Tweedehandswagens kabbelen rustig verder in mei, nieuwe wagens gaan verder op hun forse elan

De inschrijvingen van tweedehandse auto’s kabbelden in mei gezapig verder (+4,4 %, 57.807 exemplaren). Over de eerste vijf maanden zijn er nu bijna 10.000 occasies meer ingeschreven ten opzichte van vorig jaar maar wel 20.000 minder dan in 2021. Bij de nieuwe personenwagens blijft de positieve trend aanhouden: in mei stegen de inschrijvingen met maar liefst +42,5 % tot 41.358 eenheden. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voornamelijk voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.

05/06/2023

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “De tweedehandsmarkt bleef in mei positief met 57.807 eenheden hetzij een stijging van +4,4 %, wat de teller voor dit jaar brengt op een totaal van 281.442 eenheden. Dat zijn er gecumuleerd over de twee vijf maanden bijna 10.000 meer dan vorig jaar, maar wel een achterstand van 20.000 stuks ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2021. Er is nu meer instroom van recente wagens op de tweedehandsmarkt omdat er meer nieuwe voertuigen worden geleverd, en de prijzen stabiliseren of dalen zelfs. We verwachten dat de tweedehandsmarkt in de komende maanden op een goed niveau zal blijven draaien omdat steeds meer consumenten zich heroriënteren naar een occasiewagen. De inschrijvingen van de nieuwe wagens anderzijds zetten hun positief verhaal verder en ook in mei zien we een sterk cijfer: 41.358 inschrijvingen hetzij een stijging van +42,5 % waardoor de markt over de eerste vijf maanden +32,5 % hoger ligt dan vorig jaar. Een dubbele bedenking hierbij: we liggen nog een eind achter op de pre-coronacijfers én het gaat hier nog om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Deze cijfers geven dus geen getrouw beeld van het aantal recente bestellingen en in afwachting van ‘normale’ levertermijnen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van het aantal bestellingen. Bovendien leven we in een markt die wordt gedomineerd door de bedrijfswagens waardoor premium merken een bijzonder hoog marktaandeel halen. De consument van zijn kant haakt af en keert zich naar de occasiemarkt.”

Van enkele grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.

Simon Bossuyt, DEX: “De maand mei vertoonde nogal wat ups-and-downs maar was overwegend een rustige periode. We zagen ook een bevestiging van wat we al in de voorgaande maanden merkten: potentiële kopers hebben het moeilijker om een financiering rond te krijgen. Voor wat betreft de auto’s zelf is het goed om vast te stellen dat er opnieuw meer tweedehandswagens met jonge leeftijd en weinig kilometers op de teller binnenkomen, dus dat is goed voor ons aanbod. Ondertussen hebben we een aantal prijswijzigingen doorgevoerd omdat we merken dat de markt algemeen aan het dalen is. Op die manier hebben we wel een groot deel van onze oudere stock verkocht.”

Ivo Willems, Cardoen: “De vraag naar occasiewagens bleef tijdens de maand mei bij ons op hetzelfde niveau, dat betekent dus een lichte stijging t.o.v. mei vorig jaar. De  prijzen op de occasiemarkt zijn stabiel gebleven, daar we eerder een terugval hadden verwacht omdat er meer nieuwe wagens op de markt komen. We merken een gestegen aanbod aan wagens met daginschrijving: dat wijst op een groter aanbod en het feit dat merken nu volop produceren - in die mate zelfs dat dealers momenteel gepusht worden om stock in te nemen. Echter: de nieuwe wagens die aangeboden worden, zijn duurder geworden. Niet alleen door de ‘indexering’, maar vooral ook omdat er geen kleine wagens meer zijn. Er is een volledig segment aan kleine, betaalbare wagens verdwenen van de markt zoals de Ford Ka, Citroën C1, VW Up, Peugeot 108, Seat Citigo… Dat segment is verdampt en ook het segment daarboven wordt dunner en duurder. Consumenten met een budget van € 15.000 (ofte € 250 afbetaling in de maand) hebben daardoor vandaag een erg schaars aanbod aan nieuwe wagens.”

Steven Vanzurpele, Jennes: Wij zien een sterke verkoop van onze tweedehandswagens: vooral de kleine stadswagens en hybridewagens verkopen heel vlot – het is daarbij opvallend dat steeds meer particulieren kiezen voor een hybride. Het duurdere gamma elektrische wagens heeft het dan weer moeilijk: in dat segment is een niet onbelangrijke prijsdaling gebeurd en het is afwachten wat het effect daarvan zal zijn op de verkoop. De huidige hoge rentevoeten voor een autofinanciering zijn een mogelijke oorzaak waarom kopers minder voor een duurdere tweedehandswagen kiezen.” 

Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – mei 2023

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen en BMW blijven ook in mei 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel, & Peugeot.  

Ook qua meest populaire modellen verandert er niets met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf (11.434) en VW Polo (8.557) gevolgd door de Opel Corsa (7.917), de BMW 3-reeks (6.929) en de Ford Fiesta (6.054).

Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 36,1 %, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 54,5 %. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met 9,4 % bijna de magische grens van 10 %. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 7,5 % voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er 1,4 % full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 8 maanden.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88 % van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11 %. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 55 % de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens - een groei met 2 % ten opzichte van vorig jaar - terwijl Wallonië status quo blijft op 37 % en Brussel 2 % moet inboeten.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy