11/01/2018

Alibaba in de autowereld?

Alibaba in de autowereld?

Alle activiteitensectoren veranderen onder invloed van de digitalisering en de nieuwe technologieën.

In Europa en de Verenigde Staten is de autowereld eerder ontsnapt aan deze grote ommekeer. We kunnen ons dan ook afvragen of de veranderingen niet uit China zullen komen, zoals het initiatief van Alibaba of de Chinese tegenhanger van Amazon, bewijst.

Wat opvalt in het concept, is dat er totaal geen menselijk contact is. Alle stappen, van de kennisneming van het voertuig tot de levering, gebeuren online met een smartphone of een tablet.

Zo is Taobao een applicatie waarmee men in straten voertuigen kan opsporen die men graag zou uitproberen en eventueel kopen.

De proefrit – van drie dagen – kan vervolgens gereserveerd worden in de toepassing dankzij de smartphone. Met de premiumformule kunnen er zelfs meerdere voertuigen van verschillende merken uitgeprobeerd worden, tot drie proefritten per maand.

Daarna komt de verkoopfase. Alibaba dekt de volledige Chinese bevolking die online is. Het kan dus een enorme hoeveelheid aan gegevens verwerken, waaronder de gegevens die nodig zijn om een lening toe te kennen.

Tot slot gebeurt de levering aan een verkoopmachine, nadat de klant herkend werd door een systeem voor gezichtsherkenning of vingerafdrukken. Samengevat, van het begin tot het einde, verloopt het volledige proces zonder enige menselijke tussenkomst.

Is dat de toekomst van de autodistributie?

Gerelateerde artikels/infobulletins

Automatische verdelers van tweedehandswagens

Automatische verdelers van tweedehandswagens

Sinds kort kan je in de Verenigde Staten een tweedehandswagen kopen met behulp van een automatische verdeler, zonder de diensten van een verkoper.

Actualiteit