;
Ingevoerde tweedehandsvoertuigen + telefoon/mail
Actualiteit

Ingevoerde tweedehandsvoertuigen + telefoon/mail

26/03/2020

Hierbij 2 belangrijke mededelingen: de eerste betreft de inschrijving van ingevoerde tweedehandsvoertuigen via WebDIV, de tweede handelt over de kwaliteit en snelheid van de dienstverlening.

  1. Inschrijving van ingevoerde tweedehandsvoertuigen via WebDIV

Sinds vorig jaar moeten uit de EU ingevoerde voertuigen met een Europese homologatie ingeschreven worden via WebDIV. Het gaat om voertuigen van de categorieën M, N en O.

Om de inschrijving te kunnen uitvoeren moet de verzekeraar het buitenlands inschrijvingsbewijs hebben.

Een terugkerend probleem bij sommige makelaars is de datum van het buitenlandse kentekenbewijs die moet worden ingegeven. Na onderzoek hebben we 2 vaak voorkomende fouten vastgesteld.

We wijzen er nogmaals op dat u op het scherm het volgende moet doen:

  • de datum waarop het buitenlandse kentekenbewijs betrekking heeft (veld met code I dat op het buitenlandse kentekenbewijs staat), moet worden ingegeven.
  • het vakje moet aangevinkt worden waarbij verklaard wordt dat dit document bewaard wordt (vakje “buitenlands inschrijvingsbewijs ingehouden”).

We herinneren eraan dat het origineel buitenlands inschrijvingsbewijs samen met de aanvraag tot inschrijving minimaal 6 maanden bewaard moet worden en op verzoek aan de DIV voorgelegd moet worden.

Waarom? Dit is een Europese verplichting om fraude te voorkomen.

Het is dus niet toegestaan om de bewaring te bevestigen, als men niet echt over het buitenlandse kentekenbewijs beschikt.

  1. Nuttige informatie op het aanvraagformulier tot inschrijving dat naar de DIV wordt gestuurd

De DIV verwerkt de aanvragen tot inschrijving die niet via WebDIV uitgevoerd kunnen worden of die verworpen worden.

De medewerkers van de DIV worden regelmatig geconfronteerd met complexe dossiers waarvoor aanvullende informatie moet worden verstrekt door de aanvrager.

De DIV wil efficiënter werken en de aanvragers sneller bereiken via telefoon (of e-mail) in plaats van tijdrovende briefwisselingen.

Het is daarom noodzakelijk om het telefoonnummer (of e-mailadres) van de aanvrager op het formulier te vermelden, zodat de aanvraag snel kan worden opgevolgd. Als verzekeraar wordt u gevraagd ook uw stempel met uw telefoonnummer aan te brengen.

Dit geldt voor alle aanvragen: een telefoontje of een e-mail kan de verwerkingstijd aanzienlijk verkorten!

Neem ook een kopie van het volledige dossier of scan het: dit kan erg nuttig zijn!

De DIV dankt u om ervoor te zorgen dat uw klanten u hun telefoonnummer of e-mailadres bezorgen, en dat u deze informatie ook aan uw werknemers verstrekt.