30/11/2018

Belgische autodistributie: kwetsbaarheid bevestigd in 2017

Belgische autodistributie: kwetsbaarheid bevestigd in 2017

TRAXIO analyseert al sinds 2013 de financiële gezondheid van de autodistributie in België en die traditie wordt ook dit jaar voortgezet. Ondanks een over het algemeen gunstige economische conjunctuur en een hogere omzet, dalen de marges. 

TRAXIO, de Federatie van de autohandel en -reparatie en de aanverwante sectoren, hield nogmaals de vinger aan de pols van de Belgische autodistributie.

Er werden 1.860 jaarrekeningen doorgeploegd van bedrijven die actief zijn in de sector, met bijzondere aandacht voor 5 indicatoren, namelijk de bruto- en nettomarges, het nettorendement op eigen vermogen, de schuldgraad en de liquiditeitsratio.

TRAXIO stelt vast dat deze nieuwe rendabiliteitsstudie vrij verontrustend is. Hoewel de economische situatie algemeen beschouwd gunstig is (met een toename van het BBP, een hogere omzet en groei van de aftermarket, met lagere rentes) wijzen de gemiddelde bruto- en nettomarges op een zorgwekkende krimp tot een niveau lager dan 2015.

Wat de marges betreft gaat de autohandel achteruit tegenover de andere sectoren zoals huishoudtoestellen, meubels, woninginrichting en gereedschap. Dit fenomeen is ook merkbaar op Europees niveau. Slechts drie landen (Frankrijk, Griekenland en Italië) vertonen lagere marges in de autohandel.

Hoe kan die nieuwe achteruitgang verklaard worden?

Ze is het resultaat van diverse factoren en in de eerste plaats van een gevoelige toename van de fleetverkoop (+6 %). Deze verkopen zorgen weliswaar voor een toename van het aantal verkochte voertuigen en dus van het aantal inschrijvingen in België maar ze wegen op de rendabiliteit van de distributie-ondernemingen die er voor hun omzet afhankelijk van zijn.

Een andere kwestie is het gebrek aan gekwalificeerde arbeidskrachten waardoor de werkgevers de lonen moeten verhogen, tenminste als ze hun personeel willen behouden.

Tot slot zijn er bijkomende investeringen nodig omdat de constructeurs hogere eisen stellen. Ook dat vreet aan de marges, verhoogt de schuldgraad en vermindert de liquiditeit.

Wat in de toekomst?

Bepaalde aspecten zoals de hertekening van de netwerken en de daarmee gepaard gaande herziening van de distributieovereenkomsten, de komst van de zelfrijdende elektrische wagens die ongetwijfeld gedeeld zullen worden en de openbare mobiliteitsmaatregelen in België en in het buitenland, zorgen voor veel onzekerheid die gevolgen zal hebben voor de toekomst van de autodistributie.

TRAXIO zal in deze context meer dan ooit zijn rol blijven spelen door zijn leden te blijven informeren over de wijzigingen waar ze zich aan kunnen verwachten en door de belangen te blijven verdedigen van een sector die meerdere duizenden banen vertegenwoordigt.

 

Studie

Slides

 

Deze studie werd gerealiseerd met de steun van AutoTechnica en Shell.

 

Contactpersoon:

Christian Rampelbergh
Algemeen Secretaris GDA
0497/57 77 54

Foto: Daniel Labours