Drukte bij de motordealers; nieuwe moto’s houden redelijk goed stand in eerste 9 maanden en tweedehandsmarkt zet herstel verder

09/10/2025

Nieuwe motorfietsen

Christophe Dubon, woordvoerder van FEBIAC: “Tijdens de eerste 9 maanden van 2025 kende de markt van de nieuwe motorfietsen een lichte daling van -4,3% met een totaal van 21.728 inschrijvingen. Dat is zeker geen slecht resultaat want 2024 was een grand crû-jaar met als kers op de taart heel wat extra last-minute Euro5-inschrijvingen op het einde van het jaar. Daardoor liep de motormarkt in de eerste maanden van 2025 wat averij op maar vlak voor en aan het begin van de zomer noteerden we mooie cijfers. Vooral de maand juli was een topper met een stijging van +14,2%. In augustus en september liep het aantal registraties wel terug: -5,7% in augustus en -6,9% in september. Over de eerste 3 semesters staan we nu dus -4,3% lager dan over dezelfde periode in 2024 maar dat is zeker niet slecht, ook al omdat niet alle merken dit jaar even vlot hun nieuwe modellen konden leveren.”

Bij de merken blijft Honda marktleider (3.825 inschrijvingen, marktaandeel 17,6%). BMW volgt op een afstand (2.999 eenheden) terwijl Yamaha lijdt onder moeilijke leveringen van de nieuwkomers (2.639 stuks) maar blijft voor een sterk presterend Kawasaki blijft. Opvallende dalers zijn KTM-Husqvarna-GasGas en Harley-Davidson. CF Moto van zijn kant stijgt maar liefst +90,9%, bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar dus, en staat als eerste Chinees merk al op de zesde plaats in het klassement. Ook QJ Motor is aan een sterke opmars bezig (+412,5%) maar blijft in absolute aantallen nog een pak achter op CF Moto. Toch is het een teken aan de wand dat de Chinese merken bezig zijn aan een sterke opmars.

Tweedehandse motorfietsen

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO: “De tweedehandsmarkt heeft er een sterke zomer opzitten met drie opeenvolgende maanden van winst ten opzichte van dezelfde periode in 2024. Het tempo lag wat lager dan in het tweede kwartaal maar met stijgingen van respectievelijk +9,8% (juli), +2,6% (augustus) en +12,6% (september) blijft 2025 een sterk jaar: de stijging bedraagt immers maar liefst +12,2% over de eerste negen maanden, met een totaal van 55.605 heringeschreven motorfietsen.

Toch is dat een daling van -14,6% procent ten opzichte van 2022 en zelfs van -22,4% vergeleken met 2021. Zo merk je meteen dat de motorkeuring een impact van vele duizenden inschrijvingen per jaar heeft op de tweedehandsmarkt en dat is een slechte zaak voor de motorsector. We zijn dus benieuwd wat de afschaffing van de motorkeuring in Vlaanderen zal zijn vanaf volgend jaar. In de cijfers merken we alvast dat Vlaanderen zich ondertussen niet onbetuigd laat met 59,7% van de occasie inschrijvingen maar hopelijk gaat het totale volume terug omhoog in de toekomst.”

Feedback uit de showrooms

We hebben een meteorologisch topjaar achter de rug en dat zagen we in de showrooms: veel volk – waarvan bovendien heel wat kooplustigen, en het traditionele motorseizoen dat langer loopt dan normaal. Potentiële kopers zijn goed geïnformeerd, weten wat ze willen en gaan vrij snel over tot aankoop mits de motor snel kan worden geleverd.

Toch liggen de cijfers van nieuwe motoren wat lager dan vorig jaar en daar zijn enkele verklaringen voor: om te beginnen was 2024 een zeer goed jaar met op het einde extra inschrijvingen van Euro5-motoren. Daarnaast is er toch wat minder macro-economisch vertrouwen in de markt wat leidt tot uitstel of afstel van verkoop, en bij enkele merken waren/zijn er (soms lange) vertragingen bij de levering van nieuwe of populaire modellen.

De tweedehandsverkopen gaan terug de goede richting uit waardoor dealers hun occasiestock kunnen afbouwen. Dat is een goede zaak maar we horen anderzijds ook klachten over de lange wachttijden voor een tweedehandskeuring wat leidt tot frustratie bij zowel dealers als klanten.

Verder blijft het heel druk in de werkplaatsen en ook hier lijkt het seizoen zich alsmaar te verlengen. De reden is duidelijk: meer werk en een tekort aan mecaniciens waardoor de wachttijden kunnen oplopen, zeker in periodes van mooi weer. Dit alles maakt dat de druk op de motordealers steeds vergroot, eveneens omdat ze naast het operationele werk ook hun groeiende administratieve verplichtingen moeten nakomen.

