Tweewielers

Minne Sport: de kracht van beleving

17/05/2018

Minne Sport is een fietsspeciaalzaak waar de dynamiek eigen aan een familiebedrijf zich laat voelen zodra je de zaak betreedt. Er is het warme onthaal, de kleine koffiebar tussen toonbank en werkplaats, maar bovenal het indrukwekkende assortiment.

Het begon allemaal in 1946 toen opa Minne in de moeilijke na-oorlogsjaren in een schuurtje in Langemark begon met de verkoop en herstelling van fietsen. Helaas overleed de man al op jonge leeftijd, zodat zijn zoon Rik Minne onverwacht snel het stuur in handen kreeg. Samen met zijn echtgenote bouwde hij de zaak verder uit, met o.a. het openen van een tankstation, de verkoop en onderhoud van grasmaaiers in de wintermaanden… Aan ondernemerszin geen gebrek!

Dat geldt evenzeer voor de huidige generatie, Koen en Katrien Minne. De groei van de zaak en het feit dat zij als derde generatie ook instapten, was in 2012 aanleiding voor de verhuis naar Ieper.

Minne Sport is buiten het stadscentrum gelegen, met ruime parkeergelegenheid en vlotte bereikbaarheid als troef. Het bestaande pand werd volledig gestript, grondig opgeknapt en aangepast. Zo werd de vroegere woning getransformeerd tot werkplaats en is er een nieuw magazijn aangebouwd. De totale winkeloppervlakte schommelt rond de 1.000m².

Sinds de ingebruikname van de huidige locatie vervoegde Koens partner Julie Leterme het team. Katrien focust zich meer en meer op de bedrijfsfietsen en is ondertussen parttime extern aan de slag bij B2Bike. 

Groot potentieel voor bedrijfsfiets

Minne Sport was pionier in de regio om naar bedrijven de mogelijkheden van bedrijfsfietsen voor de werknemers te promoten. Katrien Minne, ook bestuurder FederProCycle, bezoekt bedrijven om heel concrete bedrijfsfietsenformules voor te stellen en helpt hen bij de uitwerking ervan.

Koen Minne: “Al enkele jaren focussen we ons op de markt van de bedrijfsfietsen. Concreet komt het erop neer dat de werknemer brutoloon inlevert om zijn fiets te kopen, gespreid over enkele jaren, wat de fiets heel wat voordeliger maakt. Belangrijk is dat de werknemer zijn fiets zelf mag kiezen en niet beperkt wordt tot één à twee modellen zoals bij een groepsaankoop”.

Minne Sport neemt heel wat initiatieven op dit vlak met het organiseren van infosessies met verschillende sprekers die het fiscale aspect, personeelsbeleid enz. toelichten. 

Afzetten tegen het internet

“Het grote online aanbod, het snel groeiend aantal merken en modellen, maakt dat we constant keuzes moeten maken” stelt Koen Minne. “Bij de assortimentsbepaling is het voor ons essentieel dat een merk/product niet via het internet wordt gedevalueerd, al zeker niet aan dumpingprijzen. Wij zien de aankoop van een fiets als een heel persoonlijke aangelegenheid waar we graag tijd voor uittrekken, wat niet kan bij online aankopen. Daar moeten we het verschil maken!”

Persoonlijk advies is de sleutel tot succes voor Minne Sport. “Wie hier een fiets koopt moet met een fiets buitenstappen die perfect past” benadrukt Koen Minne. “Goed luisteren naar de klant, het ruime assortiment en het uittesten van de fietsen op ons afgesloten testparcours helpen bij de selectie van een maximaal geïndividualiseerde fiets. Wie nog teveel twijfelt kan een volledige dag testrijden. Het kopen van een nieuwe fiets moet een aangename beleving zijn die bijblijft”. 

De magie van de elektrische fiets

Vader Rik Minne nam de elektrische fiets al op in zijn assortiment. “In die tijd was het een product dat vooral 65+ klanten wist te bekoren” blikt Koen Minne terug. “Vandaag is de E-fiets een hip en mooi uitziend product voor alle leeftijden. Onze topmerken zijn ook onze bestsellers. In Nederland kiezen scholieren zelfs al voor een E-fiets om naar school te gaan. Hier zet die trend langzaam in”.

Nu er ook voor de high speed pedelec een duidelijk wettelijk kader bestaat, schiet de vraag de hoogte in. Koen Minne: “Een gemiddelde prijs van meer dan 4.000 euro vormt geen hindernis. We hebben zelfs al enkele klanten die afstand namen van hun (tweede) auto en overstapten op de high speed pedelec voor het woon-werkverkeer”.

“Het is voortdurend uitkijken naar een evenwichtige invulling van ons assortiment” commentarieert Koen Minne. “Nu al verkopen we voor 50 % elektrische fietsen en verwachten dat dit verder zal toenemen tot 75 %, weliswaar ten koste van de klassieke stadsfiets. Sportfietsen en mountainbikes krijgen  nu ook elektrische ondersteuning! E-bikes zijn hot voor jong en oud!”. 

Technisch complex product

De hedendaagse fiets zoals die hier centraal staat is geëvolueerd tot een technisch complex product. Dat verplicht tot voortdurende bijscholing van de mensen in de werkplaats.

“Elektrische fietsen worden aan de computer gelegd voor een diagnose, zoals dat bij auto’s al langer gebruikelijk is” verduidelijkt Koen Minne. “Maar er blijft natuurlijk vooral het samengaan van mechanische aspecten en de opmars van elektronica en elektrotechniek, wat de grootste uitdaging stelt”.

“Hoewel steeds meer rasechte wielerliefhebbers graag zelf sleutelen aan hun geliefde tweewieler en zelfs de opleiding fietsmechaniek in avondschool volgen in Ieper, zien we toch dat de complexiteit van het fietsproduct de klanten vaker laat kiezen voor onderhoud bij de vakman” licht Koen toe. 

Dynamische beleving

Het succes van de fiets maakt dat velen zich geroepen voelen om een fietszaak te beginnen. Bij Minne Sport is men rotsvast overtuigd dat de dynamische beleving van de speciaalzaak het verschil maakt.

‘Dynamische beleving’ is erop gericht de klantenbinding op een gepersonaliseerde wijze aan te halen. Zo organiseert Minne Sport een aantrekkelijke fietstocht voor dames met afsluitend aperitief in de zaak. Er worden tal van workshops georganiseerd zoals ‘eerste hulp bij fietspech’,  ‘sportvoeding tijdens het fietsen’, ‘onderhoud van de fiets’ of  een infosessie over de elektrische fiets. Het hele jaar door is er altijd wel iets te beleven bij Minne Sport. 

Tweewielerwinkel van het Jaar 2018

Minne Sport viel deze prestigieuze erkenning te beurt. De organisatie achter de ‘Tweewielerwinkel van het Jaar’ is al 21 jaar actief in Nederland en betrekt nu een 4-tal jaar ook de fietswinkels in Vlaanderen bij het initiatief.

Koen Minne licht toe: “Eerst is er een stemronde per provincie waarbij de klanten een uitgebreide vragenlijst over hun fietswinkel afwerken. Zelf kwamen we als winnaar voor West-Vlaanderen uit de eerste ronde. Liefst 1.003 van onze klanten namen deel en gaven ons een hartverwarmende gemiddelde score van 9,7/10”.

Nadien volgt dan een doorlichting van de provinciale winnaars door een vakjury, evenals een ‘mystery shopping’ bezoek aan de zaak. Minne Sport wist zich ook hier op alle vlakken te onderscheiden met de eretitel tot gevolg. 

Profiel

Oprichtingsdatum: 1946

Sector/Activiteit: verkoop, onderhoud en herstelling van fietsen

Adres van de zetel: Zwaanhofweg 13 - 8900 Ieper

Aantal vestigingen: 1

Personeelsaantal: 8, waarvan 5 familie

Omzet: 2,5 miljoen euro

 

Foto: Thierry Dricot

TRAXIO gebruikt cookies Cookie policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.