Actualiteit Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Een belofte kan levens redden

Kinderen veilig vastklikken in de auto is van levensbelang. Toch checkt slechts 1 op de 2 ouders of grootouders bij elke rit of hun (klein)kind wel degelijk correct beveiligd is, zo blijkt uit recent onderzoek van de VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde). 

Meer nog: 1 op de 3 geeft toe zijn of haar kind of kleinkind niet altijd in een aangepast zitje te vervoeren. Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts en de VSV lanceerden daarom vorig jaar een voorlichtingscampagne die ouders en grootouders aanspoort om hun kinderen en kleinkinderen altijd op de correcte manier vast te klikken.

Op de website BELOOFD.be konden mensen de belofte maken om hun (klein)kinderen veilig vast te klikken in de auto, en deze belofte vervolgens delen via sociale media. Een eenvoudige online keuzewijzer maakt duidelijk welk autostoeltje het meest geschikt is voor je kind en hoe je dat stoeltje dient te gebruiken. Naast de website waren er wegaffiches en radiospotjes met bekende mediafiguren die plechtig beloofden om hun oogappels goed te beschermen. Meer dan 9.000 mensen registreerden hun belofte online, een cijfer dat nog groeit met de dag.

Door ouders en grootouders aan te sporen om concreet de belofte uit te spreken dat ze hun kind of kleinkind altijd correct zullen vastklikken en hen bovendien aan te zetten om die belofte te delen, wordt de boodschap heel persoonlijk, wat de impact van de campagne vergroot. Motivatiepsychologen wijzen erop dat het maken van een concrete belofte mensen helpt om die belofte ook in de praktijk om te zetten, en zodoende kan leiden tot gedragsverandering. Onderzoek naar de effecten van de kinderzitjescampagne wees alleszins uit dat de campagne had geleid tot een grotere bewustwording rond het probleem en de mogelijke oplossingen. 

De VSV gebruikt het BELOOFD!-concept intussen ook voor andere verkeersveiligheidscampagnes, bijvoorbeeld rond smartphonegebruik aan het stuur. Die campagne riep weggebruikers op om hun familie, vrienden en collega’s te beloven de smartphone aan de kant te laten tijdens het rijden. Het is de bedoeling om BELOOFD! te laten uitgroeien tot de gemeenschappelijke noemer voor verkeersveiligheidscampagnes in Vlaanderen. Zo plant de VSV in 2018 onder meer campagnes rond te snel rijden, slaperigheid en afleiding.

Om de BELOOFD!-campagnes te realiseren werkt de VSV samen met een groot aantal partners, telkens gerelateerd aan het campagnethema. Zo was er voor de kinderzitjescampagne een samenwerking met het overheidsagentschap Kind en Gezin, consumentenbond Test-Aankoop en grote retailers in baby- en kinderartikelen. Daarnaast werkt de VSV nauw samen met gemeentebesturen en politiezones om haar campagneboodschappen ook lokaal in te bedden.

Sinds de recentste Belgische staatshervorming (2015) ligt de bevoegdheid voor het verkeersveiligheidsbeleid niet langer bij de federale overheid maar bij de deelstaten. Dat betekent dat Vlaanderen onder meer instaat voor informatieverstrekking en voorlichting inzake verkeersveiligheid. De BELOOFD!-campagnes kaderen in de uitvoering van het Vlaams Verkeersveiligheidsplan dat in juni 2016 door de Vlaamse regering werd goedgekeurd. Om de campagnes te realiseren krijgt de VSV financiële ondersteuning van de Vlaamse overheid.

Meer info: www.beloofd.be