Tweedehandse wagens gaan in februari nipt in het rood, inschrijving van nieuwe wagens blijft hoog

Bij de tweedehandse auto’s werd in februari (-2,5%, 53.195 exemplaren) de bescheiden winst van januari ongedaan gemaakt. Over de eerste twee maanden zijn er nu – op 27 exemplaren na – evenveel occasies ingeschreven ten opzichte van vorig jaar. Bij de nieuwe personenwagens blijft de positieve trend aanhouden : in februari stegen de inschrijvingen met maar liefst +23,9% tot 39.883 eenheden. Daarmee wordt een vervolg gebreid aan de positieve trend van de afgelopen maanden. De gunstige inschrijvingscijfers vloeien voort uit leveringen van eerder in 2022 bestelde wagens.

02/03/2023

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “De tweedehandsmarkt leed in februari een lichte verlies van -2,5% wat de teller voor dit jaar brengt op een totaal van 110.330 eenheden en dat zijn gecumuleerd over de twee eerste maanden exact 27 minder dan vorig jaar, maar wel een achterstand van -3,9% ten opzichte van de eerste twee maanden van 2021. Het wordt nu afwachten of de interesse in de tweedehandsmarkt hoog blijft, en of de aanbodzijde kan volgen want het blijft nog steeds moeilijk om jonge en kilometerarme occasies te vinden. Ook de aanvoerketen blijft een moeilijk punt door een chronisch gebrek aan vrachtwagenchauffeurs om de occasiewagens tot bij de handelaar te brengen. Goed nieuws voor de eindklant is alvast dat de prijzen van de occasiewagens in dalende lijn zijn. De inschrijvingen van de nieuwe wagens anderzijds blijven al maanden positief en ook in februari zien we een sterk positief cijfer: +23,9%. Opgelet echter : het gaat hier nog om uitleveringen van wagens die eerder – meestal maanden geleden - werden besteld. Deze cijfers geven dus geen getrouw beeld van het aantal recente bestellingen en in afwachting van ‘normale’ levertermijnen zullen de cijfers van de nieuwe wagens eerder blijven fluctueren in functie van levertermijnen dan van het aantal bestellingen.”

Bij de merkgarages hoorden we alvast dat de showroombezoeken particuliere klant nog aarzelt.

Koen Claesen, Van Mossel Automotive Groep : “Februari is waarschijnlijk de eerste maand van de afgelopen 3 jaar waarin onze backorder voor nieuwe wagens is gedaald. Dit is positief nieuws want voor het eerst sinds lang lopen onze parkings terug vol met verkochte wagens die we eindelijk kunnen afleveren aan onze klanten. Anderzijds zien we ook dat de verlengde saloncondities bij de meeste merken niet gebracht hebben wat velen hadden gehoopt : de particulier blijft twijfelen en weet niet welke motorisatie hij moet kiezen : PHEV, EV, benzine of diesel. In combinatie met de enorme prijsstijgingen beslissen velen daarom om te gaan voor een ‘used car’. Daar zien we dat de positieve stijgende verkooptrend zich heeft verdergezet gedurende de maand februari.”

Van enkele grote tweedehandsverkopers krijgen we enkele interessante inzichten mee.

Ivo Willems, Cardoen : “Ondanks het feit dat er de afgelopen maanden opnieuw meer nieuwe wagens werden geleverd en er bijgevolg iets meer instroom is op de tweedehandsmarkt, bleef het in februari moeilijk om tweedehandswagens te vinden. Dat geldt vooral voor jonge occasies met weinig kilometers op de teller – we spreken dan over kilometerstanden van 15.000 km of minder. . En wanneer je toch dergelijke jonge occasies kan vinden, dan is het onzeker wanneer ze kunnen geleverd worden : er is immers een tekort aan vrachtwagenchauffeurs en die impact voelen we ook voor het transport van wagens..”

Simon Bossuyt, Dex : “Februari is goed begonnen maar in de tweede helft van de maand daalden zowel het aantal showroombezoeken als de vraag naar occasies. Wij hebben ondertussen een ruime voorraad aan tweedehandswagens kunnen opbouwen waardoor we een mooi aanbod hebben, met prijzen die stilaan beginnen te dalen. Toch zouden de verkoopcijfers bij de particulieren nog beter kunnen.”

Steven Vanzurpele, Jennes : De verkoop van tweedehandswagens blijft het goed doen bij ons. De vraag naar kwalitatieve wagens tot € 25.000 is nog steeds hoog en op die manier vult de tweedehandsmarkt een leegte die de laatste jaren is ontstaan in e markt van de nieuwe wagens. We merken dat de duurdere tweedehandswagens het iets moeilijker hebben en langer blijven staan : in dat duurdere segment is nu vooral de B2B-klant actief en zien we minder particuliere klanten. Wij verwachten dat er een sterke vraag zal blijven naar snel beschikbare hybridewagens voor B2B-klanten.”

Inschrijvingen tweedehands & nieuwe wagens – februari 2023

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen en BMW blijven ook in februari 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel, & Peugeot. 

Ook qua meest populaire modellen verandert er niets bij de start van 2023 met een identieke top 5 als eind vorig jaar. Op kop staat nog steeds de VW Golf (4.532) en VW Polo (3.350) gevolgd door de Opel Corsa (3.186), de BMS 3-reeks (2.599) en de Ford Fiesta (2.456).

Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 35,8%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 54,3%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt maar bereikt met 9,7% bijna de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 7,6% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven), terwijl er 1,7% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

 

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 8 maanden.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 11%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 55% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens, een groei met 2% ten opzichte van vorig jaar, terwijl Wallonië status quo blijft en Brussel 2 % moet inboeten.

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy