Bosal: “Since there is no plan(et) B…”

Het was de grootvader van de huidige CEO, Karel Bos, die als smid de fundering legde voor Bosal. Vandaag is het bedrijf met Nederlandse roots uitgegroeid tot een mondiale fabrikant en leverancier van uitlaatsystemen en katalysatoren. En nog veel meer.

21/03/2022

Karel Bos (°1961), CEO, is afkomstig van een Noord-Nederlandse familie van smeden. De zevende generatie al. Maar het was zijn grootvader Karel Bos (°1896) – alle oudste zonen kregen generaties lang de voornaam Karel – die in 1923 de familiesmederij in Alkmaar omvormde tot een handelsbedrijf in automobielonderdelen, waaronder uitlaten. De naam van het bedrijf was snel gevonden: door de familienaam ‘Bos’ te versmelten met de eerste letters van de locatie ‘Alkmaar’. De basis van het huidige Bosal was gelegd.

Karel Bos (°1896), de vader van Karel (°1928), trok kort na de Tweede Wereldoorlog naar Zuid-Afrika met in zijn koffer allerhande stalen. Wat als vakantie bedoeld was, werd uiteindelijk een zakenreis. Hij bezocht er lokale grossiers en noteerde tal van orders. Toen zoon Karel (°1928) naar Afrika vertrok om zijn zaak te starten, nam hij dit klantenbestand over. Dankzij beschermende maatregelen voor de lokale industrie slaagde hij er al snel in ter plekke een uitlatengroep uit te bouwen.

‘Foreign Investment Program’

Karel Bos (°1928) wilde vooral een fabrikant zijn en liefst van al een volledig assortiment kunnen aanbieden, voor Duitse, Franse, Japanse… merken en op de duur voor de hele aftermarket. Pas later kwam daar ook de OEM-market bij.

Toen hij in 1968 terugkeerde naar Europa, besloot hij zich in België te vestigen. België had toen een interessant ‘Foreign Investment Program’ wat het land bijzonder attractief maakte voor heel wat industrie, ook en vooral voor de auto-industrie.

Er volgden jaren van gestage groei en het bedrijf breidde uit, niet alleen in Europa maar ook in Zuid-Afrika in de jaren ’60 en ’70, en in Noord- en Zuid-Amerika in de jaren ’90. Bosal opende verschillende OEM-sites en groeide uit tot een van de belangrijkste OEM-spelers wereldwijd.

Meningsverschillen

Intussen had Karel Bos (°1961) zijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen aan de KU Leuven beëindigd en na een MBA kwam hij bij in de zaak. Acht jaar lang leidde hij de zaak tot hij in 2008 besloot op te stappen ‘om persoonlijke redenen’. Vader en zoon hadden een sterk uiteenlopende strategische visie op de zaken en raakten er niet uit. Pas achteraf is gebleken dat Alzheimer aan de basis lag van de ‘verziekte’ communicatie tussen vader en zoon. De meningsverschillen zijn uiteindelijk wel bijgelegd. Karel Bos (°1928) overleed in november 2020. Hij is 92 geworden.

Tussen 2009 en 2016 kende Bosal een aantal moeilijke jaren. Het bedrijf leed zware verliezen en stevende zelfs bijna af op een faillissement. Maar er werden hervormingen doorgevoerd en de divisie trekhaken werd verkocht.

Transitie

“Waar de focus vroeger lag op automotive, gaat er nu om evidente redenen meer aandacht naar energie. We denken trouwens de enigen te zijn die zo snel de transitie maakten van automotive naar energie.”

Vandaag is Bosal nog steeds een familiebedrijf, gespecialiseerd in mobiliteit en energie. Nog altijd spontaan geassocieerd met zijn assortiment uitlaten en trekhaken, al is de waaier inderdaad veel uitgebreider nu. Bosal gaat er prat op telkens op zoek te gaan naar hoogwaardige en innovatieve, technologische oplossingen en vandaag zijn die gericht op de drie belangrijke marktsegmenten: OEM, Aftermarket en Energie.

Zo produceert Bosal volledig geïntegreerde emissiecontrolesystemen die voldoen aan de toekomstige eisen voor bijna-nulemissies. Het bedrijf ontwerpt en maakt chassisonderdelen, rekening houdend met duurzaamheid, gewicht en kostenefficiëntie.

Warmtewisselaars

De energiedivisie streeft ernaar een leidende positie in te nemen op de groeiende markten voor hernieuwbare energie. Bosal biedt warmtewisselaaroplossingen voor toekomstige technologieën die bestemd zijn om op een efficiënte en milieuvriendelijke wijze energie te produceren.

Het bedrijf heeft intussen meer dan 20 jaar ervaring met het ontwikkelen, bouwen, testen en produceren van hoogtemperatuur-warmtewisselaars. Voor alle duidelijkheid: een warmtewisselaar is – simpel gesteld – een toestel dat warmte van tussen 500 en 1.000 °C overdraagt van uitlaatgassen naar inkomende brandstof, zonder dat beiden met elkaar in contact komen. Een warmtewisselaar dient om te warmen of te koelen, met andere woorden om de temperatuur te regelen, of om de warmte die al in een proces zit, opnieuw te gebruiken. Het is dus een energiezuinige toepassing, wat het milieu én de energiefactuur ten goede komt.

Bosal is volop bezig met de ontwikkeling van specifieke, toekomstgerichte oplossingen gebaseerd op hoogtemperatuur-warmtewisselaars. De technologie, die bijzonder energie-efficiënt is en bovendien CO2-emissies reduceert, kan aantrekkelijk zijn voor ‘fuel-to-power’ toepassingen, zoals stroom en warmte voor de verwarming van woningen, voor commerciële toepassingen, elektriciteitsopwekking voor datacenters, laadpalen voor elektrische auto’s bv. Maar ook omgekeerd, voor ‘power-to-fuel’ applicaties, denk maar aan groene waterstofproductie, schone CO- en ammoniakproductie, synthetische gas- en olieproductie…

Groene energieoplossingen

“Zo kunnen we op een milieuvriendelijke manier basischemicaliën voor de industrie produceren, of overtollige groene stroom – afkomstig van zonnepanelen of windturbines – opslaan in chemische vorm voor later gebruik. De mogelijkheden zijn legio. Kortom, stuk voor stuk zeer actuele toepassingen waarbij we onze jarenlange expertise kunnen benutten, verder uitbreiden en ‘finetunen’.”

Met Bosals expertise rond warmte- en energieconversie, werkt het bedrijf mee aan innovatieve, groene energieoplossingen die goed zijn voor iedereen, voor de toekomst van de volgende generaties en voor de planeet. “Since there is no plan(et) B…”

Bosal in cijfers

Bosal werd opgericht in mei 1923 in Alkmaar (Noord-Nederland) als familiesmederij. Vandaag is Bosal een mondiale producent en leverancier van uitlaatsystemen, katalysatoren, trekhaken, dak- en fietsdragers, grillguards, jacks en allerlei buisproducten en leidingen van staal en aluminium. Rode draad doorheen de geschiedenis is ‘automotive’, al ligt de focus vandaag sterk op ‘energie’.

De groep is wereldwijd actief en beschikt over 13 productiefaciliteiten en 5 afdelingen voor onderzoek en ontwikkeling.

Bosal is actief binnen 3 segmenten, namelijk Automotive OEM (Original Equipment Manufacturer), Independent Aftermarket en Energy. Het bedrijf verkoop jaarlijks meer dan tienduizenden verschillende referenties en heeft een jaaromzet van om en bij 500 miljoen euro.

Bosal telt wereldwijd meer dan 2.000 werknemers. Het hoofdhuis is gevestigd in het Belgische Lummen, waar zich ook het Research & Development Center bevindt. In dit ‘Center of Excellence’ werken 130 mensen. Het is de drijvende motor en sturende kracht van Bosals innovatiestrategie.

Foto: Bosal

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy