Opwaardering tweedehandsauto’s

De cijfers liegen er niet om. In vergelijking met nieuwe voertuigen vonden in november 2021 meer dan twee keer zoveel tweedehandsvoertuigen een nieuwe eigenaar. Maar er is meer aan de hand. Het aanbod tweedehandsvoertuigen dreigt uitgeput te raken. Een ander fenomeen is dat niet enkel verschillende grote handelsgroepen maar ook een constructeur zoals Renault initiatieven nemen om gebruikte auto’s te reconditioneren en weer op de markt te brengen.

12/01/2022

In november 2021 werden in vergelijking met dezelfde maand in 2020 17,1 % minder nieuwe auto’s verkocht. In vergelijking met november 2019 was er zelfs een terugval van 29,9 %. Het is niet dat de interesse voor nieuwe auto’s op een even dramatische manier is gedaald. De orderboekjes staan behoorlijk vol: alleen de leveringen volgen niet en de wachttijden lopen op.

De daling van de nieuwmarkt is aan verschillende zaken te wijten. In de eerste plaats is er uiteraard het tekort aan halfgeleiders en die zijn meer dan ooit nodig omdat de auto’s alsmaar meer gedigitaliseerd raken. Ook moeten zowel toeleveringsbedrijven als autoproducenten hun productie afremmen omdat werknemers ziek zijn of in quarantaine moeten. Ook de transportsector is ontregeld.

Afwachtende houding

Naast die productie- en transportproblemen waarmee de industrie te maken heeft, mag niet ontkend worden dat de belangstelling voor nieuwe auto’s toch enigszins is verminderd. Leasingcontracten worden verlengd omdat er meer thuis wordt gewerkt en er dus minder kilometers worden gereden. Dan zijn er nog de particulieren die vaststellen dat het aanbod met relatief goedkope auto’s uiterst beperkt is geworden.

Het A-segment, waar bijvoorbeeld de VW Up in thuishoort, is volledig geërodeerd en dat komt door de steeds strenger wordende emissiewetgeving. Constructeurs moeten op aansturen van de Europese Gemeenschap hun gemiddelde CO2-uitstoot tot 95 g/km beperken en daar slagen zij enkel in door mild hybride, hybride en elektrische modellen aan hun gamma toe te voegen. Alleen is dat soort auto’s precies door die elektrificatie duurder en voor heel wat mensen te duur geworden.

Zoeken naar passende auto’s

Ivo Willems, co-CEO van Cardoen, bevestigt een verschuiving in de markt: “De consument stelt vast dat de echt goedkope auto zoals destijds bijvoorbeeld de Nissan Pixo niet meer bestaat. Kijken we naar de iets grotere auto’s dan zien we dat een nieuwe Polo nu even duur is als vroeger een Golf. Alleen krijgt die consument voor datzelfde bedrag nu een kleinere auto terwijl zijn kinderen misschien groter zijn geworden. Ondertussen neemt het aanbod van elektrische voertuigen toe en dwingt de politiek de mensen om op elektrisch over te schakelen. Maar die auto’s zijn voor velen te duur en er zijn ook praktische belemmeringen. Wie optimaal wil genieten van een elektrische auto, moet thuis kunnen opladen. Dat vraagt een extra investering in bijvoorbeeld een wallbox en bovendien is het voor iemand die in een stedelijke omgeving woont ook praktisch niet altijd mogelijk om thuis op te laden. Die zaken drijven de mensen naar een meer betaalbare tweedehandse auto met een traditionele aandrijfvorm en een garantie.”

Voor de sector is het een hele uitdaging om de gepaste auto’s te vinden. Iede Aukema, directeur van BCA Autoveiling: “Onze auto’s komen hoofdzakelijk uit drie kanalen. In de eerste plaats zijn er voertuigen die afkomstig zijn van de leasingmaatschappijen. Maar het aantal ex-leaseauto’s is nu al anderhalf jaar verminderd omdat heel wat leasecontracten verlengd worden. Er wordt immers minder gereden. Ook besparen is aan de orde waardoor minder nieuwe werknemers recht hebben op een bedrijfswagen. Ter compensatie konden wij bij het begin van de covid-periode heel wat auto’s van verhuurfirma’s verkrijgen omdat zij door de terugval van het toerisme hun wagenpark drastisch hebben moeten afslanken. Ondertussen is die afslanking gebeurd en is het aanbod van daaruit beperkter geworden. Wel kunnen wij nog heel wat auto’s vinden via ons derde kanaal met name de dealers die bij ons terechtkomen voor een snelle taxatie of waardeschatting.”

Ivo Willems voegt daar nog het volgende aan toe: “Tot voor kort kochten wij vaak auto’s aan in loten. Nu zijn dat meer individuele aankopen. Dat vergt meer tijd voor onze aankopers en waarde schatters. Wij zien ons daardoor verplicht een aantal extra mensen met die capaciteiten aan te werven. Wij moeten er vooral op letten dat wij de wagens kunnen aanbieden waar de consumenten naar zoeken. In verhouding is het aanbod met dure SUV’s groter dan dat van betaalbare auto’s tot en met het C-segment terwijl de vraag net naar die betaalbare auto’s veel groter is.”

Reconditioneren van gebruikte auto’s

Een nieuwe trend waarvan de oorsprong in Frankrijk ligt, is het reconditioneren van gebruikte auto’s en dat gaat veel verder dan enkel maar een cosmetische opsmukbeurt. Ook mechanisch wordt de auto volledig nagekeken en op punt gesteld, denken we maar aan onder meer het vervangen van de distributieriem en indien nodig de remschijven en nog andere onderdelen.

Aan Iede Aukema vragen we of het reconditioneren een gevolg is van de marktevolutie die grotendeels en de coronaperikelen: “In partnership met de Groupe Emil Frey zijn we al ruim een jaar bezig met het reconditioneren van gebruikte auto’s. Nu zitten we aan 32.000 auto’s per jaar. Binnenkort openen we een tweede vestiging in het Noord-Franse Lille. Deze initiatieven komen nu goed uit omdat de vraag naar tweedehandsvoertuigen groot is maar het idee is voor de covid-periode en voor het tekort aan halfgeleiders ontstaan. Heel wat tweedehandsauto’s worden nu aan de eindconsument online aangeboden en verkocht, niet in het minst door de garages zelf. Daarom willen we die kanalen voorzien van voertuigen die in optimale staat verkeren en met een stevige waarborg kunnen verkocht worden. De sector die de eindconsument bereikt, is vragende partij om over degelijke voertuigen te beschikken.”

In november laatstleden is Cardoen op aansturen van het Franse moederbedrijf Aramis een gelijkaardig initiatief gestart. In zijn TRC of reconditioneringscentrum in Wilrijk worden gebruikte auto’s volledig nagekeken en vooral ook mechanisch in orde gesteld. Tegen 2025 moet dat 250 nieuwe werkplaatsen opleveren. Ivo Willems verduidelijkt nog even: “Per jaar kunnen wij momenteel met één shift 6.000 tot 7.000 auto’s reconditioneren. Ook naar het milieu toe is dat een goede zaak. Vaak wordt vergeten hoeveel CO2-uitstoot gepaard gaat met de productie van een nieuwe auto, niet in het minst een elektrische auto. Op dat vlak is hergebruik beter dan nieuw produceren. Wij zijn overtuigd van de kwaliteit die wij afleveren. Wij geven tegen een eenmalige betaling 10 jaar garantie berekend vanaf het moment dat de auto nieuw was.”

Zelfs Renault 

Het initiatief van Cardoen gebeurt onder de vleugels van Aramis dat op zijn beurt een divisie is van Peugeot. Maar ook Renault is op het vlak van reconditionering actief met zijn zogenaamdeRefactory’-project dat een jaar geleden werd voorgesteld.  De fabriek van Flins (Yvelines, Frankrijk) wordt een Factory VO (Vehicules d’ocassion), gespecialiseerd in het reconditioneren van tweedehandswagens op industriële schaal.

Karl Schuybroek, woordvoerder van Renault België, geeft daarbij duiding: “Het initiatief is ontstaan voor de coronaperiode en speelt in op de behoeften van de markt. Er is nood aan betaalbare auto’s die in goede staat verkeren. De meeste auto’s komen uit het Renault-netwerk en worden na reconditionering weer via het netwerk verkocht. Tot nu toe is dat enkel het geval in Frankrijk maar het reconditioneren zal ongetwijfeld uitgebreid worden naar andere Europese markten. Tot nu toe gebeurt het reconditioneren enkel met auto’s van de Renault Group maar het plan bestaat om ook auto’s van andere merken te reconditioneren. Het is zeker niet de bedoeling om het opknappen van auto’s aan de dealers te ontnemen. Het is juist ter ondersteuning van ons netwerk. In Flins wordt een bepaalde goed omlijnde werkwijze gehandhaafd waardoor de kwaliteit verzekerd is.” 

Eén ding is duidelijk met al deze initiatieven krijgt de tweedehandsauto een serieuze opwaardering.

Iede Aukema, BCA Autoveiling:

“De sector die de eindconsument bereikt, is vragende partij om over degelijke voertuigen te beschikken.” 

Ivo Willems, Cardoen:  

“Ook naar het milieu toe is dat een goede zaak. Vaak wordt vergeten hoeveel CO2-uitstoot gepaard gaat met de productie van een nieuwe auto, niet in het minst een elektrische auto. Op dat vlak is hergebruik beter dan nieuw produceren.”

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy