24/05/2017

Connected cars: autohandelaars en mobiliteitsaanbieders geven een krachtige boodschap

Connected cars: autohandelaars en mobiliteitsaanbieders geven een krachtige boodschap

Brede coalitie van autohandelaars van de vervangingsmarkt en mobiliteitsaanbieders geven de Europese instellingen een krachtige boodschap over de nood aan een stevig wettelijk kader om de keuze van de consument te behouden in het digitale tijdperk.

‘Een sterk gereglementeerd technisch kader creëren voor een uitwisselbaar, gestandaardiseerd, beveiligd en veilig digitaal platform voor telematica in voertuigen om van de Europese digitale economie voor de autovervangingsmarkt en de mobiliteitsdiensten een realiteit te maken’: dit was de sterke oproep van een brede coalitie van belanghebbenden aan de Europese instellingen tijdens een beleidslunch die gehouden werd in Brussel op 3 mei. Alleen zo kunnen eerlijke concurrentie, innovatie en ondernemerschap, en de keuzevrijheid van de consument gevrijwaard blijven zodat de concurrerende bedrijfsmodellen kunnen evolueren en genieten van de voordelen van de connected car en de ontwikkeling van de digitale economie.

De coalitie van belanghebbenden bestaat uit de Europese verenigingen die voertuigdealers vertegenwoordigen, uit erkende en onafhankelijke ateliers, centra voor periodieke keuring, onafhankelijke uitgevers van technische informatie, fabrikanten van diagnoseapparatuur voor garages, onafhankelijke groothandelaars van auto-onderdelen, de verhuur- en leasebranche en de automobilistenverenigingen.

Tijdens het event voorgezeten door Ismail Ertug MEP toonde de coalitie van belanghebbenden het belang aan van rechtstreekse toegang tot het voertuig, zijn data en middelen om innovatieve en concurrerende digitale producten en services mogelijk te maken.

Vandaag begint de concurrentie in voertuigen met de rechtstreekse toegang tot ‘volledige en verse’ data. De kwaliteit van de data dicteert de kwaliteit van de dienst. In de autovervangingsmarkt hebben ondernemers en mobiliteitsaanbieders real time toegang nodig tot de connected car van vandaag en zijn data. Nu gaan deze data via ‘gesloten’ telematicasystemen naar servers van de constructeurs en vanwaaruit al de andere dienstverleners toegang krijgen tot een beperkte gegevenskwaliteit. Dit maakt het onmogelijk voor al deze andere dienstverleners om eerlijk en op gelijke voet te concurreren.

In deze context legt de hoofdbijdrage van Joanna Szychowska, DG Grow Head of Automotive & Mobility Industries Unit, uit dat het GEAR 2030 proces inderdaad veel breder is dan de vorige CARS 2020 oefening en dat het de afkalvende waardeketens in aanmerking neemt. Mevr. Szychowska verzekerde de deelnemers dat het zo open en concurrerend mogelijk houden van de markt van de geconnecteerde mobiliteit, een doel is van de Europese Commissie.
Nigel Goodall van Enterprise Holdings verduidelijkt dat de ‘geconnecteerde klant’ van vandaag slimme en gepersonaliseerde mobiliteitsdiensten nodig heeft. Voor de verhuur- en leasebranche betekent dit de capaciteit om flexibele diensten op aanvraag aan te bieden (voorbeeld: een nazicht van de status en de overhandiging van voertuigen als onderdeel van voertuigverhuur op korte termijn) en communicatie met het voertuig vanop afstand. Daarvoor is een rechtstreekse real time verbinding met het voertuig onontbeerlijk om te zorgen voor oplossingen voor slim vlootbeheer en digitale mobiliteit.

Bernfried Coldewey van de Duitse Automobile Club of ADAC, gaf een kleine demonstratie van hoe een open telematicaplatform zou kunnen werken als er gezorgd werd voor de rechtstreekse toegang tot het voertuig, zijn gegevens en middelen. De display van het dashboard van de wagen zou de door de consument vrij gekozen applicatiekeuzes tonen die in de auto geafficheerd worden. Nu heeft de consument enkel een ‘monopolistische keuze’ van applicaties, dat wil zeggen gekozen door de constructeur. In geval van een defect, zou een veilige verbinding op afstand van ADAC in staat zijn om het defect te detecteren – en in sommige gevallen zelfs op afstand te verhelpen – zodat de bestuurder zijn reis kan verderzetten. Iedere gegevensoverdracht moet goedgekeurd worden en waarborgt dat de gebruiker de volledige controle heeft over zijn data. Bernfried Coldewey besloot dat deze dienst niet mogelijk zou zijn met het zogenaamde ‘uitgebreide voertuig’ dat de constructeurs momenteel voorstellen als de oplossing voor toegang voor derden.

Het open uitwisselbare telematicaplatform zou natuurlijk zo veilig of zelfs veiliger zijn dan het huidige systeem dat data uitwisselt met de servers van de constructeurs. Markus Bartsch van TÜViT presenteerde het krachtige en bewezen voorbeeldmodel voor toegang voor derden tot uitwisselbare platforms, om dit belangrijke punt duidelijk te ondersteunen.

Professor Michael Matoni van de Technische Universiteit van Keulen presenteerde de eerste resultaten van een studie over de gevolgen van het ‘uitgebreide voertuig’ op de autovervangingsmarkt tussen nu en 2030. Van de huidige 1,9 miljoen atelierwerknemers, zouden er tussen 566.000 en 833.000 hun job kunnen verliezen in de vele kmo’s die waardevolle klantendiensten leveren, vooral op het platteland.

De sprekers benadrukten dat er duidelijk veilige en beveiligde technische oplossingen bestaan waarmee gezorgd kan worden voor een uitwisselbaar telematicaplatform in voertuigen, maar dat er een Europese wetgeving nodig is om nieuwe innovatieve en concurrerende bedrijfsmodellen gebaseerd op data te ontwikkelen om keuze en innovatie te bezorgen aan de consument in het digitale tijdperk.

Terwijl hij zich uitsprak na de vergadering, benadrukte Bernard Lycke voor CECRA, dat dealers en herstellers vertegenwoordigt, dat: “een efficiënt atelier draait om het optimaliseren van tijd en middelen om zo te weten welk voertuig welke herstelling nodig heeft, met welke onderdelen en wanneer. Dit kan grote voordelen opleveren voor de bedrijven, de consument en het milieu. Veel van onze leden zijn kmo’s die er trots op zijn dat hun klantendienst van het hoogste niveau is en als dit uitgebreid kan worden naar buiten het atelier om het voertuig op afstand te analyseren, zouden ze nieuwe voorspellende diensten kunnen leveren.”

Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met Bernard Lycke, algemeen directeur - Tel. +32 2 771 96 56 - bernard.lycke@cecra.eu

Foto Wikimedia Lorian Schäffer

Gerelateerde artikels/infobulletins

Dossier Connected Cars (1): Connected cars veranderen alles

Dossier Connected Cars (1): Connected cars veranderen alles

Connected cars zullen onze wegeninfrastructuur en uw dienstverlening onherroepelijk veranderen. Maar de digitalisering zal ook een grote invloed hebb…

Dossier