07/11/2017

CO2: een kwestie van maatregelen

CO2: een kwestie van maatregelen

Een studie van de International Council on Clean Transportation (ICCT) toont aan dat in Europa de laatste jaren het verschil alsmaar groter werd tussen de CO2-emissies die gemeten werden in de NEDC-cyclus en die gemeten in werkelijke omstandigheden.

Als we de gegevens mogen geloven, betekent dat dat de gemiddelde CO2-waarde van 118,1 g CO2/km in werkelijkheid 167,7 g CO2/km zou bedragen hebben. We zijn dus nog zeer ver verwijderd van de 130 g die vastgelegd is in de huidige regelgeving.

Deze studie maakt eveneens de vergelijking voor de Verenigde Staten, China en Japan op basis van de cijfers van 2014. Verbazingwekkend is dat het verschil het grootst is in Japan en het kleinst in China!

In Japan bedraagt het verschil tussen de officiële maatstaf en de werkelijkheid meer dan 45 %. Daarna volgen Europa met een verschil van 38 % en China met een verschil dat iets minder dan 25 % bedraagt.
Voor de Verenigde Staten benadrukt de studie twee benaderingen: de Corporate Average Fuel Efficiency Standard (CAFE) maatregelen, die een verschil van 30 % tonen met de werkelijkheid en de gegevens van het zogenaamde ‘label value’ die bepaald werden door het Amerikaanse Agentschap voor de bescherming van het milieu (EPA) en die volgens de verstrekte resultaten niet verschillen van de werkelijkheid. Donald Trump baseert zich zeker op de laatste gegevens om een deel van zijn standpunten te ondersteunen…

Foto Wikimedia Steevven1

Gerelateerde artikels/infobulletins

WLTP: gaat deze norm alles veranderen?

WLTP: gaat deze norm alles veranderen?

De gevolgen van dieselgate blijven niet uit... Op 1 september trad de WLTP-homologatienorm voor het bepalen van het verbruik van voertuigen van krach…

Dossier