11/01/2019

De carrosseriesector kijkt vooruit

De carrosseriesector kijkt vooruit

Consolidatie, concentratie, nieuwe materialen, nieuwe technologieën, milieuvereisten, daling van het aantal ongevallen... De carrosserieherstellers staan zwaar onder druk, uit heel verschillende richtingen. Zonder investeringen zal het niet lukken. Het wordt inzetten op de toekomst.

Volgens de meest recente cijfers reden er in België op 1 augustus meer dan 7 miljoen voertuigen rond, waaronder 5.850.000 auto's en 700.000 bedrijfsvoertuigen. Dat aantal stijgt nog constant. In 2014 waren er nog 300.000 auto's minder. Het intensieve gebruik van deze vloot op onze overvolle wegen verloopt niet zonder problemen. Nochtans zien we gelukkig ook een gestage daling van de schadegevallen.

Volgens StatBel waren er vorig jaar iets meer dan 38.000 ernstige verkeersongevallen met doden of gewonden... Dat is 5,3 % minder dan in 2016 (40.128 ongevallen). Het totale aantal aanrijdingen ligt veel hoger dan dat cijfer maar ook dat neemt af. Assuralia meldt dat er in 2017 343.315 schadegevallen werden geregistreerd door de verzekeringsmaatschappijen vergeleken met 356.268 in 2016. “Bovenal moet worden opgemerkt dat de frequentie van de schadegevallen BA auto (personenwagens en bedrijfsvoertuigen) voor de eerste keer is gedaald onder de drempel van 6 %”, zegt voorzitter Hans De Cuyper. “In 2017 gaven dus minder dan 6 van de 100 voertuigen in deze categorie een schadegeval in fout aan. ”

De tendens is dus tweeledig. “We merken sinds enkele jaren een vermindering van het aantal ongevallen en van de ernstgraad”, bevestigt Kristof Eraly, algemeen secretaris van Febelcar. “Die trend zou zich moeten doorzetten. We verwachten een daling van de schadegevallen met 20 % tegen 2030. ” Meerdere factoren kunnen deze evolutie verklaren. Denk onder andere aan de verbetering van de wegeninfrastructuur, de striktere handhaving van de wegcode en de aanhoudende toename van veiligheidssystemen in voertuigen. 

Embedded technologie 

De keerzijde van de medaille is dat die ingebouwde technologie een kost heeft. “Wat geldt voor het volume, klopt niet voor de waarde”, zegt Kristof Eraly ter toelichting van de daling. De laatste vijf jaar tonen de cijfers van Febelcar weliswaar een daling van 10 % voor het aantal schadegevallen ... maar een stijging met 10,7 % van de gemiddelde kost voor de carrosserieherstellingen. En dat ligt niet aan het werk. “Voor dezelfde periode is het uurloon slechts gestegen met 4,6 % terwijl de index van de lonen is gestegen met 9,66 %. ” De prijs van de onderdelen is daarentegen gestegen met 18,4 % en die van de lak met 13,11 %. Om alle vereiste apparatuur om de herstellingen uit te voeren, niet te noemen...

De ingebouwde technologie bestaat uit een hele reeks rijhulpsystemen (advanced-driver assistance systems of ADAS) die steeds uitgebreider worden. “Sensoren, camera's, radars, laserkoplampen, elektronica, controlelampjes ... worden steeds vaker geïntegreerd in de diverse koetswerkonderdelen”, vervolgt Kristof Eraly. “Soms moeten ze bij een kleine herstelling al vervangen worden en in ieder geval weer geprogrammeerd en gekalibreerd. De onderdelen zijn duurder, vragen meer tijd en vereisen specifieke en dure apparatuur. ”

Volgens cijfers van Eurogarant bedroegen de gemiddelde kosten van een reparatie in 2017 1.547 euro, waarvan 46 % voor onderdelen, 9 % voor producten en 45 % voor arbeid. Deze cijfers omvatten uiteraard niet de investeringen waartoe de evolutie van het beroep de carrossiers verplicht. In de eerste plaats voor de opleiding van het personeel, bevestigt Kristof Eraly.

“Bij Febelcar hebben we dit aspect altijd benadrukt en het is nu nog belangrijker. De opleiding van het personeel is de eerste investering die carrossiers doen om gelijke tred te houden met de technologische ontwikkelingen in de voertuigen en om de kwaliteit van de herstellingen te garanderen - en dus de veiligheid van de weggebruikers. Neem het voorbeeld van een monteur-demonteur. Tot voor kort vergde dit beroep weinig kwalificaties. De laatste jaren is het een van de belangrijkste rollen in de keten geworden, waarvoor geavanceerde competenties vereist zijn. ”

De federatie toont zich ook zeer proactief in het opzetten van verschillende aangepaste opleidingen met haar partner EDUCAM, met name op het gebied van voertuigveiligheids- en zichtbaarheidstechnologie. Febelcar neem tal van initiatieven om na te denken over 'het carrosserieherstelbedrijf van morgen' en stimuleert jonge mensen carrossier te worden. Carrosserieherstellingen moeten beantwoorden aan tal van voorschriften. Het voertuig moet in zijn nieuwe staat worden hersteld volgens de normen van de constructeurs met een onberispelijke kwaliteit voor de klant en desgevallend ook de verzekeringsmaatschappij. De interventies omvatten diagnose, reparatie, rechtzetten van frames en chassis, vervanging van bepaalde onderdelen, voorbereiding voor hetspuiten, lakken, afwerking, ...

Gerelateerde artikels/infobulletins

Concentratie en specialisatie

Concentratie en specialisatie

Net zoals het toenemende gebruik van nieuwe materialen zoals aluminium in de autofabricage, vereist de technologische evolutie van voertuigen ook inv…

Techniek
Selectievere verhuurders en verzekeraars

Selectievere verhuurders en verzekeraars

Tussen de onafhankelijke carrosserieherstellers en de multimerkennetwerken, al dan niet verbonden met een netwerk van autodealers, bestaan alle profi…

Techniek