Persberichten Mobiliteit Tweewielers

Inschrijvingen speed pedelecs lijken over hun hoogtepunt heen

05/11/2021

De natte zomer heeft beslist een negatieve impact gehad op de inschrijvingen van de speed pedelecs. Na een veelbelovend voorjaar kleuren de cijfers vanaf juni steevast rood. De voorbije maand oktober werden slechts 1.002 exemplaren ingeschreven, dat is een terugval van circa -7,6 % vergeleken met 2020 (1.084 exemplaren) en maar liefst -13,7% minder dan in oktober 2019 (1.161 eenheden).

De balans over de eerste 10 maanden gaat dus verder onder de cijfers van 2020: 10.730 stuks vs. 10.916 vorig jaar, of een verlies van -1.7%. Vergeleken met het pre- corona tijdperk noteren we al een terugval van -8.4% : anno 2019 werden er in dezelfde periode 11.109 stuks verkocht.

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO geeft uitleg bij deze cijfers:  “De markt van de speed pedelecs lijkt zijn hoogtepunt te hebben overschreden. De inschrijvingen nemen af in vergelijking met de voorbije 2 jaren. Deze dalende trend noteren we vooral bij de particulier(--6,1%) die 50.1% van de markt uitmaken. Bij de bedrijven & leasing, die de overige 50% van de markt vertegenwoordigen,  wordt er meer en meer gekozen  voor een ontzorgende leasingformule en minder voor aankoop, waardoor de totale inschrijvingen op bedrijven boven het niveau van vorig jaar blijven. De populariteit van de speed pedelec als bedrijfsfiets (vooral in Vlaanderen) in 2019 wordt echter niet langer bereikt. Fietshandelaars bevestigen dat de speed pedelec, zelfs in Vlaanderen, een nichemarkt blijft, die zeker nog potentieel heeft in ons file-gevoelige verstedelijkte regio’s.”

Guy Crab van TRAXIO Velo geeft verdere uitleg: “De speed pedelec zit in het hogere prijssegment en is onderworpen aan andere reglementeringen; zoals voor de wegcode en de aanvraag van een nummerplaat. Vooral dit laatste zorgt voor frustraties en misverstanden bij zowel bedrijven als particulieren, aangezien tot op heden nummerplaten enkel manueel en niet digitaal konden worden aangevraagd. Ondertussen is een digitale aanvraag via webDIV van een nummerplaat ook voor een speed pedelec mogelijk, maar dient hiervoor de correcte procedure worden gevolgd. TRAXIO VELO biedt hierbij de nodige ondersteuning.”

Speed Pedelecs New

2021

'21 vs '20

2020

'21 vs 19

2019

Month : 10/2021

1.002

-7,6%

1.084

-13,7%

1.161

Year to Date 2021

10.730

-1,7%

10.916

-8,4%

11.709

Particulier versus bedrijven en leasing

Particulieren nemen nog steeds bijna de helft van de verkoop voor hun rekening. Maar liefst 5.374 stuks (50,1%) waren privé-aankopen. Zij zijn dan ook grotendeels verantwoordelijk voor deze dalende cijfers.

Aankopen via bedrijven vielen verder terug (-11,5%), maar leasing daarentegen zit nog steeds in stijgende lijn en groeide zelfs naar 34,7% van de totale markt. “Het succes van de leasing kan verklaard worden door een mentaliteitswijziging van de bedrijven,” aldus Filip Rylant. “Meer en meer bedrijven ontdekken het gebruiksgemak van de leasing; minder eigen administratie, maar zeker ook de parafiscale voordelen voor de gebruiker en de bedrijven zelf”.

Inschrijvingen speed pedelecs per type (cumul 2021)

Geografische verschillen

Ondanks de dalende trend in enkele Vlaamse provincies en de stijgingen aan Waalse kant, blijft de speed pedelecs-markt vooral een Vlaamse aangelegenheid: het Vlaamse landsgedeelte neemt zo’n 95,68 % voor zijn rekening met 10.261 stuks, terwijl Brussel (223 stuks) en gans Wallonië (240 stuks) respectievelijk slechts 2,08% en 2,24% van de markt vertegenwoordigen. 

De provincie Antwerpen blijft – naar goede traditie - de grote slokop met 2.860 nieuwe inschrijving in 2021, een stijging met +1%. Oost-Vlaanderen (2.402 ex, -4%), West-Vlaanderen (1.210 ex, -5%) en Vlaams-Brabant (2.198 ex, -2%) dalen, terwijl Limburg (1.591 ex) ter plaatse trappelt.

Aan Waalse kant kan Luxemburg een sterke percentuele stijging voorleggen (+15%) maar in absolute aantallen blijft het nog de kleinste provincie. Positief is ook dat Waals-Brabant positief blijft scoren (+4%), net als Luik (+2%) . In Henegouwen (-3%) en vooral Namen (-35%) scoort de Speed pedelecs beduidend minder goed.

Brussel daalt -3% ten opzichte van 2020, er werden tot op heden 223 speed pedelecs ingeschreven : de speed pedelecs heeft dan ook minder troeven in een zeer verstedelijkte omgeving en krijgt zware concurrentie van de deelfietsen en – steps.

Inschrijvingen speed pedelecs per provincie (cumul 2021)

Brussel, 5 november 2021

Noot voor de redactie, niet voor publicatie

Voor meer informatie kan u contact opnemen met Filip Rylant op 0475/35 45 64.