;
De belangen van de sector verdedigen
Lobby

De belangen van de sector verdedigen

10/01/2020

De tijden veranderen, de benamingen ook. De sector van de garagehouders-onafhankelijke herstellers stond binnen TRAXIO jarenlang bekend onder de naam REPAR. Die van de handelaars van tweedehandsvoertuigen onder GVO en die van de motorrevisiebedrijven onder MREV. 

Door deze drie sectoren samen te brengen binnen de groepering IAS, wilden we benadrukken dat deze vakgebieden, die duidelijk gelinkt zijn aan de autosector en vaak onafhankelijk geleid worden, bovenal het werk zijn van specialisten.

We bevinden ons nog maar aan het begin van een grote (r)evolutie in de autowereld. Binnenkort gaan we een overgangsperiode in waarin technologisch erg geavanceerde verbrandingsmotoren (ik denk daarbij aan de Euro 6d-dieselmotoren) naast elektrische motoren zullen bestaan, uitgerust met zeer specifieke lithiumbatterijen of aangedreven door brandstofcellen. Laat ons ook de connectiviteit, de implementatie van 5G en de autonomie van onze toekomstige voertuigen niet vergeten. Bovendien zullen er tal van andere mobiliteitsopties ontstaan. Die beweging is nu al aan de gang.

Vanuit dat perspectief voelen onze leden vandaag meer dan ooit de nood hun technische kennis, die een toenemend aantal informaticavaardigheden vereist, op peil te houden.

Dat doen ze door opleidingen te volgen, maar ook door zich te informeren. De toegang tot de noodzakelijke gegevens om de auto's van de toekomst op de gepaste manier te onderhouden, moet een basisrecht zijn voor onze professionals. Voor de consument is dat de enige garantie op een vrije keuze.

Een andere uitdaging omvat de ontelbare en almaar toenemende administratieve taken waarmee onze professionals geconfronteerd worden bij de uitoefening van hun job. Als u over heel België actief bent, durven de toepasselijke regels zelfs te wisselen naargelang het gewest. Kafka had het niet beter kunnen bedenken ... Al moet gezegd dat dit het 'specialistische' karakter van ons beroep wel versterkt.

Daar staat dan weer tegenover dat tal van kleinere en grotere buurlanden, op basis van dezelfde Europese richtlijnen, vaak veel soepelere, meer doeltreffende en de facto minder discriminerende administratieve procedures hebben doorgevoerd. De economische wereld houdt daar rekening mee en is al lang inter...nationaal georganiseerd. Een deel van de business gaat zo voor ons 'Vlakke land' verloren en wordt geoutsourcet voorbij Quiévrain, over de Moerdijk, over de Rijn ... Sommige kenners menen dat dit een 'natuurlijke' gang van zaken is, net zoals water ook de weg van de minste weerstand kiest?

Patrick Godart
Voorzitter IAS – Independent Automotive Specialists