Persberichten Tweewielers Mobiliteit
Hogedrukzone bij de nieuwe motoren, depressie bij de occasiemoto’s
07/07/2023
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de situatie samen : “De tweedehandsmarkt voor motorfietsen blijft in vrije val, hoewel er in de maand juni toch een vertraging van de neergang was te merken: er werden vorige maand (8.122 eenheden) namelijk -17,6% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar. Gecumuleerd over het eerste semester loopt het verlies op tot niet minder dan -26,9%. Er zijn gedurende de eerste zes maanden amper 30.392 occasiemotorfietsen ingeschreven tegenover 41.568 in 2022 en zelfs 46.471 in 2021. Het verlies is dus enorm, en dat gaat op langere termijn ernstige gevolgen veroorzaken voor de motormarkt, de dealers en de onderdelenleveranciers. Aan de basis van de daling ligt nog altijd de verplichte keuring voor occasiemotoren, wat velen doet besluiten om hun motor niet in België maar in het buitenland verder te verkopen, of over te laten aan een dealer zodat ze zelf niet naar de keuring voor verkoop moeten gaan – de keuring voor de dealers zelf loopt blijkbaar niet altijd van een leien dakje.
Bij de nieuwe motorfietsen noteren we een erg sterke stijging in juni: +23,3% tot 3.641 stuks. Dat is een opsteker voor de motordealers, die smachtten naar aanvoer van al bestelde motorfietsen, en leuk voor de klanten die deze zomer nog op pad kunnen met hun nieuwe tweewieler. Uitschieters bij de nieuwe inschrijvingen zijn Kymco in de middenklasse en Honda & Yamaha bij de 751cc-1.000cc’s. Verse aanvoer uit de fabriek (Yamaha) en nieuwe Transalp en Hornet bij Honda trekken de cijfers behoorlijk omhoog.”