Mobiliteit

Collard Motos: We zullen nooit iemand in de steek laten!

17/05/2018

Het bedrijf Collard Motos werd meer dan 70 jaar geleden opgericht en blijft de passie van de twee- (en vier)wielers in stand houden in de provincie Luxemburg. Het succes van dit familiebedrijf is gebaseerd op nabijheid en klantenservice.

Bij Collard Motos werken ze in familieverband: Claudy Collard heeft zijn vader opgevolgd aan het hoofd van het bedrijf in 1973 en wordt bijgestaan door zijn vrouw en dochter. De eerste zorgt voor de boekhouding, de tweede voor de klantrelaties en de marketing. En twee bedienden vervolledigen het team van deze kleine organisatie die jaarlijks 120 verkopen verwezenlijkt. Meer dan twee derde van deze verkopen zijn van het merk Harley-Davidson, maar dat is niet altijd het geval geweest. “Wij hebben jarenlang gewerkt met Japanse en Duitse merken. Maar de rendabiliteit was niet optimaal, want ze vroegen voortdurend investeringen die we niet bereid waren te doen. Dit omdat we een bedrijf van bescheiden omvang blijven in vergelijking met de andere regio’s waar de bevolkingsdichtheid groter is”, verduidelijkt Claudy Collard van meet af aan. “Met Harley-Davidson zijn de contacten altijd positief en proactief. We hebben echt het gevoel dat er naar ons geluisterd wordt en dat er rekening gehouden wordt met onze vragen.” Het bedrijf verkoopt trouwens ook het merk Moto Guzzi, de scooters SYM en de quads CFMOTO. 

Klanten in ontwikkeling

Een keuze waarmee Claudy Collard zichzelf gelukkig prijst, omdat het Amerikaanse merk opnieuw aan belangstelling wint bij jongeren, in tegenstelling tot de tendens op de markt: “Harley Davidson moet het enige merk zijn met klanten die sterk verjongen. De grote meerderheid van de motokopers is 50 jaar en ouder, maar we zien alsmaar meer twintigers en dertigers.” Er zijn ook meer vrouwelijke klanten: “Vandaag verkopen we ongeveer drie moto’s op twintig aan een vrouw, terwijl deze verhouding slechts enkele jaren geleden misschien maar 1 op 20 bedroeg,” stelt Claudy Collard vast. Het is dus moeilijk om een standaardprofiel op te maken van de koper, vooral omdat ze vermengd worden met kopers van quads waar de markt aanzienlijk veranderd is in enkele jaren tijd: “Voortaan zijn er bij ons enkel nog bedrijfsquads, terwijl we enkele jaren geleden nog veel sportieve quads verkochten. Het klantenbestand is dus sterk veranderd. Vroeger waren het vooral jongeren van 18 tot 20 jaar die onze quads kochten, nu zijn het eerder volwassenen tussen 40 en 60 jaar, die de quads gebruiken voor op hun land. Het zijn niet noodzakelijk landbouwers, maar hier in de provincie Luxemburg heeft iedereen minstens een tuin.” 

Het onthaal, een troef die charmeert

Om klanten aan te trekken in een regio waar ze vaak verspreid zijn, mikt Collard Motos boven allles op advies en service. Advies eerst, want Claudy Collard bekent dat ongeveer de helft van de kopers die de deur van de showroom van 300 m² openduwt, geen exact idee heeft van wat hij zoekt. “Wij luisteren, analyseren zijn noden en leiden hem naar de moto die hem het best zal bevallen.” En met 30 nieuwe en 10 tweedehandse moto’s die constant tentoongesteld zijn, is de keuze eerder ruim.

Daarna volgt de service met als grootste troef de flexibiliteit: “Zelfs als de planning vol zit, zullen we nooit iemand in de steek laten. We proberen altijd om snel en positief te reageren. Omdat we een kleine organisatie zijn, kennen we iedereen. Er is een echte nabijheid en dat trekt de mensen aan. De Franse klanten die bij ons komen, zijn altijd verbaasd over het onthaal. Het is ook daarom dat we veel trouwe klanten hebben.” Een service die gaat tot het bewaren van de moto’s van de klanten tijdens de winter, zelfs als dit maar gedeeltelijk in de smaak valt om geografische redenen: “Hier heeft iedereen wel een afdak of een garage waardoor het succes beperkter is dan in de stad”, tempert de zaakvoerder. 

Niet klaar om te stoppen

Een geografische ligging die Claudy Collard echter voor niets ter wereld zou ruilen: “De mensen van het bedrijf zijn hier. Ik zou absoluut nergens anders naartoe willen gaan!”, roept de man van wie de passie intact is gebleven in de loop van de jaren en de opeenvolgende evoluties. “Vroeger moest je mecanicien zijn om aan een moto te werken. Vandaag moet je elektronicus zijn. Zonder onze twee computers in het atelier, kunnen we niet meer werken. Het is aangenaam en motiverend om voortdurend bij te leren!” De elektrische moto’s roepen daarentegen geen even positief gevoel bij hem op. “Het is mijn ding niet, maar je moet wel evolueren. Maar in elk geval zal ik er waarschijnlijk nooit mee moeten werken”, voegt Claudy Collard toe. Met pensioen gaan is voor hem “nog niet aan de orde.” In tegendeel zelfs! De inwoner van de Gaume zegt dat hij bereid zou zijn om helemaal opnieuw te beginnen als het moest en moedigt “gemotiveerde en georganiseerde” jongeren aan om deze weg in te slaan. “Het is een boeiend beroep!”, besluit hij.

Profiel 

Oprichtingsdatum: 1946

Sector/Activiteiten: Moto’s verkopen en herstellen

Adres van de zetel: Rue de la Gare 91, 6810 Izel

Aantal vestigingen: 1

Personeelsaantal: 5

Omzet 2017: 1,2 miljoen euro

 

Foto: Thierry Dricot

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.