11/03/2019

In het atelier van de detailer

In het atelier van de detailer

Op het industrieterrein van Halle baat Steve Vanhemelryck Politec uit, een van de bekendere detailingzaken van ons land. Al wordt hij zo liever niet genoemd. “Detailing roept voor mij te veel associaties op met mensen die dit na hun uren doen. Voor mij is dit mijn hoofdberoep. En dat neem ik heel serieus.” 

Een vloot hagelwitte Range Rovers, een Porsche 911 en een Aston Martin GT8. De auto’s die bij ons bezoek in het atelier van Politec staan, laten vermoeden dat het bedrijf ‘haut de gamme’ is en Steve Vanhemelryck ontkent dat ook niet. “Een van de allereerste auto’s die ik ooit deed, was een Bugatti Veyron”, lacht hij. “Maar het zijn niet altijd topbolides, hoor. Ik heb ook klanten die met een Ford Fiesta komen. Die worden even goed geholpen.”

Bij Politec werken acht mensen die 300 tot 500 wagens per jaar onder handen nemen. Het grootste deel van de klanten komt via mond-tot-mondreclame, zegt Steve. “Dat kan alleen maar door altijd topkwaliteit aan te bieden. We willen niet zo snel mogelijk zo veel mogelijk auto’s laten passeren. Neen, wat we doen moet perfect zijn, ook al zijn we een week aan één auto bezig. En dat kost geld. Zestig uur werken aan één auto voor 300 euro? Dat is onmogelijk, dan ben je niet met je zaak bezig.” 

Seizoensbehandeling 

Politec werkt voor particulieren, maar ook voor concessiehouders (BMW, VW/Skoda) en voor grote bedrijven met leasewagens. Klanten die à la carte willen werken, betalen 65 euro voor een wasbeurt. Een interieurverzorging komt op 199 euro. Een lederbehandeling op 99 euro. Een motorreiniging op 121 euro. Pakketten zijn er ook. Een ‘Seizoensbehandeling’ omvat een grondige reiniging van de wagen, de motorruimte, velgen en wielkasten, inclusief simoniseerbeurt. Het interieur wordt gestofzuigd, de ruiten gereinigd en leder behandeld. Kostprijs: 299 euro. Machinaal polijsten in een stap kan vanaf een kleine 500 euro. In twee stappen is dat minstens 895 euro. Het aanbrengen van een lakbeschermingsfolie is “op aanvraag”. 

“Zo’n folie beschermt zeer goed tegen steenslag en krassen”, zegt Steve. “Er is maar een nadeel: alles hecht ook weer aan die folie. Daarom doen wij er nog een keramische coating op. Ja, ik krijg vaak de vraag: helpt dat allemaal echt? Natuurlijk helpt dat. Wij doen zelf constant testen met nieuwe producten en als het niet helpt, zou ik ze niet aanbieden. Je moet ze natuurlijk wel allemaal correct gebruiken en aanbrengen en daar zit onze meerwaarde: onze ervaring. Ik leer nog elke dag bij.”

THE SKY IS THE LIMIT

Hoever kan de autoliefhebber gaan in detailing? Heel eenvoudig: the sky is the limit. Een auto wordt met speciale shampoos gewassen met lamswollen washandschoenen en gespoeld met osmosewater, leidingwater bevat immers nog microscopische mineraaldeeltjes. Resterende vervuiling in de lak wordt weggewerkt met hompjes klei, zoals een gommetje. De lak wordt dan nog eens gereinigd met een paintcleaner om de wax, glaze of sealant beter te laten hechten. Glaze bevat oliën om de lak tegen de weersomstandigheden te beschermen. Sealant is een synthetische lakverzegeling om water en vuil af te stoten. De velgen worden met een eigen soort sealant aangepakt. Uitlaatstukken worden opgeblonken en beschermd, net als de banden, elk met hun eigen producten. Wie het nec plus ultra wil, kan daarna ook opteren voor een speciale, onzichtbare steenslagfolie waarmee de auto ‘ingepakt’ wordt. Die zijn zelfs ‘zelfherstellend’: onder invloed warmte ‘smelten’ krasjes als het ware weer dicht. Prijs: al snel een paar duizend euro.

Foto: Vip Tools

Gerelateerde artikels/infobulletins

De Olympische Spelen van de carwash

De Olympische Spelen van de carwash

Een propere wagen verkoopt een stuk vlotter dan een beduimeld exemplaar, dat weet elke garagehouder. Maar als u een auto écht weer in showroomstaat w…

Techniek
Ondertussen in België

Ondertussen in België

Ook in ons land nam de markt van de detailing op korte tijd een hoge vlucht. Heel wat bedrijven begonnen ermee, verschillende anderen zijn er ondertu…

Techniek