;
Kringloopeconomie en tweedehandse wisselstukken? Mogelijk maar...
Lobby

Kringloopeconomie en tweedehandse wisselstukken? Mogelijk maar...

28/11/2019

In de autowereld wordt al gerecycleerd sinds de eerste auto uit dienst werd genomen. Maar in tegenstelling tot de jaren ‘70 en ‘80, toen mensen hun wagens wegdeden omdat ze door roest waren aangevreten of de motor duidelijke tekens van ouderdom vertoonde, is de situatie nu duidelijk anders. De huidige kwaliteit van de metalen, de fabricage en vooral ook de smeermiddelen, zorgt ervoor dat een afgedankte auto nog veel onderdelen met een aanvaardbare levensduur kan hebben.

In Frankrijk zijn garages verplicht tweedehandse onderdelen aan te bieden als alternatief voor nieuwe onderdelen maar de maatregel is niet erg succesvol. Dus wat is er nodig om het te laten werken?
We hebben vijf obstakels geïdentificeerd die de regering ons zou moeten helpen uit de weg te ruimen als ze een dergelijk initiatief in België wil ontwikkelen: 

De garantie: de consumentenbeschermingswet maakt geen onderscheid tussen nieuwe onderdelen en tweedehandse onderdelen.
Waarom zou een garage het risico nemen garantie te geven op een gebruikt onderdeel en het risico te lopen dat opnieuw te moeten repareren als de kans op een defect aan een nieuw onderdeel veel kleiner is? En wie zegt dat de leverancier een ander gebruikt onderdeel van hetzelfde type in voorraad heeft als het onderdeel dat hij aan u heeft geleverd defect is?

De marge: als u een verdeler van tweedehandse onderdelen belt om een prijs te vragen, geeft hij u de prijs die hij wil krijgen: hoe gaat u daar als professional dan nog een winstmarge op nemen? Die zal de klant meestal bekend zijn.

Onderzoek: de logistiek in de distributie van reserveonderdelen is uiterst efficiënt. Bestel voor 16 uur en u wordt de volgende ochtend al geleverd. Op de tweedehandsmarkt zijn er ook wat websites voorhanden maar een dergelijk niveau van professionalisme is er nog niet. Eerst moet u vinden wat u zoekt en dat betekent tijdverlies. Bovendien zou u idealiter eerst de toestand van het onderdeel moeten controleren. En tot slot verzenden slopers goederen niet gratis … als ze het al doen. Deze kloof tussen de aankoop van een nieuw onderdeel en een tweedehands onderdeel leidt tot extra werkuren. Het sop is dan vaak
de kool niet waard. 

Referenties: er zijn miljoenen referenties voor reserveonderdelen. In landen waar de nummerplaat aan de auto gelinkt is, is het gemakkelijker het juiste referentienummer te identificeren. De vermelding van de nummerplaat komt dan overeen met de vermelding van het chassisnummer. In België is dit niet het geval, wat het risico op dure en onproductieve fouten en retourzendingen vele keren groter maakt.

Diefstal: de gemakkelijkste en minst riskante manier om een gestolen auto te laten verdwijnen is door hem in afzonderlijke onderdelen te verkopen. De gemakkelijkste manier om een gestolen auto weer op de weg te krijgen is door een wrak te gebruiken ...
misschien is het dan ook tijd die laatste reis vergezeld te laten gaan van een administratieve onmogelijkheid tot nieuwe inschrijving.

Dit zijn allemaal suggesties om een handelsmodel te verbeteren dat in de toekomst steeds populairder zal worden.

 

Foto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay