Dossier smart repair: het nieuwe wapen van de carrossiers

Smart Repair omvat de technieken om een stuk carrosserie of de cabine van een auto te herstellen in plaats van te vervangen. Het is een opportuniteit die gedragen wordt door de evolutie van de markt en ze biedt carrossiers nieuwe afzetmogelijkheden. Die moet je dan wel willen benutten.

10/09/2018

In België is Smart Repair de laatste jaren voor een groeiend aantal carrosseriebouwers en -herstellers een volwaardige specialiteit geworden en deze trend zet zich nog door. Pierre Adam, die AZ Partners in Aarlen leidt en een Smart Repair-zone heeft geïnstalleerd in elk van de drie carrosseriezaken die hij in de regio exploiteert, getuigt hiervan. Waarover gaat het? Het is een "revolutionaire technologie die het mogelijk maakt schade direct aan het voertuig te repareren in plaats van een volledig deel van de carrosserie te vervangen", legt hij uit.

Smart staat voor Small to Medium Area Repair Techniques en hier hebben we het over "alles wat niet groter is dan A4-formaat, om het simpel te zeggen", vat Jean-Philippe Galloy, Business Development Manager bij Febelcar samen. Of het nu gaat om uitdeuken zonder spuiten (UZS), polieren, herstellen van kunststoffen (versleten koplampen, gescheurde bumpers, ...), ramen (sterren, barsten), velgen (cosmetische schade) en zelfs beschadigde binnenbekledingen of dashboards ... maakt niet uit.

Inslagen, hagel, krassen, slijtage, brandplekken van sigaretten, ..."Dergelijke schade komt heel vaak voor maar de meeste automobilisten laten ze niet herstellen omdat ze niet wordt gedekt door de verzekering of omdat de kosten van de reparatie niet hoger zijn dan het eigen risico", gaat Jean-Philippe Galloy verder. Smart Repair biedt hen een oplossing en schept een nieuwe situatie.

Meerdere voordelen

Febelcar schat dat dit betrekking heeft op 40% van de voertuigen in het verkeer. Voor de carrosseriesector is dat een gigantische opportuniteit... die in de toekomst nog groter zou moeten worden. Want de technologische evolutie van de voertuigen en de strengere wegcode drukken – gelukkig maar! – de frequentie en de ernst van de verkeersongevallen. Automatische remsystemen, onboardcamera's, anti-schoksensoren, parkeerhulp, geconnecteerde voertuigen en binnenkort autonome voertuigen... Dergelijke systemen bestaan al en ze zullen alleen maar toenemen. de materiële schade wordt misschien minder frequent maar wel duurder door alle ADAS-systemen (Advanced Driver Assistance Systems).

Door marges die onder druk staan, de noodzaak steeds sneller te werken om de klant tevreden te houden en de evolutie van de markt die wil dat 'alles wordt hersteld als het mogelijk is', specialiseren steeds meer carrossiers zich in technieken die hen nieuwe klanten bezorgen.

Ze investeren in specifieke hulpmiddelen en in de opleiding van hun personeel (daarover meer elders in dit dossier). Steeds vaker scheiden ze ook fysiek hun Smart Repair-werkplaats van het atelier voor het traditionele carrosseriewerk. "We kunnen dit vergelijken met een One Day Clinic in een ziekenhuis", vindt Pierre Adam. Hij noemt de ruimtes toegespitst op Smart Repair in zijn carrosseriezaken het 'One Day atelier'.

Een kwaliteitslabel

Smart Repair komt tegemoet aan de behoefte van professionals hun activiteiten te diversifiëren - des te meer wanneer zij onafhankelijk werken van een merkdealer - maar biedt ook serieuze voordelen voor klanten, particulieren en leasemaatschappijen. Het versnelt het werk en zorgt voor een minder lange immobilisatie van het voertuig, een goedkopere factuur, een kleinere impact op het milieu omdat er minder materialen worden gebruikt en minder afval wordt geproduceerd en, last but not least, een gecertificeerde kwaliteit, licht Jean-Philippe Galloy uitvoerig toe.

Kwaliteit, snelheid, zuinigheid en milieubewustzijn zijn de vier waarden die Smart Repair uitdraagt en die sinds 2014 zijn vastgelegd in een specifiek kwaliteitslabel ontwikkeld door Febelcar. Momenteel mogen 120 carrosseriespecialisten het label Eurogarant Smart Repair voeren, wat overeenkomt met ongeveer een kwart van de 480 Eurogarant-gecertificeerde carrossiers. "Ze worden jaarlijks onderworpen aan een onafhankelijke audit om na te gaan of ze voldoen aan een aantal kwaliteits-, opleidings- en uitrustingscriteria", zegt Jean-Philippe Galloy. Deze audit vormt de ruggengraat van het label. Daarmee kunnen ze hun klanten een garantie van 3 jaar bieden op de herstellingen. En er nog veel meer nieuwe aantrekken.

De 5 voordelen van Smart Repair

1. Geen demontage, geen wisselstukken. Bij Smart Repair wordt het stuk meteen op het voertuig hersteld in plaats van het te vervangen. Daardoor blijft de originele kwaliteit en structuur van het voertuig behouden.

2. De restwaarde van het voertuig blijft intact. Dankzij de methode 'herstellen in plaats van vervangen', zijn de reparaties minder zichtbaar en duurzamer. Dat is een belangrijke troef wanneer het voertuig wordt doorverkocht of teruggebracht aan het einde van het leasecontract.

3. Het voertuig wordt sneller hersteld. Door de gerichte tussenkomst van Smart Repair moet het voertuig minder lang in de werkplaats blijven. Er zijn minder werkuren nodig en er moeten ook minder werkuren betaald worden.

4. De juiste prijs van de herstelling. De doelgerichte en lokale behandeling van Smart Repair verlaagt de kosten van de tussenkomst aanzienlijk.

5. Meer respect voor het milieu. De kleine hoeveelheid gebruikte producten verbruikt minder energie, vermindert de overlast en beschermt de natuur beter.

Meer info: www.eurogarantsmartrepair.be

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy