;
Garmat: van spuitcabines tot geïntegreerde systemen
In de praktijk

Garmat: van spuitcabines tot geïntegreerde systemen

30/03/2020

Nauwelijks te geloven, maar Garmat bestaat 45 jaar en is in die tijd uitgegroeid tot een begrip in de carrosseriesector; niet enkel in eigen land maar zelfs wereldwijd. Vanaf de eerste editie van Autotechnica, 40 jaar geleden, was het bedrijf uit Erpe-Mere erbij.  

1975, dat is het jaar waarin Herman De Mil en Karel De Regge beslisten om hun krachten en ervaring te bundelen. Dat leidde tot Garmat. Zoals dat vaak gebeurt, was die start bescheiden maar beide stichters waren vastberaden om te slagen, en hoe. Garmat werd de eerste Belgische producent en verdeler van kwaliteitsvolle spuitcabines. Ondertussen is het bedrijf vertegenwoordigd in Azië, Australië en de VS waar Garmat in 1986 zelfs een productie-eenheid en zusterbedrijf opstartte meer bepaald in Denver, Colorado. In 1985 verhuisde Garmat van Kalken naar de huidige locatie in Erpe-Mere. Mede-oprichter Herman De Mil komt nog dagelijks naar het bedrijf en weet als geen ander hoe de sector is veranderd. 

Dagreparaties

“De sector is drastisch veranderd,” zo weet Herman De Mil. “Laten we maar beginnen met de verven en lakken. In onze beginjaren gebruikten carrossiers vrijwel uitsluitend solventgedragen lak. Nu zijn de meeste verven watergedragen. Dat vergt een andere aanpak voor bijvoorbeeld de inrichting en de luchtcirculatie van de spuitcabines.”

De Mil wijst er verder op dat steeds meer klanten ook behoefte hebben aan ruimtes voor snelle dagreparaties, ook wel ‘fast repair’ genoemd: “Het herstellen van kleine schades is vooral belangrijk voor de leasingmaatschappijen. Zij willen kwaliteit en snelheid. De carrossier zelf wil niet dat die snelle dagreparaties de grotere herstellingen in het gedrang brengen of blokkeren.”

Tijd en ruimte besparen 

Spuitcabines zijn nog altijd de kernactiviteit van Garmat maar daar blijft het niet bij. Herman De Mil verduidelijkt: “Wij leveren nu geïntegreerde systemen. Daarmee bedoel ik dat wij ook de voorbereidingszones, de mengruimte, de opslaglokalen en de cellen voor dagreparaties ontwerpen. Die ruimtes bedenken wij niet als afzonderlijke producten maar als één geheel. Want vergeet niet, het is belangrijk dat de ruimtes op elkaar zijn afgestemd en elkaar aanvullen tot een totaalconcept en daarbij zijn twee zaken heel belangrijk. De flow in het carrosseriebedrijf mag niet gestremd worden. De ruimtes moeten dus op elkaar zijn afgestemd en elkaar aanvullen. De te behandelen auto’s moeten tijdens het hele herstelproces zo weinig mogelijk of over een zo gering mogelijke afstand verplaatst worden. Dat moet vlot verlopen van de voorbereidingszone tot de spuitcabine. Tijdswinst, weet je wel. Het zijdelings inschuiven van het voertuig vanuit de ene naar de andere ruimte wordt steeds meer toegepast. Tweede punt is om de beschikbare ruimte in een werkplaats zo optimaal mogelijk te gebruiken. Ruimte is schaars en duurder dan ooit. Om dat zo goed mogelijk te doen, is het belangrijk dat we nauw samenwerken met de opdrachtgever, die onze klant is, de architect en de aannemer. Wij werken ook op maat. Dat wil zeggen dat wij de verschillende cellen, ook de spuitcabines, qua grootte kunnen afstemmen op de beschikbare ruimte.” 

Tot in het kleinste detail 

Alle componenten voor de spuitcabines, ook de luchtbehandelingsgroep en de temperatuurcontrole, ontwikkelt Garmat. Die temperatuurcontrole is ook belangrijk in het menglokaal. Een correcte temperatuur staat garant voor een goede viscositeit van de lak en dat bevordert uiteraard de spuitkwaliteit.

Garmat heeft een eigen engineeringafdeling waar vijf mensen actief zijn. Alles wordt in 3D getekend. Dat maakt virtuele montage mogelijk: “Zo zijn we zeker dat eens dat alle componenten gemaakt zijn, ze ook in werkelijkheid perfect in elkaar passen. Met 3D-ontwerpen kun je de verschillende componenten op het scherm ook langs alle kanten bekijken. De afmetingen die bij dat ontwerp worden vastgelegd, zijn meteen ook bruikbaar in de CNC gestuurde plaatbewerkingsmachines en dat gaat van lasersnijden tot plooien en assembleren. Trouwens wij gebruiken uitsluitend Belgische LVD-machines. Vergeet niet dat LVD qua plaatbewerking wereldwijd toonaangevend is.” 

Installatie en service met eigen mensen 

Het ontwerpen en het produceren gebeuren in eigen huis. Maar ook voor de montage en de installatie bij de klant doet Garmat een beroep op eigen mensen. Volgens Herman De Mil heeft dat enkel maar voordelen: “Wij werken niet met onderaannemers. Onze mensen kennen onze producten en weten waar ze op moeten letten. Dat verzekert de kwaliteit en meer zelfs, het maakt dat diezelfde mensen kunnen instaan voor het onderhoud en eventuele reparaties. Wij voorzien onderhoudscontracten als de klant dat wil.”

Op onze vraag wat de blikvanger zal zijn op AutoTechnica, wil Herman De Mil onze nieuwsgierigheid aanwakkeren: “Je moet beslist langskomen. Wij stellen onze nieuwe spuitcabine in combinatie met de energiezuinige luchtbehandelingsgroep voor.” 

Enkele recente realisaties 

Garmat is gestart als een specialist in spuitcabines maar is ondertussen geëvolueerd tot een bedrijf dat geïntegreerde systemen ontwikkelt en realiseert voor carrossiers en garages die aan schadeherstel doen. Hier pikken we er even vier recente realisaties uit. 

Garage Meeusen BMW uit Kalmthout 

Verleden jaar heeft de Garage Meeusen zijn 70-jarig bestaan gevierd. Dat bleef niet onopgemerkt. In september van 2019 heeft de garage die destijds werd opgestart door Marcel Meeusen, zijn intrek genomen in een nieuw pand. Als locatie werd gekozen voor de site van Wycam aan de Brasschaatsesteenweg in Kalmthout. Pierre en Stijn Meeusen zijn de huidige zaakvoerders. In de nieuwe vestiging is er niet enkel een riante showroom en werkplaats. Het bedrijf heeft ook een carrosserieafdeling en die is mede door Garmat tot stand gekomen. Er is een geïntegreerd concept met een voorbereidingszone, een spuitcabine, een verflabo, een RF-kluis en een ‘Fast Repair’-zone. 

Cocquyt BMW Brugge   

Het oude gebouw van BMW Cocquyt in Brugge ging tegen de vlakte in november van 2018. Net iets meer dan een jaar later was een nieuw gebouw klaar met een oppervlakte van 600 m2. Garmat tekende voor de carrosserieafdeling bestaande uit een volledige inrichting, inclusief een persluchtinstallatie. Bij Garmat spreken ze over een ‘sleutel-op-de-deurrealisatie’ en die werd in drie fases gerealiseerd. 

Carrosserie Deveseleer in Herne 

De carrosserie Deveseleer heeft een lange traditie die teruggaat tot 1954. Het bedrijf steekt in het nieuw en is volledig uitgerust voor schadeherstel op maat. Naast de traditionele herstellingen is het bedrijf gespecialiseerd in het uitdeuken van kleine schades zonder herspuiten (Paintless Dent Repair), ‘Smart Repair’ (zoals bijvoorbeeld velgen) en ‘Spot Repair’ of het herstellen van kleine schades met plaatselijk herspuiten. Garmat speelde een cruciale rol in de volledige inrichting, inclusief een persluchtinstallatie. 

Carrosserie Metropool 

Metropool Jaguar & Land Rover heeft in het Antwerpse twee dealerships, ‘Noord’ en ‘Zuid’. Door de beperkte oppervlakte in deze vestigingen is de carrosserieafdeling op 1 december 2019 verhuisd naar de voormalige gebouwen van VW Garage Leuris aan de Eikenlei 102 in Sint-Job-in’t-Goor. Deze vestiging staat bekend als Carrosserie Metropool en telt 10 technische medewerkers. Garmat speelde een actieve rol in de verhuis van een bestaande installatie van 2015. Met de verhuis werden de faciliteiten uitgebreid met een spuitcabine en diverse werkzones.

 

Foto: Benjamin Brolet