April 2025 | Tweedehandsmarkt blijft stijgen: +1,8% in april door de vraag van particulieren

06/05/2025

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: De tweedehandsmarkt blijft zich nu al enkele jaren op een erg hoog niveau handhaven en april was daar geen uitzondering op met 63.710 inschrijvingen (+1,8%). Dat komt omdat deze markt voor 90,4% bestaat inschrijvingen door particulieren, die vaak niet de middelen hebben om een – dure – nieuwe wagen aan te kopen. En dus gaan ze op zoek naar een betrouwbare en betaalbare occasie.

Daarbij gaat hun voorkeur vaak uit naar ofwel een wat ruimere SUV ofwel een compact stadswagen die zijn uitgerust met benzine- of hybride motor, waarmee ze zich veilig willen stellen voor mogelijke fiscale of wetgevende capriolen.
Stilaan komt er wat meer interesse voor plug-in hybrides en elektrische wagens, maar dit marktsegment wordt iets meer dan de helft gedicteerd door bedrijven – de consument is duidelijk nog niet overtuigd van een tweedehandse stekkerauto. Echter: volgens een onderzoek van Auto1 verwacht het merendeel van de Europese autodealers dat de prijzen van tweedehandse EV’s zal dalen en dat opent mogelijks nieuwe perspectieven.

Bij de nieuwe wagens blijft de daling ten opzichte van 2024 aanhouden met 37.812 inschrijvingen (-4.7%) maar daar horen enkele nuances bij. De afgelopen 2 jaren waren immers sterke jaren voor de nieuwmarkt dus het is niet onlogisch dat er een terugval is. Bovendien zien we een verschuiving naar minder fleet en meer particuliere inschrijvingen dit jaar, een positief gevolg van het Autosalon. Een klein aantal consumenten wacht op de levering van hun nieuwe wagen die ze begin dit jaar aankochten en bijgevolg zal dit een potentieel gunstige impact hebben in de komende maanden.”

Inschrijvingen van tweedehandswagens (april 2025)

De gegevens van april 2025 tonen een opwaartse trend in het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens in vergelijking met voorgaande jaren. Afgelopen maand werden in België 63.710 tweedehandswagens opnieuw ingeschreven, dat zijn er 1.105 meer (+1,8%) dan in april 2024 (62.605) en 10.035 meer dan in april 2023 (+18,7%). Deze gestage groei onderstreept de veerkracht van de markt, die gedragen wordt door een aanhoudende vraag van particulieren. Zij zijn goed voor 90,4% van de herinschrijvingen.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Matthias Gommeren, Cardoen:De tweedehandsmarkt blijft opvallend stabiel ondanks de grote verschuivingen van de afgelopen jaren: de klant blijft zijn vertrouwen stellen in kwalitatieve tweedehandswagens. We merken in onze klantencontacten verder een groeiende interesse in flexibele mobiliteitsoplossingen maar ook dat de consument de aankoop van een nieuwe wagen uitstelt omwille van de hoge prijzen, waardoor de nieuwmarkt onder druk komt te staan.

Bij Cardoen zien we dat klanten bij hun keuze voor een tweedehandswagen meer dan ooit op zoek zijn naar transparantie, garantie en een goede service. Maar het is niet altijd eenvoudig om als verkoper je aanbod van tweedehandswagens goed te stofferen omdat er een te laag aanbod is van sommige modellen.

Kortom: april bevestigde het blijvende belang van vertrouwen, keuzevrijheid en flexibiliteit voor de klant. We blijven daarom inzetten op een breed en kwalitatief aanbod zodat elke klant een mobiliteitsoplossing vindt die bij hem of haar past.”

Simon Bossuyt, DEX: “We merken in april altijd een kleine terugval. Door de vakantieperiode is er minder showroombezoek en dus een lichte daling in verkoop.

Door de succesvolle maanden januari, februari, maart moesten we snel schakelen om opnieuw voldoende kwalitatieve stock te voorzien voor verkoop. Dat gaat natuurlijk over Dex specifiek.

Stock begint nu ook bij ons binnen te komen, dus we verwachten opnieuw een stijging in verkoop voor de maand mei.”

Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “Over het algemeen kan je stellen dat de markt aan de zwakke kant is – uit de inschrijvingen blijkt dat de particulieren het een beetje beter doen dan de fleet-klanten.

Wat de fiscaliteit betreft, merken we dat de klanten – en vooral de grote – hun shift naar elektrificatie hebben gemaakt. De aangekondigde, maar nog niet in uitvoering geplaatste fiscaliteit maakt hier blijkbaar geen grote verandering. De nieuwe uitstootnormen verminderen aanzienlijk het potentieel voor de PHEV binnen deze nieuwe fiscaliteit.

Wat de tweedehandsmarkt betreft, blijft de vraag naar budgetvriendelijke wagens met benzinemotoren groot. Er is wel interesse in de occasie BEV’s, maar de markt moet zich hier nog ontwikkelen. De prijszetting is echter wel interessant, en biedt voor particulieren, zelfstandigen en kmo’s opportuniteiten. Ze beginnen de weg hiernaar te vinden.”

Details tweedehandse personenwagens (april 2025)

Tijdens de twee eerste maanden van 2025 domineerden Volkswagen en BMW de lijst van meest ingeschreven tweedehandsmerken. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Peugeot en Opel.

Wat betreft de populairste modellen veranderde er in april niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (9.763) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (7.266), de Opel Corsa (6.298), de BMW 3 Reeks (5.419), en de BMW 1 Reeks (5.235).

De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,8% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 27,3%. Het aandeel van tweedehandse wagens met een hybride of elektrische aandrijving stijgt ondertussen wel, maar blijft bescheiden. 16,4% is geëlektrificeerd : 12,6% hybride en 3,8% volledig elektrisch.

De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van zo’n 70,5%. Het aandeel van de volledig elektrische wagens stijgt zelfs van 22,7% naar 32,8% in 2025.

Interessant is verder ook dat onze autodealers vaststellen dat de consument steeds meer kiest voor hybride wagens (HEV). Hun marktaandeel steeg van 24,8% in 2024 naar 31% in 2025. Plug-in hybrides (PHEV) daarentegen zagen hun aandeel dalen van 16,1% naar 6,7%.

Het aandeel van diesel op de nieuwmarkt daalt nog verder: van 5,7% vorig jaar naar 3,5% in 2025.

In april 2025 bedroeg de gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen 9 jaar en 6 maanden. De mediane leeftijd van zijn kant is nu 7 jaar en 6 maanden, wat wijst op een verdere vergrijzing van het wagenpark. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

Van de ingeschreven occasiewagens is 27% tussen 5 en 9 jaar oud terwijl 34,1% minder dan 5 jaar oud is en dat laatste is een daling ten opzichte van de 35,7% van vorig jaar.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90,4% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel door bedrijven aangekochte wagens op de tweedehandsmarkt 8,6% bedroeg in de eerste twee maanden van 2025. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 55,2%. Het marktaandeel van Wallonië bedraagt 36,1%, terwijl Brussel 7,6% haalt.


TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 5 april 2025
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy