April 2022, een recordmaand voor de speed pedelec

Na een aarzelende start van het jaar kwamen de populaire hogesnelheidsfietsen vanaf maart in een soort stroomversnelling terecht. De voorbije maand april werden 1.694 nieuwe speed pedelecs ingeschreven. Dat is maar liefst 34,6% meer dan vorig jaar, toen er 1.259 nieuwe exemplaren de fietshandel verlieten. Cijfers kunnen niet vergeleken worden met 2020, aangezien de fietsenwinkels destijds hun deuren moesten sluiten omwille van de eerste corona-lockdown.

06/05/2022

Dankzij deze uitstekende maand april zien de  cijfers voor het lopende jaar 2022 er in één klap veel positiever uit. Vorige maand nog -2,7% achterstand en nu plots +8,4% beter dan in 2021. Deze eerste vier maanden noteerden we maar liefst 4.560 nieuwe inschrijvingen vs. 4.205 vorig jaar. Ook hier is een vergelijking met 2020 niet relevant.

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, geeft uitleg bij deze cijfers:  Niettegenstaande de beloofde btw-verlaging op fietsen werd afgevoerd, zien we toch dat april 2022 een bijzonder sterke maand werd voor de verkoop van speed pedelecs. Traditioneel wachten veel kandidaat kopers op het betere weer in het voorjaar om hun verkoop te realiseren. De eerste vier maanden van 2022 waren trouwens erg positief voor de speed pedelec. Vooral dankzij de sterke maand april maakte de markt een inhaalbeweging en scoren de totaalcijfers +8,4% hoger dan vorig jaar. We merken ook dat nog steeds veel particulieren voor de speed pedelec kiezen; de voorbije maand maakten zij 52,3% van het totale aantal uit, of 9,8 % meer dan in 2021. We zien ook dat bedrijven steeds minder speed pedelecs aankopen (en vervolgens afschrijven), maar veel vaker opteren voor een leasingformule. Het aantal leasing speed pedelecs ligt dit jaar al ongeveer drie keer hoger dan door bedrijven aangekochte hogesnelheidsfietsen”.

Guy Crab van TRAXIO Velo blikt positief de toekomst tegemoet:  De uitblijvende beslissing inzake een mogelijke btw-verlaging op fietsen, zorgde ervoor dat bestellingen en leveringen van fietsen werden uitgesteld. Op 1 april besliste de federale overheid om geen btw-verlaging door te voeren, wat een geruststellend effect had op de markt. Particulieren en bedrijven vonden opnieuw hun weg naar de fietshandelaar en ook de aangekondigde maatregelen om het fietsgebruik in woon-werkverkeer nog meer te ondersteunen, misten hun effect niet en zorgde voor een exponentiële stijging van de speed pedelec inschrijvingen in april 2022”.

Inschrijvingen speed pedelecs YTD 2022 (Jan -> Apr)

Particulier versus bedrijven en leasing

Particulieren nemen in het deze eerste vier maanden nog steeds meer dan de helft van de verkoop voor hun rekening : maar liefst 2.383 stuks (52,3%) waren privéaankopen.

Daarnaast wordt leasing steeds populairder met 1.633 stuks of 35,8% van de markt. Een stijging van +15,2%. Bedrijven lijken dan weer minder geneigd om deze fietsen effectief aan te kopen (-11,8%). 

Filip Rylant wijst op de voordelen van een geleasede bedrijfsfiets: “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing met minder eigen administratie, evenals de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf dank zij o.a. het mobiliteitsbudget”.

Geografische verschillen

Ook in 2022 blijven de speed pedelecs voornamelijk een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt  95,3% voor zijn rekening met  4.345 stuks , terwijl Brussel (102 stuks) en heel Wallonië (113 stuks) de overige 4,7% van de markt vertegenwoordigen. 

Opvallende vaststelling:  Oost-Vlaanderen – met een totaal van 1.125 inschrijvingen – blijft koploper voor de provincie Antwerpen (1.038 stuks), nochtans lang de bakermat van de pedelecs.  Ook Vlaams-Brabant (988 ex., +74%) zit in de lift.  Net als alle andere Vlaamse provincies trouwens: West-Vlaanderen (531 ex., +61%) en Limburg (663 ex., +43%).

Niettegenstaande werknemers in Wallonië nu ook kunnen genieten van aanzienlijke premies voor het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer, blijft het aantal inschrijvingen van speed pedelecs in Brussel en Wallonië achterop hinken t.o.v. Vlaanderen.

Guy Crab legt uit: “Er worden inderdaad meer premies aangevraagd dan de voorbije jaren, maar dat resulteert (nog) niet in een stijgende verkoop van speed pedelecs.”  

Toch zien we na april ook aan Waalse kant enkel nog groeiende cijfers: Luik (+89%), Waals-Brabant (+19%), Henegouwen (+ 26%) en Namen (+171%) . Enkel in de provincie Luxemburg (-20%) blijft de speed pedelec een zeldzame verschijning. De cijfers in Wallonië zijn - vergeleken met Vlaanderen - relatief klein waardoor een beperkt aantal exemplaren een procentueel grotere invloed kan hebben op de cijfers.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schreef de voorbije vier maanden 102 nieuwe speed pedelecs in, toch ook een groei van +50%. Toch merken we dat de hogesnelheidsfiets minder troeven heeft in een erg verstedelijkte omgeving met heel wat moeilijke verkeerssituaties en bovendien zware concurrentie krijgt van het uitgebreide aanbod aan deelfietsen en -steps in de Brusselse regio.

Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2022)

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy