;
IDE Automotive: zelfstandig met voordeel van schaalgrootte
In de praktijk

IDE Automotive: zelfstandig met voordeel van schaalgrootte

17/09/2019

IDE Automotive zette zich op de kaart als specialist voor injectie en dieseltechniek. Nu 20 jaar geleden werd daar de groothandelsfunctie voor auto-onderdelen en werkplaatsuitrusting aan toegevoegd, waarbij zowel b2b- als b2c-klanten aan hun trekken komen. 

“We zijn niet bang voor de toekomst maar moeten voortdurend alert blijven voor veranderingen in de markt”

IDE Automotive wordt geleid door Wouter Ide, Jurgen De Keyzer, zijn schoonbroer en zus Petra. Zij willen hun bedrijf tot referentie maken als groothandel auto-onderdelen en gereedschappen/werkplaatsuitrusting in de regio West-, Oost-Vlaanderen en Henegouwen. Daartoe wordt gefocust op een service van bumper tot bumper, met een brede voorraad van slijtage- en technische onderdelen. Daarnaast een compleet gamma carrosserie-onderdelen en toebehoren.

IDE Automotive beschikt over twee locaties: Pittem, waar de hoofdzetel is gevestigd en alle activiteiten aan bod komen, en Maldegem van waaruit de ruime regio Kust tot Gent bediend wordt. 

Ontzorgen van de klant 

Als grossier zien zij een belangrijke taak weggelegd in het ontzorgen van de klant, wat ook tot klantbinding op lange termijn leidt. “Automatisering is noodzakelijk en een van de aspecten waarmee we de klanten kunnen ontzorgen” licht Wouter Ide toe. “In real time zien de klanten hun prijs en de beschikbaarheid van de onderdelen op voorraad. Uiteraard moet het aanbod als grossier aantrekkelijk blijven. Daarom namen we in 2018 banden op in ons aanbod; voor 2019 zijn we bezig met een productgamma voor elektrische voertuigen”.

‘Ontzorgen’ betekent voor IDE Automotive dat de relatie met de klant om meer gaat dan de prijs, zelfs om meer dan automotive! “De eigenaar moet zich goed voelen in zijn garage” argumenteert Wouter Ide. “Hij en zijn medewerker(s) moeten er voldoening uit halen. Maar de complexiteit van het garagebedrijf maakt vandaag dat de exploitatienoden vaak ver verwijderd staan van de technische en dienstverlenende basis. Daar spelen we o.a. op in met zeer uiteenlopende opleidingen die in aanmerking komen voor de kmo-portefeuille. Een voorbeeld is de HEV2-opleiding met certificaat in samenwerking met EDUCAM.

Het logistieke apparaat is van groot belang voor het succesvol invullen van de groothandelsfunctie. IDE Automotive biedt regionaal drie keer per dag leveringen aan, waarvan twee in de voormiddag. “We hebben verschillende pistes uitgedacht om tot de beste performantie te komen” licht Wouter Ide toe. “Door het optimaliseren van het logistieke apparaat ligt meer samenwerking per klant in het verschiet en dat leidt tot meer efficiëntie voor de groothandel en een win-winsituatie voor alle partijen”. 

Specialist dieseltechniek 

IDE Automotive heeft een rijke expertise opgebouwd met injectiesystemen en dieseltechniek in het bijzonder. Daarvoor heeft het verschillende goed uitgeruste ateliers en aanpalende garagefaciliteiten voor alle soorten voertuigen, inclusief landbouwvoertuigen en industriële toepassingen. “We doen geen garageactiviteiten in de zin van onderhoud en herstellingen” benadrukt Wouter Ide. “De uitrusting is er enkel ter aanvulling van onze ateliers en om moeilijke gevallen beter te kunnen aanpakken”. Deze specialisatie maakt dat IDE Automotive zeer veel en goede contacten heeft met zowel onafhankelijke garages als merkconcessies. Door de jaren is onafgebroken geïnvesteerd in de ateliers om over de nieuwste meetapparatuur te kunnen beschikken.

Ook de gereedschappen volgen de trends, zodat alle types injectoren hier kunnen gereinigd en hersteld worden. “De hedendaagse dieselinspuittechnieken zijn erg gesofisticeerd” licht Wouter Ide toe. “Bij een probleem volstaat het niet langer om te kunnen diagnosticeren of een onderdeel werkt of niet. Het komt eropaan bij werking te kunnen bepalen hoe goed het onderdeel functioneert, of het probleem eventueel een gevolg is van andere elementen dan de injector… Wij focussen op het ten gronde testen en kunnen een 99,9 % sluitende analyse bieden. We hebben ons aangepast om naast de Bosch-injectoren ook andere systemen ten gronde te kunnen analyseren. We zijn nu ook co-invoerder voor de Carbon Zapp injector tester, die perfect tegemoetkomt aan de noden om niet-Bosch-producten aan te pakken, zoals VDO-Siemens, Denso en Delphi.

Nog een recente investering betreft de expertise rond de Bosch CP 4 hogedrukpomp. We zijn op vandaag een van de weinigen die deze pompen volledig kan testen en hebben geïnvesteerd in een reparatiekit.”

In 1999 werd geopteerd om de grossierfunctie toe te voegen na rijp beraad over de toekomst van het bedrijf. “We konden verder gaan in onze nichemarkt of groeien door onze activiteiten te verruimen” blikt Wouter Ide terug. “Vandaag streven we naar een optimale verhouding van de rentabiliteit tussen de grossiersfunctie en een gespecialiseerde werkplaats”. 

Bezinnen over morgen 

“De automotive sector staat nooit stil en evoluties lijken alsmaar sneller te gaan” stelt Wouter Ide vast. “Wij hebben besloten om de verdeling van EV-Box op te nemen in ons assortiment en ook laadkabels zullen worden toegevoegd. Bijscholen en ons opwerken tot EV-specialist is een doelstelling op korte termijn”. Als service naar de klanten organiseert IDE Automotive in samenwerking met EDUCAM in oktober en november HEV2-opleidingen in eigen huis.

Daarnaast is er ook nog vertrouwen in klassiekers. Zo doet de ruime hal naast de winkelruimte ook dienst voor het installeren en monteren van uitrusting als camera’s en specifieke lichten op bestel- en vrachtwagens. Verder hebben we de tools voor radarkalibratie, tachograaf 4.0, airco R1234-YF.

“We zijn niet bang voor de toekomst maar moeten voortdurend alert blijven voor veranderingen in de markt, blijven zoeken naar groeipotentieel met enige toekomstzekerheid” besluit Wouter Ide.

 

Vrooam Groep

Wouter Ide stond mee aan de wieg van de Vrooam Groep in België, waarbij momenteel 10 Vlaamse en 3 Waalse groothandels zijn aangesloten. Zo is Vrooam Benelux ontstaan, wat in Nederland al een aantal jaren een sterke groep is. Voorwaarde om deel te kunnen uitmaken van de Vrooam Groep is een samenwerking als Full Force Partner (FFP) bij LKQ. “We hebben een eigen softwarepakket gekocht met Vrooam Benelux - Silicomp – dat in Nederland bij een aantal grote spelers in gebruik is. Eind 2020 willen we allemaal op éénzelfde softwarepakket zitten, wat een betere samenwerking tot uitkomst heeft. Er zijn goede afspraken gemaakt rond een collegiale samenwerking met LKQ, wiens gamma zeer omvangrijk is”.

Voor Wouter Ide zijn concepten onontbeerlijk om de onafhankelijke garage naar de toekomst te leiden. Naast de Bosch-concepten heeft Vrooam een eigen label ‘Autoprofit.be’, vooral marketing gericht. In weinig tijd besloten een 30-tal merkonafhankelijke garages om het concept op te nemen.  

In het kort

Oprichting: 1968

Sector/activiteit: grossier automotive parts + specialist dieseltechniek

Adres van de zetel: Brugsesteenweg 91 - 8740 Pittem

Aantal vestigingen: 2 in België

Personeelsbestand: 35 medewerkers

Omzet: € 9.900.000 

 

Foto: Benjamin Brolet