De fietssector kiest resoluut voor veiligheid op de fiets!

21/11/2024
Leidinggevenden van fietsenwinkels, producenten, importeurs, leasingmaatschappijen en mobiliteitsconsultants bogen zich over de vraag of deze commerciële sector een standpunt zou innemen over een engagement naar het promoten van meer veilig fietsen.

In 2024 gaat de verkoop 8,3 % achteruit, de fiets blijft hét transportmiddel van de toekomst.

Een sectordag kan je niet beginnen zonder even stil te staan bij de economische gezondheid.

De marktstudiebureaus GfK en Bright Wolves wijzen op een verkoop die achteruit gaat door heel diverse factoren zoals zeker het slechte weer, de economische onzekerheid van de consument en de liquidatie van de opgebouwde coronastock.

Frank Glorieux, algemeen secretaris van TRAXIO VELO benadrukt :’De fiets blijft echter hét belangrijkste alternatief voor de wagen.’

Verkeersveiligheid groeit, fietsongevallen stijgen.

Hannes Van Overloop, projectverantwoordelijke bij de VSV toont de dalende lijn in het aantal verkeersslachtoffers, maar wijst op een stijgende lijn in het aantal fietsongevallen met die belangrijke nuance dat de totale fietsveiligheid wel stijgt omdat er gewoonweg meer kilometers gereden worden op de fiets. De belangrijkse oorzaak van fietsongevallen blijft een voorrangsconflict.

Open debat over fietsveiligheid.

Onder begeleiding van 3 specialisten, Bert De Backer ex-professioneel fietser, Karen Peeters spoedarts UZ Antwerpen en Siegfried Stallaert politierechter te Aalst, wordt het debat gevoerd over de helmdracht op de fiets, het dragen van zichtbare en reflecterende kledij op de fiets en het opdrijven van de elektrische fiets.

De debatten zijn hevig en alle gekende argumenten zoals geen helm voor het kapsel, de kinderen in fluo maar de ouders niet of de vraag of de algemene snelheid van een e-bike niet beter op 30 km./uur wordt gelegd, gaan over en weer.

Slotstemming.

In een finale ronde kon de sector standpunt innemen en kiest resoluut voor :
  • De fietssector stimuleert maximaal de helmdracht.
  • De fietssector helpt elke fietser veilig en zichtbaar op weg.
  • De fietssector zegt neen tegen het opdrijven van e-bikes.
Ivo Van Aken, beleidsmedewerker bij de VSV : ‘Hiermee kan de sector praktisch aan het werk om de fietser niet alleen een veilige fiets te geven maar alle tools aan te reiken om in optimale veiligheid te kunnen rijden.’

Dit is een krachtig globaal engagement waarbij de fietssector duidelijk zijn verantwoordelijkheid opneemt.

Meer weten?

Contacteer:
Frank Glorieux, algemeen secretaris TRAXIO, [email protected], 0471/235166
Hannes Van Overloop, projectverantwoordelijke verkeersveiligheid bedrijven VSV, [email protected], 015/686104


Over de VSV

De VSV (Vlaamse Stichting Verkeerskunde) streeft samen met alle betrokken actoren naar nul verkeersslachtoffers. Door onze inzet en expertise zorgen we ervoor dat mensen zich veilig gedragen in het verkeer. Dat doen we door educatie en sensibilisering naar alle weggebruikers.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy