Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers als volgt samen: “De markt van de speed pedelecs evolueerde gunstig in de maand oktober. Met een lichte stijging voor de nieuwe speed pedelecs (+2,7%) en opnieuw een stevige klim voor de tweedehandsmarkt (+28,4%). Over de eerste tien maanden overtreft het aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse speed pedelecs al de kaap van 20.000 eenheden; 20.344 om precies te zijn.
In oktober werden er 30 nieuwe speed pedelecs meer ingeschreven dan in oktober 2024. Daarmee komt het totaal op 12.025 eenheden over de 10 eerste maanden, een stijging met +1,2% of 142 eenheden. Dat betekent dus een lichte heropleving maar we blijven -15,9% achter op topjaar 2023 toen er op 10 maand tijd 14.305 stuks werden ingeschreven.
Het aandeel van leasing bij de nieuwe inschrijvingen blijft maar stijgen en bedraagt ondertussen een verbluffende 61%. Deze evolutie is mede te danken aan de steeds grotere groep werknemers en ambtenaren die toegang hebben tot fietsleasing via hun werkgever. We verwachten dan ook dat het aandeel leasing nog zal toenemen op de nieuwmarkt.
De stijgende leasingcijfers maken ook dat de inschrijvingen gelijkmatiger zijn gespreid over het volledige jaar. En het heeft ook tot gevolg dat de inschrijvingen vooral in Oost-Vlaanderen zijn geconcentreerd.
Ondertussen blijft de tweedehandsmarkt op zijn elan doorgaan met elke maand opnieuw cijfers die een pak hoger liggen dan vorig jaar. Zo ook in oktober met een stijging van +28,4% (904 stuks) waardoor het jaartotaal (cumul 10 maanden) al 8.319 eenheden heeft bereikt. Een stijging met bijna een kwart (+23,6%) of 1.589 stuks.
In tegenstelling tot de nieuwmarkt worden deze occasies worden vooral ingeschreven door particulieren die degelijke ex-leasingfietsen kopen; een voormalige leasingfiets die goed is onderhouden, kan immers nog zorgen voor jarenlang zorgeloos rijplezier.
Dat vertrouwen in de lange termijnkwaliteit van speed pedelecs blijkt ook wanneer we naar de som van de nieuwe en tweedehandse inschrijvingen kijken; dan valt inderdaad op dat het aandeel van de tweedehandsmarkt tussen 2023 en 2025 is gestegen van 28,3% tot 40,9%.”
Frank Glorieux, Algemeen Secretaris voor de fietssector bij TRAXIO: “2025 wordt een recordjaar voor wat betreft de verkoop van speedpedelecs; nooit werden sinds 2019 zoveel S-bikes verkocht. We kijken benieuwd uit naar het concrete getal waarop de markt in 2025 zal afklokken.”
Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (cumul 2025)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2024 en 2025 een verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In de eerste 10 maanden van 2024 waren occasie speed pedelecs goed voor 32,3% van de markt, tegenover 67,7% voor de nieuwe SP's. Voor dezelfde periode in 2025 is deze dynamiek al stevig geëvolueerd gewijzigd: tweedehands stijgt tot 40,9% tegenover 59,1% voor nieuw.
Particulier versus bedrijven en leasing (cumul 2025)
Het leasesegment groeit met +18,4% ten opzichte van 2024: van 6.193 eenheden in 2024 naar 7.330 in 2025. Het segment van de particuliere inschrijvingen is gedaald met -22%, van 4.000 naar 3.119 stuks. Net als bij de bedrijven: -1,3% tot 1.575 stuks.
In de eerste 10 maanden van 2025 werd een grote meerderheid van de nieuwe SP’s dus ingeschreven door niet-particulieren. De markt wordt grotendeels gedomineerd door leasing, goed bijna twee derde voor zijn rekening neemt (61%). Particulieren maken 25,9% van de markt uit, terwijl bedrijven goed zijn voor 13,1%.
Inschrijvingen van tweedehandse speed pedelecs (cumul 2025)
De markt voor tweedehandse speed pedelecs blijft ongekend sterk groeien. In de eerste 10 maanden van dit jaar werden er al 8.319 opnieuw ingeschreven (+23,6%) tegenover 6.730 in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van 2023 bedraagt de stijging zelfs +47%.