11/03/2019

Serieuze verbetering restantvoorradenregeling op komst

Serieuze verbetering restantvoorradenregeling op komst

Afgelopen zomer was er veel te doen rond de nieuwe WLTP-regels.  Oude NEDC-wagens konden namelijk niet langer in roulatie gebracht worden, tenzij ze op de restantvoorraadlijst geplaatst werden, maar ook die oplossing was beperkt. 

De regelgeving met betrekking tot de lijst van restantvoorraden hanteert tot nog toe namelijk een criterium van 10 %. Dit zal weldra veranderen. Ondanks stug verzet heeft TRAXIO een grote verwezenlijking kunnen realiseren.

Door diverse politieke connecties te activeren, waaronder de federale minister van mobiliteit Bellot, heeft TRAXIO vooruitgang geboekt in het dossier restantregeling. De criteria die bepalen of een voertuig al dan niet op de lijst verschijnt zal weldra versoepeld worden: de lijst is niet meer onderhevig aan een 10 % restrictie. Dealers zullen extra aandacht moeten schenken aan de afgiftedatum van het COC. Na afgifte heeft men nog 3 maanden de tijd om de wagen in te schrijven.

Wel blijft de fabrikant de enige die de lijst kan indienen. Terwijl onafhankelijke invoerders nog steeds niet officieel erkend worden, tenzij ze een mandaat krijgen van de fabrikant.

Toch worden de fabrikanten op hun verantwoordelijkheden gewezen. Zij moeten hun productie aanpassen. Tot op het laatste moment produceren en de stockvoorraad in de schoot van de dealers werpen is absoluut niet aanvaardbaar.

Gerelateerde artikels/infobulletins

WLTP: ons antwoord aan het kabinet

WLTP: ons antwoord aan het kabinet

Na de affiches in de showroom en de fiscaliteitproblematiek mogen we een derde hoofdstuk voor ons WLTP-dossier openen: de restantvoorradenlijst als o…

Lobby