Actualiteit Land- en tuinbouwmaterieel

Winkelbeleving

11/03/2019

Fedagrim organiseerde einde februari zijn Green Day, een informatiedag voor dealers van tuin & parkmachines.Er werd ingegaan op hoe u als machinedealer uw showroom aantrekkelijker maakt dan die van uw concurrent.  Onder het thema ‘winkelbeleving’ werd uitgelegd met welke kleine ingrepen u net het verschil kunt maken.

Begin met een strategisch grondplan waarbij de showroom ingedeeld wordt in een aantal plaatsen met oriëntatiepunten. Bij het inrichten van de ruimte moeten we rekening houden met de reden waarom klanten naar de winkel komen. De ene komt voor een herstelling, een andere wil iets maar weet nog niet exact wat, nog een andere komt gewoon rondsnuffelen enz.

Licht, kleuren en planten

Het is van belang de juiste kleuren te gebruiken, een passende verlichting en zoveel mogelijk daglicht. Planten (echte of kunststof) creëren een rustgevend effect. Bij de indeling van de rekken is het belangrijk om een goede doorstroming te garanderen en de mensen bij voorkeur in één richting te laten gaan in open gangen, niet gehinderd door losse dozen, onuitgepakte paletten enz. U moet ook duidelijk laten zien dat u open bent. (Teveel) stickers op het raam geven een vrij gesloten indruk.

Laat geen kansen liggen: laat u zien!

Soms zijn er aantrekkelijke stands van bepaalde leveranciers of merken, maar zijn ze ingeplant zonder een juiste connectie met het geheel. Dan steekt de rest van de showroom nog meer af. Handelaars laten aan hun klanten onvoldoende zien wat ze allemaal doen, zoals bv. de stockering van robotmaaiers voor klanten in de winter. Daar kan u het verschil met de concurrenten mee maken.’

De klant ziet u zoals uw showroom erbij ligt!

Op veel plaatsen zijn de gangen ingenomen door onuitgepakte producten of postcolli’s, allesbehalve aantrekkelijk. Op een andere plaats lagen bv. tuinslangen gewoon los op de grond met op een pover A4-tje de prijs erbij. Waarom zou ik als klant hier kopen?’

Muziek in de showroom

Muziek geeft de klant een rustig en ontspannen gevoel: gebruik algemene popmuziek maar geen radiozender; muziek die geregeld onderbroken wordt door nieuws- en reclameflashes maakt de mensen onrustig en doet de beleving teniet.’

Een showroom inkleden kost geld?

Een showroom moet levend zijn; verander (een deel van) de indeling geregeld want het doel is om klanten te laten terugkomen. Zorg dat ze iedere keer een beleving hebben en graag bij u komen. Vermijd dat ze zich enkel beperken tot een snelle aankoop en zo vlug mogelijk naar buiten willen. Winkelbeleving is iets waarmee de winkeluitbater zijn bezieling in de zaak kan leggen en hoeft niet veel te kosten. Het is de smeerolie tussen de verschillende elementen van een showroom.

Onderschat de gun-factor niet!

Als een klant een drankje aangeboden krijgt, heeft hij al snel de neiging om langer te blijven en gaat hij ook graag terugkomen. De prijs blijft belangrijk, maar zal niet het enige argument zijn wat bepaalt of die klant bij u koopt en blijft of niet. Het komt eropaan dat de klant u die aankoop ‘gunt’: in het hoofd van de klant bent u gastvrij en in ruil zal hij u iets gunnen.

‘De internetverkoop pakt onze klanten af!’

Mensen gaan meer en meer online kijken om zich te informeren en voor het gemak van aankoop. Aan de andere kant gaan ze naar de winkel voor de beleving en de service. Daarom is het van groot belang om als handelaar op deze laatste twee in te zetten: geef mensen het gevoel dat ze welkom zijn, dat ze zich thuis mogen voelen in hún winkel. Bied ze een drankje aan als ze op een herstelling wachten; communiceer over wat u allemaal in uw servicepakket aanbiedt. Probeer ook om een aparte balie voor verkoop en voor service te maken, twee totaal verschillende dingen.

Foto: Peter Menten