10/05/2019

Tweede adem voor plug-inhybrides

Tweede adem voor plug-inhybrides

De inschrijvingsaantallen van nieuwe personenwagens geven drie duidelijke tendenzen aan. De plug-inhybrides zijn aan een nieuwe opmars begonnen. De gewone hybrides en de volledige elektrische voertuigen zullen gestaag blijven stijgen. En er is een nieuw evenwicht gevonden in de verdeling tussen benzine- en dieselwagens.

De plug-inhybrides staan ook wel bekend onder de naam ‘valse hybrides’ en waren vroeger fiscaal interessant. Toch reden ze meestal op diesel of benzine, omdat hun batterij een beperkte capaciteit had. Het ging hierbij vaak om wagens met zwaardere motoren. Vanaf januari 2020 zullen ze echter fiscaal afgestraft worden en hun verkoop daalt nu al anderhalf jaar.

TRAXIO ziet nu echter dat de plug-inhybrides aan een opmars beginnen. De constructeurs hebben nieuwe modellen op de markt gebracht met lagere motorisaties en een grotere actieradius. Bijgevolg vallen veel plug-inhybrides nu wel onder het gunstige fiscale regime en is het grootste pijnpunt, de beperkte actieradius, letterlijk van de baan.

Verder blijven de volledig elektrische voertuigen gestaag stijgen, net als de gewone hybrides die zichzelf al rijdend opladen.

Van begin 2015 tot nu zijn de verkochte aantallen voor diesel en benzine compleet omgewisseld. Dat komt doordat kopers nu juister kiezen: als ze korte afstanden rijden, kiezen ze nu ook voor een benzinemotor. De daling in de verkoop van dieselwagens is intussen afgevlakt en het nieuwe evenwicht is gevonden op 65 % benzinewagens en 30 % dieselwagens. Dat betekent dat de koper gerustgesteld is: als hij veel kilometers rijdt, is diesel wel degelijk een goede aandrijfbron. 

 

Contactpersoon: Carl Veys
Perstelefoonnummer: 0478 78 20 80
E-mail: carl.veys@traxio.be