11/01/2019

Concentratie en specialisatie

Concentratie en specialisatie

Net zoals het toenemende gebruik van nieuwe materialen zoals aluminium in de autofabricage, vereist de technologische evolutie van voertuigen ook investeringen in geschikte apparatuur en gereedschap... en in ruimte, kortom de oppervlakte van carrosserieherstelwerkplaatsen. 

“Om de sensoren die zich overal verspreid over de wagen bevinden te kalibreren volgens de homologatievereisten, heb je een beschikbare oppervlakte van enkele tientallen m² nodig”, zegt Kristof Eraly. “Dat is voor veel kleine herstellers onmogelijk. ” Dit is momenteel vooral van toepassing op bepaalde voertuigen uit het topgamma, maar de trend is er en de technieken raken snel ingeburgerd. Sommigen denken al aan de zelfrijdende wagens die tegen 2030 worden verwacht ...

Duidelijk is dat er een concentratiebeweging aan de gang is in de sector, met een toenemende gemiddelde omvang van de bedrijven en een toenemende specialisatie van reparateurs in bepaalde niches. Denk aan Smart Repair, elektrische en hybride voertuigen, de behandeling van aluminium en samengestelde materialen en het beheer van ADAS-systemen (zie verder). Momenteel zijn er ongeveer 950 carrosseriewerkplaatsen, waarvan twee derde lid van Febelcar. Dat zijn er 200 minder dan 15 jaar geleden en deze consolidatie gaat gepaard met een toename van het aantal werknemers per werkgever. 66 % heeft meer dan 5 werknemers in dienst.

En ook al zullen er altijd polyvalente medewerkers nodig zijn, de taken van een monteur-demonteur, plaatwerker, schuurder of spuiterworden steeds vaker toevertrouwd aan een gespecialiseerde medewerker. Sommige meer 'algemene' carrosseriebedrijven, met name verbonden aan grote autodealers, aarzelen niet verschillende taken toe te vertrouwen aan gespecialiseerde werkplaatsen. “Je moet een bepaalde omzet halen en dus een bepaald volume verwerken om de nodige investeringen te kunnen doen”, geeft Kristof Eraly toe.

Dit betekent niet dat er geen ruimte meer is voor kleine onafhankelijke carrossiers. In de eerste plaats omdat het nog een aantal jaren zal duren vooraleer het wagenpark op de weg wordt vernieuwd en alle auto's zijn uitgerust met de nieuwste apparatuur. Meestal is die nu nog een optie. Ten tweede omdat de Belgische automobilist, anders dan in andere landen, volledig vrij blijft in de keuze van zijn hersteller, ongeacht of die door zijn verzekeraar erkend is. Dat geldt deels zelf voor mensen met een bedrijfswagen. “Ongeveer 70 % van de leasingcontracten omvat een verzekering en bij een ongeval kiest de leasemaatschappij de hersteller”, zegt Frank Van Gool, Algemeen Directeur van Renta, de Belgische Federatie van Voertuigenverhuurders. “Maar voor de overige 30 % is de verzekering de verantwoordelijkheid van de gebruiker, die dus vrij is in de keuze van de carrossier. ”

Foto: Sima

Gerelateerde artikels/infobulletins

De carrosseriesector kijkt vooruit

De carrosseriesector kijkt vooruit

Consolidatie, concentratie, nieuwe materialen, nieuwe technologieën, milieuvereisten, daling van het aantal ongevallen... De carrosserieherstellers s…

Techniek
Selectievere verhuurders en verzekeraars

Selectievere verhuurders en verzekeraars

Tussen de onafhankelijke carrosserieherstellers en de multimerkennetwerken, al dan niet verbonden met een netwerk van autodealers, bestaan alle profi…

Techniek