Actualiteit Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

EDUCAM wil nog dichter bij de klant staan

Systematisch breidt EDUCAM zijn opleidingsaanbod uit, wat een antwoord biedt op een stijgende vraag. Een nieuwe aanpak moet het aanbod toegankelijker maken.

"De sociale partners begrijpen duidelijk het belang van opleidingen. Dit blijkt uit de nieuwe opleidings-cao," begint Roel Stinissen, Commercieel Directeur bij EDUCAM. "Te vaak onderschat men de omvang en diversiteit van ons aanbod. Neem nu de format: die gaat van gesloten opleidingen die intern in een bedrijf aangeboden worden, het pure maatwerk zeg maar, tot open sessies, voor iedereen toegankelijk. Met onze ruime ervaring en gedegen sectorkennis slagen we erin met deze open sessies tegemoet te komen aan de behoeften van wie zich inschrijft. De meerwaarde schuilt niet enkel in wat de lesgever overdraagt en het kwalitatieve didactische materiaal: deze open sessies vormen ook een opportuniteit om collega's uit andere bedrijven te ontmoeten en ervaringen te delen." Het aangepaste koetswerkaanbod en de specifieke opleiding voor bedrijven in de sector Heavy-Duty bieden concrete antwoorden op vragen uit de markt. 

Stijgende vraag 

"Recent stellen we een verhoogde vraag naar opleiding vast," aldus Roel Stinissen. "Uiteraard zijn we daar ontzettend blij mee, maar het verbaast ons niet echt. Door een aantal technische evoluties neemt de behoefte aan goed opgeleid personeel steeds sterker toe. Omgaan met hybride voertuigen, bijvoorbeeld, vergt aparte vaardigheden. Ook de veiligheidsaspecten van dergelijke wagens zijn cruciaal en behoren doorgaans niet tot de klassieke knowhow van mensen die ermee omgaan." 

Effecten van digitalisering 

"De voorbije jaren kwamen er naast technische opleidingen ook tal van niet-technische vormingen bij," vervolgt Commercieel Directeur Stinissen. "Omgaan met klanten, bijvoorbeeld, of hoe spring je om met conflicten? Je ziet in deze tijden van digitalisering dat het vaak met dit menselijk contact is dat een garage het verschil kan maken. Deze klantenrelatie optimaliseren is geen overbodige luxe: het is zelfs een noodzaak. En ook over digitalisering bieden we opleidingen aan. De omgang met sociale media is stilaan tot de corebusiness van automotive bedrijven gaan behoren."  

Directere benadering 

"Als aanloop naar AutoTechnica voeren we een campagne om nog dichter bij onze klanten te komen," besluit Roel Stinissen. "We willen meer multichannel gaan werken. Er komt een kalender die al onze opleidingen mooi in kaart brengt. En met marketingtools verlagen we de drempel voor mensen die zich willen inschrijven. We geloven rotsvast in onze opleidingen. Deze extra inspanningen moeten er meer ruchtbaarheid aan geven."

Foto: Koen Broos