Mobiliteit

Lambrecht Trailers: wegtransport voor droge bulk

Een eenvoudige smidse in het hinterland van het West-Vlaamse Kortemark. Daar begint half de jaren ‘60 Georges Lambrecht met de bouw van bulkwagens voor het vervoer van veevoeders. Met succes. Ondertussen is het bedrijf een bloeiende kmo op deze nichemarkt.

“Mijn schoonvader rustte destijds de eerste vrachtwagens uit die veevoer rechtstreeks tot bij de boeren leverden”, vertelt Greet Decleir, de echtgenote van huidig zaakvoerder Luc Lambrecht, de zoon van Georges. “Ondertussen is het bedrijf altijd gestaag gegroeid en breidde regelmatig uit. Tot waar we vandaag staan.” Vandaag maakt Lambrecht Trailers met ongeveer 40 personeelsleden een 35 à 40 opleggers en bulkopbouwen. In 2016 draaide het bedrijf net geen 6 miljoen euro omzet. 

“Ongeveer 80 % van onze omzet komt uit producten voor het vervoeren van veevoeders”, zegt technisch directeur Francis Verhelst. “Dat gaat dan over granen, korrels en poeders, alles wat droge bulkgoederen betreft. Onze klanten zijn de grote producenten van veevoeders of eventueel hun transportmaatschappijen. De tweede grote sector die we bedienen zijn de bloemmolens, waarvoor we oplossingen maken voor het leveren van bloem, zowel bij industriële als artisanale bakkers. Dat is goed 15 % van de omzet. Verder komt ook de vraag uit de hoek van de landbouwers die zelf het transport van hun aangekochte veevoeders willen doen. En tot slot bouwen we ook trailers op vraag van specifieke sectoren binnen het bulkvervoer zoals aardappelvlokken, cacao, houtpellets, plastic korrels, andere kunststofgranulaten, noem maar op… kortom, voor alles wat korrels en/of poeders betreft, bieden we een passende oplossing.”

Opdracht op maat 

Specifiek voor dit soort trailers is dat elke nieuwe levering een opdracht op maat is, zegt Greet. Van serieproductie is er bij Lambrecht geen sprake. “Voor buitenstaanders lijken al die bulkwagens op elkaar, maar elk exemplaar wordt volledig naar de specificaties van de klant gebouwd. De manieren om te lossen, het volume dat je wil vervoeren, het aantal compartimenten,… alles is aan te passen naar specifieke behoeften. Dat laat ons ook toe om in te spelen op de marktomstandigheden. Consumenten vragen bijvoorbeeld meer en meer soorten brood, waarvoor verschillende soorten bloem gebruikt worden. Wij kunnen hiervoor perfect een bulk leveren die naast bulkgoederen ook zakgoed kan vervoeren. Vooraan wordt pakweg acht of tien kuub bloem geladen, achteraan zit ook een zakkenkoffer waar europaletten in geladen worden.” 

Een Belg bouwt

Ongeveer de complete productie bij Lambrecht gebeurt in huis, van de vlakke aluminiumplaten die het bedrijf binnenrollen tot en met de glanzende bulkwagen die van de parking afrijdt. Zulk een volledige “Made in Belgium”-aanpak veronderstelt wel dat het bedrijf genoeg technisch geschoolde mensen kan aantrekken. En dat wordt meer en meer een probleem, zegt Francis. “We werken samen met diverse technische scholen en we hebben nauw contact met de VDAB. Maar het blijft een voortdurend streven om technisch geschoolde profielen aan te trekken zodat onze productie kan blijven groeien. Hoewel we hier vlakbij Noord-Frankrijk zitten, een streek met een hogere werkloosheid, is het niet evident om personeel over de grens aan te trekken. Hoe we dat moeten oplossen? Grensarbeid uitbreiden en fiscaal aantrekkelijker maken, zou volgens ons alvast helpen.” 

De groeiende vraag naar haar producten heeft het voor Lambrecht de laatste jaren ook mogelijk gemaakt om meer en meer het pad van de internationale expansie in te slaan: Nederland en Frankrijk liggen in het vizier. “In Nederland zijn we sinds enkele jaren actief”, legt Greet uit. “De concurrentie is er groter dan in België, maar we haalden toch al diverse belangrijke projecten binnen. De noorderburen krijgen oog voor onze Belgische degelijkheid en flexibiliteit (lacht). In Frankrijk werken we onder meer samen met Alençon V.I., een distributeur die voor ons de service en verkoop doet. Wij bedienen vanuit Kortemark de hele Benelux en Noord-Frankrijk. Alles wat in West-Frankrijk ligt, verloopt via Alençon.” 

Op vakantie in Jordanië 

Maar niet alleen de buurlanden vormen een interessante markt, ook Oost-Europa heeft potentieel. In Polen bijvoorbeeld, zegt Greet, werden al diverse trailers geleverd. Zelfs tot in Israël rijden al een aantal Lambrecht-bulkwagens rond en sommige voertuigen krijgen een tweede of zelfs derde leven in Noord-Afrika. “Op vakantie in Jordanië zagen we zelfs een oplegger van 25 jaar oud die nog met de oorspronkelijke huisstijl rondreed. Een fantastisch zich”, lacht Greet. 

Als de markt in Oost-Europa zo veelbelovend is, zou het bedrijf daar dan misschien ook geen productie kunnen opstarten? “Het idee dat produceren in Oost-Europa het summum is, leeft zeker in de automotive sector, bij onze grotere collega’s, maar zoiets ligt voor ons toch niet voor de hand”, aldus Greet. “We opereren in een zeer specifieke niche en we maken, zoals gezegd, geen serieproductie. Elke opdracht is uniek. Bovendien: we leveren ook geen 10 bulks per klant, dat zijn er één of maximaal twee. De loonkosten zouden natuurlijk een héél stuk lager liggen, dat klopt, maar we missen er de onmiddellijke interactie met de klant en de gepaste knowhow.” 

Om af te sluiten: een blik in de toekomst. Hoe zit het met de opvolging in het bedrijf? “We hebben een zoon van 27 die misschien wel geïnteresseerd is”, zegt Greet. “Maar zijn huidige prioriteit is eerst ervaring opdoen in andere bedrijven, buiten de familie. Als hij er dan nog zin in heeft, zullen we wel zien (lacht).”

MINDER FOUTEN, MINDER GEWICHT 

Zoals voor veel Vlaamse kmo’s is ook voor Lambrecht innovatie een hoeksteen geworden. Er wordt dan ook veel aandacht besteed aan het ontwikkelen van nieuwe soorten producten en het verbeteren van het bestaande aanbod. “We werken daarvoor nauw samen met onder meer Flanders Make en de universiteiten”, legt Greet uit. “Een project gaat bijvoorbeeld over hoe we chauffeurs minder fouten in de bediening kunnen laten maken en tegelijk de gebruikservaring kunnen verbeteren. Daarvoor proberen we het losproces zoveel mogelijk automatisch te sturen en te bewaken, minder manuele handelingen betekent immers minder kans op fouten. Een tweede project gaat over het verminderen van gewicht in onze producten. Minder tarragewicht zorgt voor een hogere laadcapaciteit waardoor de kostprijs per levering daalt. We proberen ook meer laadmogelijkheden voor verschillende producten in te bouwen, waardoor het laden van retourvracht gemakkelijker wordt en er dus minder “lege” kilometers gereden worden.”  

PROFIEL 

OPRICHTINGSDATUM: 1965

ACTIVITEIT: Trailers, bulk en opleggers

ADRES VAN DE ZETEL: Hoogledestraat 122, 8610 Kortemark

AANTAL VESTIGINGEN: 1

PERSONEELSAANTAL: 45

OMZET: 5,9 MILJOEN

 

Foto: Thierry Dricot