Lobby Mobiliteit

Overleg FAST

Ten voordele van TRAXIO Road Support hebben we een drietal spreekpunten gestipuleerd die het vlotter en veiliger verloop van de job moet garanderen. 

Eerst en vooral willen we dat de takel- en bergingsvoertuigen als prioritair worden erkend. Dit is het ultieme doel. Het prioritair statuut is echter een netelig onderwerp bij de federale wegpolitie. Een FAST-depannage voldoet in hun ogen namelijk niet aan de definitie van dringende opdrachten. Nochtans verhoogt de kans op ongelukken, (dodelijk) letsel en kop-staartaanrijdingen naarmate er meer tijd verstrijkt om incidentlocaties opnieuw vrij te maken.  En het gebruik van blauwe zwaailichten schaadt de impact van de lichten, aldus de politie.

Via feedback van onze leden hebben we toch genoeg nieuwe elementen vergaard om de vraag opnieuw te lanceren. Maar als onze eis nog steeds weinig gehoor krijgt dan ijveren we naar blauwe zwaailichten op de plaats van de ontruiming ter bescherming van onze leden.

Ten tweede moet het gebrekkige retentierecht verholpen worden. Hiervoor kunnen we op de overheid rekenen zolang er met vaste tarieven wordt gewerkt. Daarom zijn we momenteel een interne kostprijsberekening aan het opmaken om zodoende een prijzenmodel uit te dokteren. TRAXIO is dan pas in staat om voor een wetgevend initiatief te vragen.

En ten derde, willen we meer overleg voor de aanbestedingen die transparant en consequent geïmplementeerd moeten worden. De overheid steunt ons volledig voor dit laatste punt.

Om ervoor te zorgen dat er schot in de FAST-zaak komt, zit Pieter Van Bastelaere geregeld aan tafel met diverse partners: de Federale Wegpolitie en bevoegd minister Jambon, zowel Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts als federaal minister van Mobiliteit François Bellot, en de departementen Mobiliteit en Openbare Werken, en Wegen en Verkeer. 

Wordt dus ongetwijfeld vervolgd.