Dossier Mobiliteit

De Commissie Vrachtwagens doorgelicht

10/05/2019

Sinds vorig jaar is de Commissie Vrachtwagens van TRAXIO weer volop in actie. Wij spraken met voorzitter Nicolas Pirson (Hocké) en vicevoorzitter Filip Matthijs (TH Trucks BeLux) over de dossiers die de commissie op haar bord krijgt. 

“Er bestond al heel lang een Commissie Vrachtwagens, maar sinds het overlijden van de vorige voorzitter, Alex Leemans, leidde die een beetje een sluimerend bestaan”, steekt Nicolas Pirson van wal. “Een jaar of drie geleden hebben we ze nieuw leven ingeblazen, maar het is nog maar sinds goed een jaar dat ze weer echt actief is. Anouk Van Lembergen en Christian Rampelbergh hebben daar trouwens ook een grote rol in gespeeld.”

Momenteel komt de commissie zowat twee tot drie keer per jaar samen. Ze telt alles samen een 30-tal actieve leden. Die komen uit GDA (de concessiehouders), GVO (de verkopers van tweedehands voertuigen) en de carrosserieopbouwers. Waar houden ze zich mee bezig? Pirson: “Typische dossiers die we bekijken zijn bijvoorbeeld de moeilijkheid om geschikt personeel te vinden, lobbying bij de overheid, de problemen met cashbetalingen, de handelaarsplaten, de homologaties en meer van dat soort dossiers. We proberen de zaken die in de sector leven echt op de voet op te volgen.”

De sector van de zware trucks staat momenteel aan de vooravond van een stevige omwenteling, zegt Filip Matthijs. Wie in de branche actief is, kan zich dus maar beter goed voorbereiden op een woelige toekomst. “Neem bijvoorbeeld de Euro-normen, zegt hij. Van Euro 1 tot Euro 6 is eigenlijk zeer snel gegaan, maar je merkt dat we naar het einde van dat verhaal gaan. Vandaar dat zaken als VECTO de kop opsteken. De fabrikanten bekijken daarom ook nieuwe soorten aandrijving. Nu is het nog allemaal diesel wat de klok slaat, maar je voelt dat we snel evolueren naar hybride, elektrificatie…misschien zelfs waterstof.” 

Elektromotoren 

Zulke evoluties zullen ook hun impact hebben op de werkplaatsen, meent Matthijs. “Het dieselverhaal is natuurlijk nog lang niet ten einde, maar zodra we naar elektromotoren gaan (zonder filters, zonder olie) zal dat een enorme impact hebben. Het onderhoud zal volgens mij zeker met de helft verminderen. Ik denk dat we op korte termijn vooral naar hybrides zullen evolueren. Puur elektrisch is nog een ver toekomstverhaal, het laadvermogen en de actieradius zijn daar gewoonweg nog veel te klein.”

Een ander heet hangijzer is de constante (en vaak moeilijke) zoektocht naar geschikt personeel in de sector. “Probeer maar eens een goede mecanicien te vinden, zucht Matthijs. Of een magazijnier. Dat is haast onmogelijk geworden. Bovendien veranderen die profielen ook razendsnel. Een mechanicus van vandaag wordt binnenkort een elektromechanicus. Een gewone verkoper van vroeger is ondertussen een soort consultant geworden, een duizendpoot die zowel een vrachtwagen kan verkopen, maar ook alles kent van financiering, onderhoud, contracten en technologie.”