeerwagens sinds 2017 continu blijven groeien: op 6 jaar tijd is het aantal nieuwe inschrijvingen met niet minder dan 44,1% gestegen.

De tweedehandsmarkt kende die plotse piek van 2021 niet maar ook daar is de aanhoudende stijging van het aantal inschrijvingen tussen 2017 en 2022 opmerkelijk: +31,1% De vraag is wat de toekomst zal brengen want de interesse van de consument begint te tanen en showroombezoeken branden momenteel op een laag pitje.

De enorme post-coronapiek van 2021

Tijdens de eerste lockdown van 2020 lag de verkoop van kampeerwagens nagenoeg plat door de verplichte sluiting van de showrooms. Dat veranderde snel: na de lockdown en door de invoering van de befaamde ‘bubbels’ kreeg de kampeerwagen een enorme aantrek: was de camper immers niet het ideale vakantievoertuig om ongehinderd met je gezin op vakantie te vertrekken? De vraag explodeerde maar de fabrikanten konden de productie niet voldoende snel optrekken waardoor het aantal inschrijvingen van nieuwe kampeerwagens +4,1% (totaal : 5.381 ex.) hoger eindigde dan 2019.

Leveringen van nieuwe mobilhomes liepen wel aardig vlotter in 2021, dat tekende voor een recordjaar : er werden toen 7.063 nieuwe kampeerwagens ingeschreven, maar liefst +31% meer dan in 2020 en zelfs  +76% hoger dan 2019!

De relatieve daling van 2022

Over de eerste 10 maanden van 2022 is het aantal inschrijvingen van nieuwe campers met -17,7%  (5.456 stuks) gedaald vergeleken met het topjaar 2021 toen over dezelfde periode 6.632 nieuwe voertuigen werden ingeschreven. Dat is een behoorlijke terugval, maar het is geen teken van een dalende markt want het aantal inschrijvingen in 2022 past perfect in de jarenlange stijgende trendlijn: sinds 2017 is het aantal ingeschreven nieuwe campers gestaag gestegen tot +44,1% in 2022. Daarmee blijkt de toenemende interesse in dit polyvalente vervoer- en vakantiemiddel.  

Dirk Van Eyck, CEO van marktleider Dicar in Geel en Wetteren, licht toe: “ We zien de laatste jaren een verjonging van het publiek en ook de verbetering van het comfort van de motorhome parkings maakt dat vooral de pop-up versies aan populariteit winnen. Merken als VW, Ford en Mercedes hebben hierop hun focus versterkt waardoor dit concept nog meer gepromoot werd.”

De vraag is echter in hoeverre deze interesse zal standhouden in tijden van economische onzekerheid want momenteel blijven de showrooms leeg. Het positieve effect in de inschrijvingscijfers komt namelijk deels door een vertragingseffect wegens lange levertermijnen (motorhomes die vorig jaar werden verkocht werden deels dit jaar geleverd en ingeschreven).

Dirk Van Eyck ziet de toekomst minder rooskleurig tegemoet: ”Onze branche heeft de afgelopen 2 jaar “boeren’jaren gehad. We genieten nu nog van onze grote orderboek of onze achterstand in de leveringen. We voelen wel dat de mensen voor dit soort artikel er even de op knip zetten. De afbetaling voor een motorhome is al snel een 700 € per maand waardoor de consumenten met de onzekerheden die eraan zitten te komen niet gemotiveerd zijn om te bestellen”.

De vraag is dan ook of de stijgende trendlijn van de afgelopen jaren blijft aanhouden. De eerste indicatoren zijn voorlopig niet positief.

Tweedehandsmarkt: rustiger vaarwater

Vergeleken met de nieuwmarkt bleef het aantal inschrijvingen van tweedehands mobilhomes tijdens corona relatief stabiel. De eerste 10 maanden van 2022 werden er 4.321 opnieuw ingeschreven, dat is een lichte stijging van 4,8% vergeleken met vorig jaar.

De stijging op langere termijn merken we ook op de tweedehandsmarkt: +31% tussen 2017 en 2022 (bekeken over eerste 10 maanden). Maar de plotse ‘2021-boom’ van de nieuwmarkt doet zich niet voor bij de occasies: in 2020 steeg de markt +1,5% en in 2021 met +7,5% om in 2022 dus af te buigen naar een groei van 4,8%.

Dirk Van Eyk (Dicar): “Net als in de auto-industrie kampten we met lange leveringstermijnen. De klanten die nog van de zomer wilden vertrekken met een motorhome moesten zich richten tot de tweedehandsmarkt waardoor de prijzen van deze tweedehands sterk stegen tijdens de zomer.  Het gekende fenomeen van vraag en aanbod. Het aantal tweedehands inschrijvingen is toegenomen doordat er de vorige jaren, tijdens covid, meer nieuwe zijn ingeschreven en waardoor het aanbod vergroot is de jaren erna.

Op een goed jaar tijd zien we prijsstijgingen van zelfs 20%, niet enkel omwille van tekorten aan chassis,  maar ook van de stijgende prijzen van de andere materialen zoals hout, polyester en aluminium. Deze stijging weerspiegelt zich uiteraard op de tweedehandswaarde van de motorhomes waardoor de prijzen van de tweedehands ook, tijdelijk, sterk gestegen zijn.” 

De meest populaire campers

De meest populaire merken op de nieuwmarkt zijn: VW (California, Caddy & Crafter), gevolgd door Benimar, Roller Team, McLouis & Chausson. Bij de twwedehands zijn McLouis, VW, Benimar, Chausson en Mercedes het meest gegeerd.

Opvallend is het stijgende succes van de kleinere camperbusjes. Deze hebben het formaat van een mono volume auto en bieden een grotere flexibiliteit en kunnen ook als 2de voertuig gebruik worden voor dagdagelijkse verplaatsingen. Deze minivans zin meestal uitgerust met een soort pop-up dak waarin slaapruimte is voor 2 personen en je vaak ook de leefruimte nog kan ombouwen tot een extra bed. De ruimte en uitrusting zijn minder uitgebreid, maar het gebruiksgemak en de flexibiliteit zijn uiteraard grote troeven. VW speelde met de California als eerste in op deze trend, maar ook de Ford Custom en Mercedes Viano spelen in op deze nieuwe markt.

Dirk Van Eyck legt verder uit: “De pop-ups waren voor corona al populair, maar sinds 2020 merken we een flinke groei. De pop-up beantwoordt aan de wensen van een jonger publiek, maar is vooral veel flexibeler en mobieler dan de klassieke full size mobilhome. Dergelijke voertuigen kunnen behalve als vrijetijdsvoertuig ook gebruik worden als tweede voertuig en ook door de steeds beter uitgeruste parkeerplaatsen voor campers is een eigen toilet en douche niet altijd een noodzaak”.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 25 november 2022

----------------------------------------------------------------------------

Noot voor de redactie, niet voor publicatie:

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy