;
Leie Mobility Group: hefboom voor multimobiliteit
In de praktijk

Leie Mobility Group: hefboom voor multimobiliteit

18/11/2019

Recent ging de Leie Mobility Group van start, een nieuwe West-Vlaamse groep waarachter veel ervaring uit de automobielwereld schuilt. Het bedrijf wil niet zomaar de zoveelste garage zijn, maar wel een “onestopshop” voor mobiliteit. Wij trokken naar Kortrijk voor een blik achter de schermen. 

“Iedereen in de autowereld weet dat een auto kopen de slechtste investering is die je kan doen”

Wat is Leie Mobility Group? Dat is een eenvoudige vraag die echter niet op een-twee-drie te beantwoorden is. Medeoprichter John Calemeyn was jarenlang aan de slag bij de West-Vlaamse Mercedes-verdeler Groep Ghistelinck en werkte er zich op tot kaderlid en aandeelhouder. Aan de vooravond van zijn veertigste verjaardag vond hij dat de tijd rijp was voor iets nieuws. “Ik had ondertussen al Rock ‘n Roll Classics opgericht, gespecialiseerd in classic cars, ik was ook bezig met TuutTuut.com, een online platform waarmee garagisten de strijd met online marktplaatsen kunnen aangaan en ik voelde dat ik graag meer dat soort ideeën wilde ontwikkelen”, vertelt hij. “Op dat moment ontmoette ik Geert en Laurent Vanneste van garage Leie Center, die zelf ook bezig waren met een verhuurbedrijf: Renties. We hebben de krachten gebundeld en samen het avontuur begonnen, onder één paraplu: Leie Mobility Group.” 

Met Leie Mobility Group wil Calemeyn “op een onafhankelijke manier mobiliteit bieden”, zegt hij. Niet door enkel auto’s te verkopen, maar door in te spelen op “situationele” mobiliteit. “Voor elke situatie, elke plaats en elke gelegenheid de juiste oplossing aanbieden, dat is het idee. Dat kan een bestelwagen zijn die verhuurd wordt, dat kan een auto zijn, al dan niet elektrisch, dan kan zelfs een scooter zijn. Het pure verkopen van auto’s is momenteel nog een belangrijk onderdeel, maar dat moet op termijn afgebouwd kunnen worden. Ik zie veel meer toekomst in verhuurformules, of beter gezegd abonnementsformules. De Total Cost of Ownership waar de laatste jaren zoveel om te doen is, loopt stilaan op zijn laatste benen. Dat moet “Total Cost of Use” zijn.”

Voor alles een plaats 

Leie Mobility Group is niet voor één gat te vangen en bestaat dan ook uit verschillende entiteiten. Er is de “klassieke” verkoop van (jonge tweedehands) wagens, er is verhuur op lange en korte termijn met Renties, maar er is ook bijvoorbeeld E-Drive, de tak die elektrische wagentjes en scooters verdeelt. Daarnaast zijn er nog achterliggende activiteiten zoals een beletteringsservice en een afdeling die zich bezighoudt met de opbouw van vrachtwagens. 

“Onze slogan is: We Provide Your Ride”, zegt de oprichter. “Alles heeft zijn plaats: diesel, benzine, hybride en stroom, nieuw of tweedehands, op twee of vier wielen of desnoods zelfs drie wielen. We verkopen nog auto’s van verschillende merken, maar veel mensen weten totaal niet wat ze moeten kopen. Met een verhuur op lange termijn ben je die zorg kwijt. Je betaalt een bedrag per maand en daarvoor bieden wij mobiliteit, inclusief onderhoud, carrosserieherstellingen en banden. Laten we eerlijk zijn: iedereen in de autowereld weet dat een auto kopen de slechtste investering is die je kan doen. Je rijdt er de showroom mee buiten en de wagen is al direct een pak van zijn waarde kwijt. Ik begrijp dat, ik ben zelf een groot autoliefhebber, maar puur zakelijk of financieel is dat eigenlijk crazy.” 

Greep op de ketting 

Alle bedrijven uit de Leie Mobility Group stellen een 40-tal mensen tewerk en draaien een omzet van zo’n 20 miljoen euro. “Eigenlijk zijn we een reuzen-start-up”, zegt Calemeyn. “Ook zakelijk is dit concept de juiste aanpak, denk ik, omdat je als modern mobiliteitsbedrijf greep moet hebben om de hele ketting om voldoende rendabiliteit te halen. Er ligt overal een stukje marge. Met alleen maar auto’s verkopen, red je het al lang niet meer, je hebt ook overnames, herstellingen en onderhoud nodig. Bovendien houden we alles in eigen beheer, waardoor we heel marktconforme marges kunnen aanhouden. We doen wel verhuur, maar we zijn geen bank of financiële instelling.” 

Leie Mobility Center is nog maar sinds deze zomer echt uit de startblokken geschoten, maar de plannen om uit te breiden zijn er al. Op termijn droomt Calemeyn van een netwerk van franchises, niet alleen in West-Vlaanderen, maar over heel België. En, wie weet, over enkele jaren zelfs in het buitenland? “Een eerste, in Brugge, staat al in de steigers”, legt Calemeyn uit. “Dat kunnen bijvoorbeeld, maar niet noodzakelijk, voormalige concessiehouders zijn die met ons in zee gaan. Vanuit de hoofdzetel in Kortrijk verzorgen wij de marketing en het online-verhaal en de website en zij bieden als zelfstandigen, onder de naam Leie Center, ons productenpallet aan. Om de 25 kilometer zo’n punt, gekoppeld aan een grote stad en gesitueerd op een toplocatie… dat vind ik een mooie uitdaging voor de toekomst (lacht).”

Autonome wagens? Even geduld a.u.b.

Hoe kijkt John Calemeyn tegen de elektrische wagen aan? En wordt het nog wat met de autonome auto’s die ons al zo lang beloofd worden? “Elektrische wagens zullen er zeker komen, maar ondanks alle hype staat het momenteel in België nog echt in de kinderschoenen”, zegt hij. “De laadinfrastructuur en de capaciteit van de batterijen hebben nog belangrijke uitdagingen. Idem voor “connectiviteit” en “autonome” wagens, dat ligt zelfs nog veel verder weg. In de stad kan dat misschien nog iets worden, maar daarbuiten? Dat zal z’n tijd duren, denk ik. En dan heb ik het nog niet eens over de zorgen rond privacy of het gevaar dat de auto gehackt wordt. Je bent natuurlijk ook de fun van het rijden compleet kwijt. Misschien is dat goed voor ons bedrijf Rock ‘n Roll Classics/Exclusives: daar verkopen wij nog échte wagens, waar autorijden werken is en waarin je geen tijd hebt om voortdurend je smartphone te checken (knipoogt).” 

In het kort

Oprichtingsdatum: zomer 2019 

Sector/Activiteit: multimobiliteit 

Adres van de zetel: Meensesteenweg 95, 8500 Kortrijk 

Aantal vestigingen: 3 (4 met nakende franchise) 

Personeelsaantal: 45 

Omzet: 20 miljoen euro

 

Foto: Benjamin Brolet