Bijna de helft tweedehandse motorfietsen minder ingeschreven in november

Nieuwe motorfietsen zakten in november met -17,5%, werkplaatsen vallen stil.

08/12/2023

Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO vat de situatie samen : “De tweedehandsmarkt is in november zwaar onderuit gegaan: er werden vorige maand immers -47,4% minder occasie moto’s ingeschreven dan vorig jaar waardoor het maandvolume is gedaald van 5.463 tot 2.873 eenheden. Randbemerking hierbij is wel dat vorig jaar in november en december meer tweedehandse motorfietsen werden ingeschreven dan normaal omdat heel wat motorrijders nog snel een occasie hebben geïmmatriculeerd vooraleer de motorkeuring van kracht werd.
Gecumuleerd over de eerste elf maanden loopt het verlies op tot net geen 20.000 motoren oftewel een verlies van -26,7%. De Belgische motorrijder die zijn motor van de hand doet, blijft nog steeds zijn toevlucht zoeken tot verkoop in het buitenland of aan buitenlandse opkopers om op die manier te ontsnappen aan de verplichte keuring voor occasiemotoren. Daardoor zal het Belgische motorenpark op termijn sterk afnemen en dat zal ernstige gevolgen zal hebben voor de motoreconomiedealers en de onderdelenleveranciers.

De nieuwe motorfietsen volgen dit jaar een nogal hobbelig parcours met ups den downs. November was een duidelijke ‘down’ want er werden amper 902 nieuwe motoren ingeschreven, een daling met -17,5% ten opzichte van november vorig jaar. Toch blijft het voorlopige jaartotaal positief met een stijging van 4% tot 24.742 eenheden, wat meer is dan het totale aantal ingeschreven nieuwe motoren in heel 2022. De leveringen verlopen vlotter, maar het aantal kooplustigen kende door het aanhoudend slechte weer een dieptepunt tijdens de eerste 3 weken van de maand – gelukkig kwam er eind november terug wat meer volk naar de showrooms. We merken dat heel wat klanten wachten op de commerciële acties van januari en dat bepaalde merken belangrijke nieuwigheden pas echt gaan invoeren in 2024.

In de werkplaatsen tenslotte is de grote drukte achter de rug en werd het zelfs uitzonderlijk kalm, een gevolg van de regen en stormen van november.”

Feedback uit de showroom

In oktober is er nog vrij veel beweging geweest bij de dealers maar sinds begin november zijn de bezoeken aan de showrooms sterk teruggevallen – voornamelijk wegens de aanhoudende, overvloedige regen. De regen heeft meer mensen bij de motordealers weggehouden dan de koude. Gelukkig horen we dat de showroom traffic terug wat is hernomen tijdens de laatste week van november. Ondertussen is er niet zo veel te beleven in het netwerk, en is iedereen volop het seizoen 2024 voor te bereiden. Idem dito bij de klanten die stilaan wachten op de commerciële acties van januari. Daarnaast gaan bepaalde merken enkele belangrijke nieuwigheden pas lanceren in 2024.

De inschrijvingen van nieuwe motorfietsen betreffen deels veel eerder bestelde motoren die (eindelijk) werden geleverd, en starters die net hun rijbewijs hebben gehaald. Deze starters hebben lang gewacht op hun rijbewijs en willen direct hun motor meenemen wanneer als deze beschikbaar is - weer of geen weer...

Bij de tweedehandsmotoren is het aanbod bij de dealers vaak beperkt wegens enerzijds te weinig instroom en anderzijds het feit dat een aantal zich niet wil inlaten met de voor hen tijdrovende tweedehandskeuring (daar bestaan ondertussen overigens al gespecialiseerde bedrijven voor). We horen feedback uit het dealernet dat vooral de lichtere en goedkopere motoren nog goed verkopen terwijl de zwaardere en relatief duurdere modellen blijven staan. Wat wel stokken in de wielen kan steken bij de aankoop van een tweedehandse motor, zijn de hoge intrestvoeten op financieringen waardoor menig kandidaat-koper moet afhaken.

Los van de verkoop van nieuwe en occasiemotoren horen we dat de activiteiten in de werkplaats stevig zijn teruggevallen, daar zit het extreem slechte weer natuurlijk ook voor iets tussen.

Nvdr : alle detailcijfers en verdere analyse vindt u hierna.

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

1. Tweedehandse motoren

De invoering van de motorkeuring voor tweedehandsmotoren blijft een negatieve impact hebben op de inschrijvingen omdat heel wat motoren worden uitgevoerd naar het buitenland en dus van de markt verdwijnen. De weerslag zien we ook duidelijk in november: -47,4%, of amper 2.873 exemplaren. Hieronder de verdere details. Over de eerste elf maanden lopen we al aan tegen een achterstand van net geen 20.000 stuks.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (november 2023)

Alle gewesten en provincies krijgen zware klappen

Vlaanderen is ook over de eerste elf maanden de grootste tweedehandsmarkt (59,8%) maar verloor toch -23,7% . De daling doet zich in Vlaanderen in elke klasse door en nu zelfs ook bij de lichtste klasse tot 125cc! Wallonië verliest nog meer (-31,5%) : daar verliezen alle klassen van vanaf 126cc ongeveer één derde ! In Brussel een gelijkaardig scenario als in Vlaanderen, en nu verliezen de lichtere klassen daar ook steeds meer.

Ook op provinciaal vlak is het huilen met de pet (helm) op, want de landskaart kleurt in alle provincies diep bloedrood. In Wallonië zien we in alle provincies dalingen tussen 25% en 34%, aan Vlaamse kant overal ongeveer 30%, behalve in Antwerpen waar het rode cijfer ‘beperkt’ blijft tot net geen -20%.

 

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per regio (november 2023)

 

De lichtste klasse verliest nu ook

Opvallend is dat de lichtste klasse steeds slechter begint te scoren – belangrijk want bij de tweedehandsmotoren vertegenwoordigen de -125cc een derde van de markt. Ook de zware jongens (+1.001cc) blijven met cijfer van 22,4% (21,5% gecumuleerd) nog groot. Door de motorkeuring verliezen alle klassen van meer dan 125cc in november niet minder dan tussen de 44% en 60% ten opzichte van vorig jaar… Du jamais vu.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen  – per cilinderinhoud (november 2023)

Alleen Indian en Aprilia kleuren groen in 1 klasse, al de rest van de markt kleurt rood

In de gecumuleerde Top10 niets dan verliezers met dieprode cijfers die gaan van ongeveer -21% tot -39%.
De negatieve cijfers gelden overigens voor alle Top-10 klasseringen in de verschillende cilinderklassen. Er zijn slechts 2 uitzonderingen: Indian scoort een +9,6% in de +1.001-cc klasse en Aprilia een +10,9% in de 501-750cc.

 Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (november 2023)

2. Nieuwe motorfietsen

Ditmaal geen goede cijfers bij de nieuwe motoren: het aantal inschrijvingen daalde aanzienlijk ten opzichte van november 2022: -17,5%, dat zijn 191 eenheden minder. Het aanhoudend slechte weer van november zit daar voor een groot deel tussen want de regen en stormen hielden de klanten thuis. Het was dan ook heel kalm in de showrooms, gelukkig werd het tijdens de laatste week van de maand opnieuw wat drukker bij de motordealers.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (november 2023)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan. Vlaanderen groeit wat meer dan de andere (+5,3%) en blijft de grootste regio met 57,4% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 35,5% (+3,5%) voor zijn rekening en Brussel stijgt met +3,8%. Op provincieniveau kleurt enkel Brussel lichtrood.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per regio (november 2023)

Gecumuleerd over de eerste elf maanden zien we de alweer de bevestiging van een tendens bij de nieuwe motoren : de kleinste klasse tot 500c verliest het meest, zowel in november als op jaarbasis. De klassen vanaf 501cc groeien wel op jaarbasis, hoewel in november enkel de +1.001cc nog positieve cijfers kon voorleggen (+9,5%). De sterkste groeier is anderzijds de klasse 751-1.000cc dank zij enkele interessante nieuwe modellen die recent op de markt zijn gekomen. Kunnen we opnieuw het gezegde “Een zware, mijn ware…” bovenhalen? We zijn ook benieuwd naar de impact van onder andere de nieuwe BMW R1300GS wanneer deze volop beschikbaar zal zijn.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (november 2023)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (november 2023)

Het natte weer van het afgelopen voorjaar en zomer, en ook van de extreem natte maand november, hebben zeker minder verkoop betekend dan wat potentieel mogelijk was. Ook blijft er nog een wispelturige beperkte beschikbaarheid in de markt. Toch blijft het gecumuleerde resultaat van de nieuwmarkt (-0,4%) al bij al nog bevredigend. Vooral Kawasaki, Honda en Yamaha doen het merkelijk goed terwijl BMW en KTM nog redelijk goed scoren en ook Suzuki stilaan terug in the picture komt.
Anderzijds merken we wel dat de lichtste klassen stilaan meer en meer in de rode cijfers beginnen te geraken.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 8 december 2023

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy