;
AutoTechnica 2020: aanloop van een jubileumeditie
Events

AutoTechnica 2020: aanloop van een jubileumeditie

18/11/2019

AutoTechnica editie 2020 bouwt voort op de gekende succesformule. Een zo breed mogelijke benadering van het aftersales-gebeuren, inzetten op communicatie en een batterij aan randactiviteiten. Co-organisator Klaus Van Cauwenberghe licht samen met Maarten Voet, Algemeen Secretaris van FAM , alvast een tip van de sluier.

“Anders en toch hetzelfde”, stelt hij. Klauw Van Cauwenberghe, co-organisator van AutoTechnica, uitgegroeid tot de grootste aftersales-beurs van de Benelux. De editie van volgend jaar is trouwens een jubileumeditie, nummer 20 om precies te zijn. Op de vorige editie van 2018 verwelkomde 450 standhouders meer dan 32.000 bezoekers, 86 % afkomstig uit België, 10 % uit Nederland. En niet onbelangrijk: zo'n 70 % hiervan oefent een leidinggevende functie uit en kan dus als 'beslissingnemer' genoemd worden. Op vlak van segmentatie is er stijging van bezoekers uit de schadeherstelsector (21 %), bezoekers van universele garages en een opvallende stijging van bezoekers uit de industrie en transport. 

Brede aanpak 

Organisator en zaakvoerder van i-ONE Klaus Van Cauwenberghe ziet de belangrijkste verklaring voor het (groeiend) succes van de beurs in de brede aanpak. “AutoTechnica kent een erg ruime afbakening”, stelt hij. “We leggen de nadruk op alles wat nuttig is voor alle producten en diensten van de aftersales in de automotive. Veel breder kan niet (lacht). En dat spreekt de bezoeker aan. Op het eerste zicht lijkt het wat paradoxaal dat wij blijven groeien in een periode dat steeds meer informatie via het internet beschikbaar is, maar eigenlijk is het dat niet. Wie naar AutoTechnica komt, wil zien, voelen en praten. Precies wat je niet via het internet kan doen en laten we eerlijk zijn: er gaat niets boven het persoonlijk contact”. 

Visibiliteit creëren 

Bekijken we het van de andere zijde, die van de bezoeker dus, dan moet vastgesteld worden dat er niet zoiets als een typisch bezoekersprofiel bestaat. “Je treft hier iedereen aan die op een of andere manier professioneel met aftersales geconfronteerd wordt”, zegt Maarten Voet (zie kaderstuk 'De bezoeker toegelicht'). “Net daar ligt dan weer de meerwaarde voor de standhouders. Al het nodige wordt gedaan om deelname aan de beurs te maximaliseren. Als organisatoren maken we gebruik van alle beschikbare communicatiekanalen om hun in de kijker te plaatsen. Dit jaar hanteren we een nieuw beursplan, met een heel andere organisatie van de locaties voor de standen. Samen bekijken welke het beste aansluiten bij de noden. En dit kan ik alvast meegeven: wie van plan is gebruik te maken van live demo's, kan rekenen op 10 % gratis extra standoppervlakte.” 

Inzetten op randactiviteiten 

“Verschillende samenwerkingen met federaties en belangengrepen dragen ertoe bij om de groep professionals die naar AutoTechnica zo groot mogelijk te maken”, vervolgt Maarten Voet. “Een nuttig instrument dat hierbij helpt zijn een resem randactiviteiten. Bij de vorige editie in 2018 waren er dat zomaar even 45 in totaal. Dit ging van de 'Opening door de toenmalige Minister van Mobiliteit, tot de lancering van het Bodemfonds Tersana, het congres van FAM over Service 2.0 of op kleine schaal de bijeenkomst van 12 managers topgrossiers van een van de grootste ketens van grossiers.

Voor 2020 staan andere initiatieven in de steigers: “Dag van de Bandenspeciaalzaak', een studiedag voor de Carrossiers, over workshops met topsprekers voor dealers, de lancering van kwaliteitslabels tot de volledige remake van een universele garage.

De bezoeker toegelicht 

Bestaat er überhaupt zoiets als een bezoekersprofiel? “Nee”, benadrukt Klaus Van Cauwenberghe. “En net dat illustreert de brede invulling die we aan de AutoTechnica-beurs geven.” Kijken we naar de achtergrond van zij die op een van de beursdagen zijn of haar opwachting maakt, dan levert dit volgend beeld op: 

Grossiers & handelaars in auto-onderdelen, gereedschap en garagemateriaal: 19 %

Bandenspecialisten & diverse gespecialiseerde bedrijven: 11 %

Fleetowners, transportsector: 8 %

Schadeherstelbedrijven: 20 %

Onafhankelijke garages, uitbaters van tankstations, verkopers: 20 %

Groothandel en autodealers: 19 %

Andere: 5 %

Bezettingsgraad als barometer 

“De dingen evolueren natuurlijk, toch merk je dat automotive & aftersales  economisch nog erg belangrijk blijven en daar zal niet snel verandering in komen”, beklemtoont AutoTechnica-organisator Klaus Van Cauwenberghe. “De interesse aan de kant van de standhouders beschouw ik alvast als een goede barometer. In regel kunnen we maanden voor de beurs effectief plaatsvindt al een bezettingsgraad noteren van 85 %  ten opzichte van de recordeditie 2018.”