;
Alumac Construct: maatwerk als specialisatie
In de praktijk

Alumac Construct: maatwerk als specialisatie

18/11/2019

De Belgische carrosseriebouwers genieten van een stevige reputatie, niet enkel om de kwaliteit die ze afleveren maar ook om hun maatwerk en originele eigen realisaties. Alumac Construct uit Heule is daar een voorbeeld van. Het bedrijf ontwikkelde onder meer een eigen wisselsysteem voor vrachtwagens. 

Bij zwaardere voertuigen worden vooral realisaties met een kipbak in combinatie met een hefkraan geleverd.

Alumac Construct is een op en top familiebedrijf. Het begon allemaal op een heel bescheiden manier. Zaakvoerder Stefaan Crombez herinnert het zich nog: “Bij ons thuis was het een boerderij en zoals dat nu eenmaal gaat, kan een landbouwer maar beter handig en vindingrijk zijn om het werk te vereenvoudigen en zijn materiaal in goede staat te houden. Zo kwam mijn vader op het idee om een kleine kipper te maken om achteraan op een tractor te plaatsen. Dat kon dienen om mee naar de veiling te rijden. Het bleef niet bij één exemplaar. Met tijd raakte dat constructiewerk belangrijker dan de landbouwactiviteiten en zo is Alumac Construct van start gegaan. Eerst was het bedrijf gevestigd in Ingelmunster. In ’97 werd onze vestiging geteisterd door een brand maar we hebben de zaak weer opgebouwd en in 2013 zijn we hier in Heule terecht gekomen.” 

Homologatie als uitdaging  

Ondertussen is het bedrijf enorm gegroeid. Er zijn verschillende productiehallen. De meeste werkposten worden gebruikt voor montage maar een aantal dienen ook voor herstellingen en onderhoud. Er is een eigen plaatbewerkingsafdeling met een Mazak-lasersnijder en een cnc-gestuurde LVD-plooimachine. Ook heeft Alumac Construct zijn eigen verfspuitinstallaties en de nodige voorbereidingszones.  “Ons devies is kwaliteit leveren, een goede afwerking, op maat van de klant werken en binnen een redelijke leverringstermijn onze producten afleveren”, zo verduidelijkt Stefaan Crombez nog.

Bij Alumac Construct zijn ondertussen 55 mensen actief. Daarvan is er één ingenieur, één technisch tekenaar, drie verkopers en één iemand die fulltime bezig is met de homologatie. Volgens Crombez is het administratieve werk dat gepaard gaat met de homologatie enorm en het wordt er niet makkelijker op: “Nu komt Euro VI eraan. Ook de CO2-uitstoot wordt op een andere manier vastgelegd. Van een voertuig telt niet meer de CO2 in zijn incomplete staat zoals hij door de voertuigconstructeur geleverd wordt, maar geldt wel de CO2 van een voltooid voertuig, na ombouw dus. Om aan die waarde te komen, moet een vrij complexe formule gebruikt worden waarbij rekening wordt gehouden met onder meer de aerodynamica, het gewicht en uiteraard de motorisatie.” 

Eigen realisaties 

Per jaar bouwt Alumac Construct ongeveer 600 voertuigen om. De helft daarvan zijn lichtere bedrijfswagens, het gros zijn chassis/cabines die een gesloten laadkast opgebouwd krijgen. Maar er zijn ook meer klantgerichte en op maat gemaakte realisaties zoals het monteren van materiaalkoffers achter de cabine of onder de laadbak. Ook de inrichting van laadruimtes bij gesloten bestelwagens is een specialiteit.

Heel speciale realisaties zijn er ook. Zo bouwt Alumac Construct vrachtwagens voor bedrijven die kabels leggen en vaak grote spoelen met kabels moeten vervoeren. Deze wagens zijn voorzien van een super lage laadbak met daarin een zelf ontwikkeld sjor- en ankersysteem om de kabelrollen op een veilige manier te kunnen vervoeren. Ook op maat gemaakte wagens voor glasvervoer zijn realisaties waar ze bij Alumac Construct fier op zijn. De meest unieke realisaties zijn echter de vrachtwagens met een wisselsysteem. Concreet komt het er op neer dat bijvoorbeeld de laadbak van het chassis kan afgeschoven worden waardoor de vrachtwagen dan kan dienst doen als een trekker omdat het chassis voorzien is van een koppelingsplaat voor een oplegger. Dit soort vrachtwagens is bijzonder interessant voor kleinere bedrijven die hun voertuig voor verschillende doeleinden willen inzetten.