Gedetailleerde cijfers en analyse van de tweedehands- en nieuwmarkt

1. Tweedehandse motoren

De tweedehandsmarkt deed het in september +12,6% beter dan vorig jaar, maar het echte referentiepunt is 2022.
Voor de eerste negen maanden is de winst ook behoorlijk (+12,2%) maar we staan nog een pak achter op 2022. Dan zie je dat de markt -14,6% is gedaald. Het wijst op een probleem van lange duur voor de Belgische occasiemarkt, waarvan de invoering van de tweedehands motorkeuring aan de basis ligt. Daardoor verschraalt de markt, daalt het aantal motoren op de weg en vermindert de omzet van de sector – wat op langere termijn nefaste gevolgen kan hebben.
We zijn benieuwd wat de afschaffing van de tweedehandskeuring voor motorfietsen in Vlaanderen zal geven. We hopen alvast dat er minder motoren naar het buitenland zullen verdwijnen zodat tweedehandsverkopers en dealers opnieuw wat meer ademruimte krijgen – althans toch in Vlaanderen.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen (september 2025)

Gewesten en provincies kleuren stilaan terug groen, maar niet ten opzichte van 2022

Vlaanderen is ook in 2025 de grootste tweedehandsmarkt (59,7%), met Wallonië op 33,5% en Brussel op 6,7%.

We zien stijgingen in alle provincies, van +7,0% in Waals-Brabant tot +15,8% in Luik.

Let op: dit zijn procentuele verbeteringen in vergelijking met 2024, toen de markt al licht hersteld was na 2022.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per provincie (september 2025)

Stijging in alle klassen

Alle klassen stijgen ten opzichte van vorig jaar. De sterkste stijgers zitten bij de 126-500cc en bij de 751-1.000cc maar de verschillen tussen de verschillende klassen zijn niet extreem groot. Ook de 125cc doet het meer dan behoorlijk met een stijging van +12,2%.

Anderzijds is het belangrijk om te noteren dat de 125cc-klasse met 31,9% marktaandeel de grootste blijft, wat een goed teken is omdat hier vaak de motorrijders van de toekomst zitten.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per cilinderinhoud (september 2025)

Top10 van de verschillende klassen: bijna overal positief

In de Top10-klassementen van de verschillende motorklassen zijn de rode cijfers nagenoeg verdwenen en merken we nog bijna enkel positieve cijfers op. Logisch, want we komen uit een heel diep dal gekropen. Wanneer we kijken naar de cumul per merk, dan gaat Piaggio er met +18,1% stevig vooruit. Ducati, Kawasaki, Yamaha en Harley-Davidson stijgen meer dan +10% terwijl Honda en BMW daar net onder blijven. Gunstig is dat de positieve tendens zich in alle categorieën voordoet. Opvallend zijn het enorme aandeel van BMW in de grootste klasse (36,7%) en het gecumuleerde aandeel van Honda en Yamaha bij de middenklassers (501-750cc) waar ze samen 50,1% van het segment in handen hebben.

Inschrijvingen tweedehandse motorfietsen – per merk (september 2025)

2. Nieuwe motorfietsen

De nieuwe motorfietsen blijven relatief goed presteren na een beresterk 2024 toen de stockverkoop van Euro5-modellen de inschrijvingen eind 2024 hebben geboost. Misschien zit het mooie weer er voor iets tussen. Wat zeker meespeelt, is dat er behoorlijk veel nieuwe modellen zijn geïntroduceerd in de afgelopen maanden. Enerzijds facelifts die niet toevallig samenvielen met de introductie van de Euro 5+-normen maar anderzijds ook veel en belangrijke volledige nieuwe modellen bij heel wat merken. Honda en Kawasaki doen het opvallend beter dan vorig jaar, maar vooral BMW verkoopt zijn nieuwste introducties heel behoorlijk waardoor het Duitse merk bijna 6% stijgt. Yamaha loopt duidelijk achter met leveringen en beschikbaarheid van nieuwe toppers waardoor het merk -10,2% terugvalt – binnen de Top10 doet enkel Harley-Davidson het nog slechter (-17,5%). We merken ook dat de Chinese merken grote stappen voorwaarts maken met als speerpunt CF Moto dat ondertussen de zesde plaats in de ranking bezet dank zij een bijna verdubbeling van de cijfers op één jaar tijd. Zo komt er een nieuwe dynamiek in de markt en zullen er zeker ook verschuivingen in de dealerships volgen.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen (september 2025)

De gecumuleerde cijfers van de nieuwe inschrijvingen per regio reiken ons verdere interessante inzichten aan.  Vlaanderen blijft de grootste regio met 57,4% van de totale verkoop van nieuwe motorfietsen in ons land. Wallonië neemt 36,5% voor zijn rekening en Brussel 6,1%.

Bij de provincies zien we overal rode cijfers met Waals-Brabant (-14,6%) en West-Vlaanderen (-10,0%) als negatieve uitschieters binnen hun taalgebied. Enkel Limburg weet uit de rode cijfers te blijven maar in sommige provincies zoals Antwerpen, Oost-Vlaanderen, Henegouwen, Namen en Luik blijft de schade erg beperkt.

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per provincie (september 2025)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per cilinderinhoud (september 2025)

Inschrijvingen nieuwe motorfietsen – per merk (september 2025)


TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 9 oktober 2025
TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy