Tweedehandsmotorfietsen blijven zorgen baren, nieuwe motorfietsen beperken het verlies

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De tweedehandsmarkt voor motorfietsen blijft zorgen baren: in mei werden er -28,9 % minder verkocht dan in mei 2022. Gecumuleerd over de vijf eerste maanden van het jaar betekent dat een daling van -29,8 % of een verlies van 9.446 eenheden. Dat is enorm en heeft een negatieve impact voor de Belgische motormarkt in de toekomst. De reden van die aanhoudende daling sinds januari dit jaar moeten we niet ver zoeken: de tweedehandskeuring van motorfietsen die verplicht is sinds 1 januari 2023. Dit effect zullen we ook in de komende maanden verder blijven voelen, en onze prognose dat er meer dan vroeger tweedehandsmotoren in de buurlanden terechtkomen blijkt ondertussen bewaarheid. Bij de motorhandelaars vingen we op dat de particulieren sneller geneigd zijn om hun motor over te laten aan een dealer of aan een (buitenlandse) opkoper zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan. Dat betekent dat heel wat motofietsen van de Belgische markt verdwijnen en dat zal op termijn nadelig zijn voor zowel het Belgische motorpark als voor de dealers en de onderdelenleveranciers omdat er minder onderhoud en herstellingen zullen gebeuren. Bij de nieuwe motorfietsen zien we een lichte daling van het aantal inschrijvingen in mei: -2,4 % (2.808 eenheden). Gecumuleerd over de eerste vijf maanden bedraagt de daling nu -2,0 %. Een belangrijke factor voor die daling is het slechte weer dit voorjaar – gelukkig kunnen we nu sinds een tweetal weken wel genieten van mooi motorweer waardoor er opnieuw meer volk in de showrooms komt. Daarnaast blijft er de nog steeds wisselvallige beschikbaarheid van nieuwe motoren, die volgens de cijfers blijkbaar vooral zichtbaar is bij merken als Harley-Davidson, Ducati, Piaggio, SYM en Kymco maar we weten dat ook andere merken nog altijd niet immuun zijn voor leveringsproblemen. Wat we tot slot ook horen bij de motordealers is dat sommige potentiële kopers geremd worden door onzekerheid over de toekomstige regelgeving over verbrandingsmotoren en de toegang van motoren tot lage emissiezones. Tot slot blijken ook de hogere rentevoeten de verkoop in een aantal gevallen parten te spelen.

08/06/2023

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt 

1. Tweedehandse motoren

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen. De weerslag zien we ook duidelijk in mei: -28,9 %, of amper 6.313 exemplaren. Hieronder de verdere details.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (mei 2023)

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook over de eerste vijf maanden de grootste tweedehandsmarkt (61,2 %) maar verloor toch -27,2 % . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en dan vooral bij 126-750 cc. Wallonië verliest nog meer (-37,7 %!): daar verliezen alle klassen van +125cc een derde tot meer dan 40%! In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, maar de lichtere klassen verliezen er wat minder. Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet (helm) op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (mei 2023)

De lichtste klasse verliest het minst: gevolg van de motorkeuring

Opvallend is dat de lichtste klasse in mei opnieuw het minst slecht scoort in ons land. Bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc maar liefst 36,2 % van de markt, maar ook de middenklasse en de zware jongens (+1.001cc) bleven met cijfer van bijna 20 % nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125 cc niet minder dan -32 % tot -44 % ten opzichte van vorig jaar…

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (mei 2023)

Alleen Aprilia kleurt groen in 1 klasse, al de rest van de markt kleurt rood

In de gecumuleerde top 10 niets dan verliezers met dieprode cijfers die gaan van ongeveer -27 % tot -45 %.

Dat geldt overigens voor alle top 10-klasseringen in de verschillende cilinderklassen. Er is slechts één uitzondering: Aprilia scoort een +21 % in de 125-cc klasse. Du jamais vu…

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk  (mei 2023)

2. Nieuwe motorfietsen

Bij de nieuwe motoren daalt het aantal inschrijvingen ten opzichte van mei 2022 met -2,4 %, dat is 68 eenheden minder. Het slechte voorjaarsweer en nog wat leverproblemen zijn de belangrijkste oorzaken.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (mei 2023)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen verliest wat meer dan de andere (-3,1 %) en blijft de grootste regio met 60,4 % van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 32,1 % (-2,5 %) voor zijn rekening en Brussel – de enige stijger in het gezelschap met vooral een opvallend goed resultaat voor de +1.001 cc - de overige 7,5 % (+7,0 %). Op provincieniveau kleuren zowel Antwerpen als West-Vlaanderen en Luik rood.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (mei 2023)


In mei zien we de bevestiging van een tendens bij de nieuwe motoren: niet meer het kleinste (125 cc - 23,3 %) – maar wel het zwaarste (+1.001 cc - 24,4 %) is het meest gegeerde segment. De sterkste groeier is anderzijds de klasse 751-1.000 cc.  

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (mei 2023)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (mei 2023)

Het natte weer van het afgelopen voorjaar heeft zeker minder verkoop betekend dan wat potentieel mogelijk was, en er blijft ook nog een wispelturige beperkte beschikbaarheid in de markt. Toch blijft het resultaat van de nieuwmarkt al bij al nog bevredigend ook al zijn er slechts twee merken die gecumuleerd positieve cijfers laten optekenen: Honda (+5,5 %) en BMW (+12,6 %).

----------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy