Actualiteit Tweewielers Burgerlijke bouwkunde en lift-trucks Land- en tuinbouwmaterieel Automaterialen en gereedschappen Mobiliteit

Liket Google uw website? Doe de proef!

Met een goede rangschikking op Google.be kunt u via uw website talrijke commerciële leads genereren. Maar kan uw website deze zoekmotor bekoren ...?

Google.be is uitgegroeid tot een draaischijf voor klanten op zoek naar info over hun volgende wagen. Voor een garage vormt een plaats op de eerste pagina van de zoekresultaten, met de juiste kernwoorden, een waardevolle troef om meer leads binnen te halen ... Maar daarvoor moet uw website aan de algoritmen van Google voldoen en een minimaal relevante inhoud bieden. 

Een volledig nummer van dit magazine zou niet volstaan om dit rankingsysteem uit de doeken te doen. Hieronder volgt wel een bondige test, enkele eenvoudige vragen, waarmee u kunt bepalen of uw website interessant is voor zoekmotoren. 

1. Laadt uw website snel? Google verkiest pagina's die snel op het scherm van de gebruiker verschijnen. Controleer uw laadsnelheid met de tool PageSpeed Insights (https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/) van Google: als de score van uw website minder dan 80/100 bedraagt, hebt u een probleem. 

2. Staan uw kernwoorden op de juiste plaats? Neem een willekeurige pagina van uw website, kopieer/plak die rechtstreeks in het zoekveld van Google.be en onderzoek daarna uw zoekresultaten: als er geen enkel kernwoord in de omschrijving van uw pagina verschijnt, moet u de "metatags" ervan herwerken; dit is de kernzone voor de rangschikking van uw pagina. 

3. Biedt uw website antwoorden? Als de bezoeker vindt dat uw website zijn probleem of behoefte niet beantwoordt, zal hij u onmiddellijk weer verlaten. Deze éénpaginakijkers vormen de bounce rate, namelijk het percentage bezoekers dat een pagina onmiddellijk verlaat zonder op één link te klikken. De tool Google Analytics kan u deze indicator gratis bezorgen. Een bounce rate van meer dan 75 % betekent dat u uw bezoeker niet tevredenstelt en dat u uw informatie anders moet structureren. 

4. Is uw website erop gericht om de bezoeker om te vormen in een commerciële lead? Voorziet de lay-out actieknoppen waarmee de klant meer informatie kan raadplegen? Voor een garage gaat het concreet om aanvragen van documentatie, een afspraak, een proefrit of een prijsbestek. Behandelt de inhoud uw meerwaarde of uw verschilpunten tegenover uw concurrenten? Overtuigt het geheel om uw garage- of koetswerkbedrijf te komen bezoeken? 

Als deze vier vragen voor uw website negatief beantwoord worden, zult u niet bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen. Het is dan nuttig om een specialist in te schakelen of om een opleiding te volgen waarin u verneemt hoe zoekmotoren precies werken.

 

Wil u meer weten en deze concepten leren beheersen om uw webleveranciers beter aan te kunnen sturen? Ontdek "Digital Automotive Retail", een vormingsprogramma van EDUCAM dat speciaal voor de mobiliteitssector ontwikkeld is: www.digitalautoretail.be.