Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

De TRAXIO businessdevelopers helpen u ontzorgen

11/07/2018

Sinds enkele maanden is er bij TRAXIO een compleet nieuwe ploeg van “businessdevelopers” aan de slag. Wie zijn ze? Wat doen ze precies? En hoe kunnen de TRAXIO-leden van hun werk beter worden? Dat laten we ze graag zelf uitleggen.

We ontmoeten de nieuwbakken ploeg businessdevelopers op een mooie namiddag in mei in het TRAXIO-hoofdkwartier in Evere. In enkele gevallen is “nieuwbakken” zelfs nog een understatement: sommige teamleden zijn dan nauwelijks twee dagen aan de slag. 

“Met het team businessdevelopers willen we de banden met de leden van onze 16 federaties fysiek nauwer aanhalen”, legt Christian Rampelbergh, die deze ploeg onder zijn vleugels neemt, uit. “We willen meer met hen in contact treden en in dialoog gaan. Om enerzijds aan te tonen wat ze van TRAXIO mogen verwachten. Maar anderzijds ook om na te gaan of al hun vragen en wensen ingewilligd zijn.” 

De kiemen voor het team businessdevelopers werd gelegd na een analyse die TRAXIO uitvoerde bij zijn leden. Daarin werd vooral gepolst naar wat die leden exact nodig hadden van de vereniging. “Daaruit kwamen drie grote behoeften”, zegt Christian Rampelbergh. “Ten eerste informatie, ten tweede lobbying en het verdedigen van de belangen en ten derde alles wat te maken heeft met raad, expertise en ondersteuning.” 

Slagvaardiger 

Vroeger waren het vooral de algemene secretarissen van de verschillende federaties zelf die dit soort contacten onderhielden, vertelt Christian Rampelbergh. Omdat hun takenpakketten echter sterk geëvolueerd zijn de laatste jaren (en ook het beroep zelf de nodige veranderingen onderging), werd het almaar moeilijker om hiervoor de nodige tijd vrij te maken. “We hebben vroeger ooit wel een klein team gehad dat zich hier ook al mee bezighield, maar dat leidde een beetje een sluimerend bestaan en veel zaken gebeurden een beetje ad hoc. Het bestond ook maar uit twee mensen. Door er nu echt structureel aandacht aan te besteden, willen we een stuk slagvaardiger uit de hoek komen.” 

Nog een tweede groot verschil met vroeger: heel veel wetten, reglementeringen en verordeningen worden tegenwoordig op het regionale niveau geregeld. Het oriënterend bodemonderzoek bijvoorbeeld, de wetgeving daarrond is helemaal anders in Vlaanderen dan in Wallonië of Brussel. Dat heeft natuurlijk ook zo zijn gevolgen op het terrein. 

Nieuwe tijden 

De tijden veranderen en ook het profiel van de TRAXIO-leden evolueert voortdurend, zegt Christian Rampelbergh. De organisatie moet zich aan de nieuwe tijden aanpassen. “Denk aan alles wat te maken heeft met de digitalisering, met nieuwe wetten, met nieuwe marktomstandigheden, … Wij moeten zorgen dat we dicht bij onze leden staan en hen op heel verschillende domeinen kunnen bijstaan. En dat gaat erg breed: van autodistributie, over techniek, over bodemverontreiniging, fiscaliteit, IT, HR, … noem maar op. En wij kunnen hen bijvoorbeeld daarbij goede externe leveranciers aanraden, waarvan we weten dat ze een meerwaarde kunnen betekenen. Pakweg een advocaat of iemand die hen kan helpen bij een bodemsanering. Hoe kan je als lid in godsnaam weten wie daar de juiste specialisten voor zijn? De corebusiness van onze leden is ondernemen. Wij kunnen hen helpen. De reflex die we willen aankweken bij de leden is: heb je een bepaald probleem? Dan kunnen wij u “ontzorgen”.” 

Online KPI’s raadplegen

Hoewel de ploeg Business Developers nog maar net is opgestart, zijn er toch al enkele concrete dossiers waarin ze de hand hebben gehad. “We zijn bijvoorbeeld in zee gegaan met CalmCo, een bedrijf dat business intelligence-oplossingen levert”, zegt Stefaan Lampaert, coördinator van het team “Met hun systeem kan een dealerbedrijf alle KPI’s raadplegen die voor hen belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan de stock, de rendabiliteitscijfers, openstaande creditnota’s en facturen enz. Al die zaken staan online ter beschikking. En dat is een uniek project voor België.” 

Ook andere opportuniteiten wordt aan de leden aangeboden: het opzetten van een digitale showroom, platform om digitaal te communiceren met de klanten, een volledige audit via het ondernemersloket, een expertisetool voor tweedehandswagens, een rekruteringsplatform, … 

HET TEAM 

We vroegen aan alle leden van het team Business Developers of ze zichzelf even wilden voorstellen. Dit is het resultaat (v.l.n.r. op de foto): 

Christian Rampelbergh: Ik heb ondertussen zo’n 30 jaar ervaring op de teller. Ik heb 25 jaar bij D’Ieteren gewerkt, in verschillende functies, onder andere als directeur van Skoda. Bij TRAXIO ben ik terechtgekomen in september vorig jaar, onder andere voor dit project.

Sara Nakrachi: Ik ben het team support zeg maar, ik sta de ploeg vooral bij met administratieve ondersteuning. Hiervoor werkte ik als Fleet Officer bij Pauwels Consulting. Net als Christine ben ik altijd een beetje gepassioneerd geweest door alles wat met auto’s te maken heeft. 

Grégoire de Schaetzen: Ik heb een opleiding Buitenlandse Handel gedaan in Namen en daarna ben ik bij Accent Jobs aan de slag gegaan, daar heb ik me vijf jaar beziggehouden met het ontwikkelen van de Waalse en Brusselse markt. Ik houd ervan om mee nieuwe projecten op te starten en vorm te geven en ik denk dat ik daarvoor hier op de juiste plek zit. 

Christine Matthijs: Ik kom uit een familie van garagehouders, hoewel ikzelf een compleet andere job deed hiervoor. Ik was key accountmanager bij Sodastream, waar ik onderhandelingen deed met de grote distributeurs. Qua opleiding heb ik Public Relations gedaan aan een hogeschool, maar auto’s hebben bij mij altijd een beetje in het bloed gezeten. 

Georges-Emmanuel Senioutovitch: Ik heb een licentiaat Handelswetenschappen gedaan aan de Ichec en heb daarna vijf jaar in de banksector gewerkt. Daarna ben ik bij D’Ieteren gestart, met de verkoop van tweedehands, eerst aan het buitenland, daarna in het dealernet. Net als Grégoire vind ik het ook heel tof om from scratch iets op te starten. 

Stefaan Lampaert: Ik heb altijd in de autosector gewerkt, zowel aan de kant van de invoerders als aan de kant van de verdelers. Zo was ik onder meer 15 jaar lang verbonden aan Chrysler, zowel toen het Chrysler, Daimler-Chrysler als Fiat-Chrysler was. Mijn laatste functie daar was Netwerkmanager. 

 

Foto: Thierry Dricot