11/03/2019

Zorgt de (harde) Brexit voor aanvoerproblemen bij bepaalde merken?

Zorgt de (harde) Brexit voor aanvoerproblemen bij bepaalde merken?

De Britse premier Theresa May overleefde de vertrouwensstemming en kreeg het mandaat om terug naar Brussel te gaan voor verdere onderhandelingen.

Toch blijft het huiveringwekkende no-dealscenario als een zwaard van Damocles boven ons hoofd hangen. De inmiddels beruchte backstop blijft een hardnekkige horde om over te springen. Niemand wil een harde grens tussen Ierland en Noord-Ierland, hetgeen de terugtrekking uit de interne markt serieus bemoeilijkt.

Nadat May’s voorstel weinig meer dan een mirage blijkt te zijn slinken de opties die nog openstaan.

Een nieuwe verkiezing of een tweede referendum lijken nog levensvatbaar te zijn. Maar de kans op een van de twee wegen valt moeilijk in te schatten.

Ongeacht wat de toekomst brengt, spoort de Belgische overheid de bedrijven aan om de nodige voorzorgsmaatregelen te ondernemen tegen 30 maart. Dan wordt het Verenigd Koninkrijk een derde land zonder enig handelsakkoord (zoals Noord-Korea!) en kampt zowel de import als de export met de douane, producteisen & invoertarieven. Volgens de FOD Financiën zullen liefst 25.000 ondernemingen met de gevolgen in aanraking komen, daarvan is amper één op vijf voorbereid op de secessie. Vooral de kmo’s en zelfstandigen wachten af.

In september van vorig jaar heeft de FOD Economie een Brexit Impact Scan ontwikkeld. De test analyseert negen thema’s waaronder verkoop, inkoop, vervoer, digitale data enz. Op basis van uw antwoorden wordt er uitgebreid advies gegeven.

Daarnaast heeft ook de Algemene Administratie Douane en Accijnzen een checklist opgesteld met de nodige tips & tricks. Om douaneaangiftes te kunnen indienen moet een onderneming over een EORI-nummer beschikken. Dit identificatienummer kan men aanvragen via Liantis. De douanedocumenten worden elektronisch verstuurd via het PLDA-platform. Enige familiariteit verwerven met dit platform is wenselijk. Het controleproces kan sterk vereenvoudigd worden via allerhande vergunningen. Dit betekent wel dat een bedrijf dat onder een vergunning handelt ook met het schorsingssysteem te maken krijgt. Daarvoor moet het bedrijf een borg stellen aan de douane. Voor verdere ondersteuning kunnen ondernemingen contact opnemen met hun lokale Brexit-coördinator bij de douane.

Ook een aanrader is het AEO-statuut. Als Geautoriseerde Economische Operator heeft men het voordeel om de transactionele controles te vervangen door een controle op basis van de IT-systemen van uw onderneming. Een dergelijke aanpak vergt wel een solide vertrouwensrelatie en het minutieus invullen van de vereisten. Maar wetende dat het self-assessment de volgende fase is zijn alle inspanningen de moeite waard.

Nog andere aandachtspunten zijn de schommelende pondwisselkoers en de verstoorde logistiekketen. Hiervoor is het best om uw bank en transporteurs te contacteren om u zo goed mogelijk in te dekken. En prijsstijgingen kan u afwenden door bepaalde clausules te laten verwerken in contracten.

De Brexit-checklist kan u op financien.belgium.be nakijken. Voor de Brexit-scan ga naar brexit-impact-scan.be.

Gerelateerde artikels/infobulletins

Brexit-hoofdonderhandelaar te gast

Brexit-hoofdonderhandelaar te gast

De vooropgestelde deadline van 29 maart 2019 komt genadeloos dichterbij. Met de recente ontwikkeling van een gebalanceerd ontwerpverdrag lijkt het ei…

Lobby