April 2024: recordmaand voor tweedehandse speedpedelecs, voorzichtige tekens van herstel voor nieuwe modellen

****

05/05/2024

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de cijfers als volgt samen: "De inschrijvingen van nieuwe speedpedelecs (SP) zijn in april met 150 eenheden gedaald (-11,6%) ten opzichte van 2023. De daling van deze maand betekent niet automatisch een negatieve tendens. Hoewel het totaal voor de eerste vier maanden van het jaar een daling van 931 eenheden registreert ten opzichte van dezelfde periode in 2023, zijn de totale inschrijvingen tussen 2022 en 2024 met 1,8% gestegen.

Op de tweedehandsmarkt blijft het hard gaan en april was 39,9% veelbelovender dan twee jaar geleden en 88,6% productiever dan in 2023. Sinds het begin van het jaar zijn er al 2498 tweedehands speedpedelecs geregistreerd in België, wat 28,2% meer is dan in 2023 en 49,5% meer dan in 2022. De voortdurende groei sinds 2022 is opmerkelijk en wijst op een toenemende interesse in de voordelen en mogelijkheden van tweedehandse speedpedelecs. Het succes van de tweedehandse speedpedelecs kunnen we in grote mate toeschrijven aan het toenemende aantal lease speedpedelecs die vrijkomen en die worden overgekocht of doorverkocht.”

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs – april 2024

Particulier versus bedrijven en leasing

De markt voor nieuwe speedpedelecs vertoont een aanzienlijke daling voor het eerste kwartaal van 2024 ten opzichte van het voorgaande jaar: het totale aantal registraties is met 16,7% gedaald, van 5.575 in april 2023 naar 4.644 in april 2024.

Het is echter belangrijk om deze negatieve cijfers in het juiste perspectief te plaatsen, want de totale registraties van nieuwe speedpedelecs zijn met 1,8% gestegen tussen 2022 en 2024.
Voor april 2024 werd de grootste daling waargenomen in het leasesegment, waarbij de inschrijvingen daalden van 3.069 naar 2.405 (-21,6%). Ook het particuliere segment daalde, met -13,2% (van 1.785 naar 1.549 ex.), terwijl bedrijfssegment -4,3% verloor (van 721 naar 690 ex.).

Een significante meerderheid van de nieuwe speedpedelecs (66,7%) werd ingeschreven door niet-particulieren. Ongeveer de helft (51,8%) gebeurde via leasing, terwijl bedrijven een marktaandeel van 14,9% haalden. De daling bij de particulieren is minder sterk waardoor zij bijna één derde van de nieuwe inschrijvingen vertegenwoordigen (33,4%).

Geografische verschillen 

In april 2024 bleven de speedpedelecs voornamelijk een Vlaams fenomeen, met een marktaandeel van 94,3%, goed voor 4.378 eenheden. In vergelijking daarmee vertegenwoordigen Brussel (135 eenheden) en Wallonië (131 eenheden) slechts 5,7% van de markt.

Wanneer we het aantal speedpedelecs in Brussel vergelijken met dat in Wallonië, valt op dat Brussel - ondanks haar relatief kleine omvang - een hoger aantal speedpedelecs haalt dan de vier Waalse provincies samen.

Dit is des te opmerkelijker omdat high-speed elektrische fietsen relatief weinig aantrekkingskracht hebben in een sterk verstedelijkte omgeving waar het soms moeilijk is om te rijden, en waar gedeelde fietsen en scooters op elke straathoek te vinden zijn. Een aanzienlijk deel van deze fietsen is waarschijnlijk geregistreerd door bedrijven. Gelukkig kan deze regio rekenen op registraties van leasingmaatschappijen.
Alle provincies, zowel Vlaams als Waals, vertonen een daling ten opzichte van vorig jaar april , van -3% tot -55%. Luxemburg (-55%), Vlaams-Brabant (-30%), en Namen (-29%) kenden de grootste procentuele dalingen.

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs per provincie (cumul 2024)

Cijfers tweedehandse speed pedelecs

De markt voor gebruikte speedpedelecs blijft exponentieel groeien tot 698 (+88,6%) eenheden die opnieuw zijn geregistreerd in april 2024, vergeleken met slechts 370 voor dezelfde periode in 2023. In vergelijking met het eerste kwartaal van 2024, de registraties van tweedehands SP's zijn met +28,2% gestegen ten opzichte van dezelfde periode in 2023, en met 49,5% ten opzichte van 2022.

Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen worden na een aantal jaren vervangen en komen opnieuw op de markt als tweedehands. Uiteraard zijn er ook particuliere kopers die hun speed pedelec graag inruilen voor een moderner exemplaar.

Inschrijvingen tweedehandse speed pedelecs - april 2024

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs. De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy