;
Eurorepar Car Service: Wij gaan voor het beste van twee werelden
In de praktijk

Eurorepar Car Service: Wij gaan voor het beste van twee werelden

06/02/2020

Het midden houden tussen integratie en autonomie, daar draait het netwerk van Eurorepar Car Service rond. Ontstaan in de schoot van de PSA-groep, richt het zich sinds enkele jaren in ons land op zelfstandige garages. “We verlenen steun op diverse vlakken, maar raken niet aan de onafhankelijkheid van onze leden”, klinkt het. We gingen op de koffie bij zo'n lid, het Iris Services Center in Brussel.  

 “Ergens fluctueren we tussen een garage- en servicebedrijf: één aanspreekpunt en een 360° dienstverlening is ons streefdoel.” 

Ergens zou je Eurorepar Car Service als een gulden middenweg tussen de 'klassieke' concessie en de bestaande garageconcepten van en voor onafhankelijke spelers kunnen noemen. Zonder meer een netwerk, maar wel een dat de nodige aandacht legt op de onafhankelijkheid van de leden. “Een netwerk van onafhankelijk garages”, vat Jan Vanrijkelen, Verantwoordelijke Eurorepar Car Service Belux, het samen.

“Elk lid behoudt zijn autonomie, maar kan wel genieten van de diensten die we aanbieden. Deze meerwaarde creëren we op verschillende vlakken: van de meer technische kant met een hotline en het voordelig aanschaffen van onderdelen, tot marketing en opleiding. Maar de voordelen situeren zich ook in de contacten tussen de leden onderling. Overleg met een collega, is soms de beste manier om uit een patstelling te geraken. Als netwerk faciliteren we deze relaties.”

“De manier waarop een lid zich tot het netwerk verhoudt, kan je nog het best als een driehoek voorstellen”, vervolgt Jan Vanrijkelen. “Aan de ene hoek staan wij als Eurorepar Car Service, aan de andere de aangesloten garage, en de derde hoek wordt door Distrigo ingenomen, ook onderdeel van de PSA-groep en volledig gefocust op de verkoop van onderdelen. Bij hen kunnen de leden terecht voor de aanschaf van onderdelen.” 

Toetredingscriteria 

Dat garages hun onafhankelijkheid behouden, betekent echter niet dat geen of nauwelijks voorwaarden zouden bestaan om tot het netwerk toe te treden. “Verschillende elementen spelen in de beoordeling van kandidaat-leden”, aldus Jan Vanrijkelen. “Hierbij wordt natuurlijk naar de garage als dusdanig gekeken, maar ook naar de regio waar ze gevestigd is. Het streven naar een gezonde territoriale spreiding kan niet resulteren in gebieden met een te grote verzadiging, dat zou erg contraproductief zijn. Waar kijken we nu precies naar? Een basisuitrusting aan gereedschappen moet aanwezig zijn, dat spreekt. Ook moeten ze over een multidiagnosetoestel kunnen beschikken. En er wordt gekeken of het zakencijfer, afhankelijk van de omvang en aantal medewerkers, boven een minimumgrens ligt. Pas wanneer het antwoord op al deze punten bevestigend is, kan van een akkoord sprake zijn.” 

360° service 

Niet toevallig ontmoeten we Jan Vanrijkelen in het Brusselse Iris Services Center, gelegen aan de Van Praet-brug, pal tegenover het winkelcentrum Docks. Enkele maanden geleden bereikten ze een akkoord met Eurorepar Car Service, een (prille) ervaring waar zaakvoerder Luc Izzy graag tekst en uitleg bij geeft. “Het is belangrijk om niet alleen onze voorgeschiedenis te kennen, maar ook de ambitie die we hebben; beide zijn onontbeerlijk om deze samenwerking te plaatsen”, vertelt hij. “Onze garage zag het licht in de schoot van onze takeldienst. Eerder dan al het werk uit te besteden, bleek het voordeliger te zijn de zaken in eigen beheer te doen. Al snel ontwikkelden zich andere activiteiten op deze site. Er is de verkoop van tweedehandsvoertuigen, een bandencentrale en binnenkort komt er ook een glashersteller bij. Een auto 360°-service is waar we naartoe willen. De naam van de site is niet toevallig gekozen en ergens fluctueren we tussen garage- en servicebedrijf. Wanneer je al deze ideeën wil uitwerken, pas je niet in een bestaand concept – ik noem geen namen (glimlacht) – waar alles op voorhand vaststaat en de verplichtingen je top-down opgelegd worden. Die losse benadering van Eurorepar Car Service sluit hier nauwer bij aan. Bovendien is er nog een ander belangrijk raakvlak: net zoals wij is het concept relatief nieuw op de markt. Zij noch wij beschikken over een kant-en-klaar model, en dat schept toch ook een band; een relatie waaruit we beide veel kunnen opsteken.” 

Start-up begeleiden 

“Je zou het project van Luc en zijn ploeg gerust als een start up kunnen bestempelen”, pikt Jan Vanrijkelen in. “Op zich eerder zeldzaam in de sector van garages, en ook voor ons, aangezien wij toch vrijwel uitsluitend bezig zijn met het integreren van bestaande garages in ons netwerk.”

Luc Izzy leidt ons maar wat graag rond door zijn 'center'. “Door ons aanbod willen we niet alleen een one-stop-shop zijn, het is ook ontzettend belangrijk dat er een 24/7 permanentie is. Regelmatig komen we via de takeldiensten in contact met mensen die in moeilijkheden zitten, gelooft u me vrij dat die maar wat blij zijn ook tijdens het weekend geholpen te kunnen worden. Zo een benadering vergt natuurlijk heel wat flexibiliteit van onze mensen. Aanvankelijk kijken ze daar soms wat tegenop, maar al snel zien ze vooral de voordelen in van een 'aangepast uurrooster'.”

Luc Izzy liet het al vallen: personeel, vaak een hoofdbreker in de sector. “Op dat vlak mogen we van geluk spreken”, antwoordt hij. “We zorgen ook dat ze goed opgeleid worden, wat deze generatie erg weet te appreciëren. Ook op dat vlak is er een samenwerking met Eurorepar Car Service die samen met EDUCAM voor een opleidingsaanbod zorgt.” 

Zonder reclame 

“Deze eerste maanden waren intens, maar tegelijk ook erg succesvol”, besluit Izzy. “De cijfers zijn goed en de samenwerking met Eurorepar Car Service heeft daar zeker toe bijgedragen. Vlak voor u aankwam waren we een probleem aan het oplossen met een voertuig dankzij overleg met een collega van wat verderop, eveneens lid van het netwerk. Eén zaak moet me nog van het hart: tot nog toe investeerden we niet in reclame. Als jonge speler moeten we groeien, dat spreekt, maar je moet er ook voor zorgen dat je die groei aankan. Nu bereiken we klanten via mond-tot-mondreclame, onze andere diensten en dergelijke. Willen we hier verandering in brengen, dan kunnen we hiervoor ook bij Eurorepar Repar Car Service aankloppen voor ondersteuning.  Maar er bestaat hoegenaamd geen verplichting om hierin te investeren, wat in andere concepten wel anders ligt. Ook daar zien we een reële meerwaarde in de flexibele aanpak van dit netwerk.”

“Proactief nieuwe leden zoeken”

Eurorepar Car Service (ERCS), ontstaan in Frankrijk, meer bepaald in de schoot van de PSA-groep, in Europa goed voor 3.200 garages bestaat precies vier jaar op de Belgische markt. “In november 2016 sloten de eerste verkooppunten zich aan”, legt Jan Vanrijkelen uit. “Begin 2019 zaten we al aan 100; op het einde van dat jaar 150. Tot op zekere hoogte kan deze groei op conto van de herschikking binnen het PSA-netwerk geschreven worden, maar toch komen 25 à 30 % van onze leden van elders. Wat onze target is? Sta me toe hier mijn joker in te zetten (lacht). We streven sowieso een nationale dekking na. Van een jacht op nieuwe leden is alvast geen sprake. Eerder zijn proactief op zoek. Overhaaste beslissingen nemen ligt niet in onze aard; daar bouw je ook geen duurzaam groeimodel mee uit.”  

In het kort 

Iris Services Center 

Oprichting: 2019

Sector/activiteit: Automotive dienstencentrum

Aantal vestigingen:  1

Personeelsbestand: 4

 

Foto Benjamin Brolet