FAQ: SERMI

Vanaf 1 april 2024 mogen alleen gecertificeerde bedrijven en monteurs werkzaamheden uitvoeren aan componenten en software die gerelateerd zijn aan voertuigbeveiliging, zoals vastgelegd in de SERMI-richtlijn (Security Related Vehicle Repair and Maintenance Information). Certificering kan snel en gemakkelijk worden verkregen via de desbetreffende certificatie-instellingen. Hier vindt u alles wat u moet weten over het certificeringsproces, recente ontwikkelingen en veelgestelde vragen.

21/03/2024

1. Wat is SERMI?

SERMI is een certificaat dat onafhankelijke auto-, schadeherstel-, camper- en vrachtwagenbedrijven nodig hebben om vanaf 1 april 2024 te mogen sleutelen/programmeren aan alle onderdelen die te maken hebben met diefstalpreventie. Denk aan sleutels, contact- en deursloten, maar ook de ECU. Dealers die voertuigen van een vreemd merk repareren en toegang willen hebben tot deze data van andere merken, dienen ook een SERMI-certificaat aan te vragen.

Het SERMI-certificaat bundelt en vervangt alle nu bestaande certificaten per individueel merk. Na de invoeringsdatum kun je dus geen merkspecifieke antidiefstalcertificaten aanvragen of verlengen. Zowel jij als werkgever als de medewerkers die daadwerkelijk aan de betreffende onderdelen van een voertuig werken, moeten een SERMI-certificaat hebben.

Het SERMI-certificaat is vernoemd naar het Europese samenwerkingsverband van fabrikanten en onafhankelijke autobedrijven: het Forum for Access to Security Related Vehicle Repair and Maintenance Information (SERMI).

2. Wanneer gaat SERMI in?

Volgens Europese regelgeving wordt SERMI op 1 april 2024 van kracht in België. Andere EU-landen werken al met SERMI of volgen binnenkort. 

Op dit moment kun je bij drie keuringsinstanties in België terecht om de noodzakelijke uitgifte van SERMI-certificaten aan te vragen. Alleen bij één van deze drie keuringsinstanties (CBI’s) kun je dus een aanvraag indienen. Voor TRAXIO-leden geldt een kortingstarief op de aanvraag. Meer informatie vind je op de website van de door jou gekozen keuringsinstantie (CBI).

3. Waarom komt SERMI er?

Voor elk merk moet je nu aparte antidiefstalcertificaten aanvragen bij de fabrikant/importeur. Dat is nodig omdat elke fabrikant zijn eigen eisen stelt aan het bedrijf en aan de monteurs. Al die losse aanvragen kosten bedrijven veel tijd en geld. De Europese Unie heeft fabrikanten en onafhankelijke autobedrijven daarom gevraagd om de certificeringen te vervangen door één antidiefstalcertificaat dat recht geeft op toegang tot de betreffende data bij alle voertuigfabrikanten. 

4. Heb ik SERMI nodig?

Het certificaat kan interessant zijn voor alle bedrijven die aan auto’s, lichte en zware bedrijfswagen, Campers en Opleggers (voertuig klasse M, N en O) werken.

Zoals:

  • Universele autobedrijven
  • Schadeherstelbedrijven
  • Ruitherstellers
  • Officiële dealers die ook aan vreemd merk sleutelen
  • Slotenmakers die gespecialiseerd zijn in autosleutels.
Als je sleutelt/codeert/programmeert aan anti-diefstal gerelateerde zaken zoals sloten, sleutels GPS signaal, af-fabriek alarmsystemen en de sensoren die daarmee gemoeid zijn heb je daar voortaan een SERMI-certificaat voor nodig.

Ook als je gebruik maakt van een remote service (bijv. TECH360) zal je zelf ook een SERMI-certificaat nodig hebben.

5. Wat heb ik aan SERMI?

Door SERMI komt er op de korte termijn extra werk op je af, maar deze nieuwe manier van certificeren biedt je op de lange termijn voordelen:

  • Tijdwinst: je hebt geen aparte toegang meer nodig per merk. Het SERMI-certificaat vervangt alle merkspecifieke certificaten die je voorheen apart moest aanvragen.
  • Ontzorging: de looptijd van het SERMI-certificaat is vijf jaar. Dus als je eenmaal het certificaat in bezit hebt, hoef je vijf jaar lang geen actie meer te ondernemen.
  • Onafhankelijkheid: je bent niet meer afhankelijk van een fabrikant. De doorlooptijd van de SERMI-certificering is doorgaans korter dan de toegangsprocedures bij de fabrikant.
  • Goedkoper: je hoeft nog maar één certificaat aan te vragen in plaats van meerdere en dat scheelt je tijd en geld.

6. Hoe kom ik aan een SERMI-certificaat?

Je vraagt je SERMI-certificaat aan bij één van de volgende certificeringsinstanties:

TRAXIO-leden kunnen gebruikmaken van een korting op hun aanvraag.

7. Wat heb ik nodig voor een aanvraag?

Om een aanvraag succesvol in te kunnen dienen moet je de volgende zaken kunnen overleggen:

  • U bent aantoonbaar werkzaam in de automotive. Dit kun je bijvoorbeeld aantonen met een KBO-uittreksel.
  • U heeft een aansprakelijkheidsverzekering (met een minimumdekking van 1 miljoen euro voor lichamelijk letsel en 0,5 miljoen euro voor schade aan eigendommen).
  • U heeft getrainde medewerkers in dienst. Uw medewerkers dienen 2 jaar ervaring te hebben. Dit kan worden aangetoond via de CV of arbeidsovereenkomst van de medewerker. Voor schoolverlaters zou een opleiding Automechanica ook moeten volstaan, maar dit moet nog worden bevestigd door SERMI.
  • Medewerkers beschikken over een eigen e-mailadres en een eigen mobiele telefoonnummer.
  • U maakt geen reclame voor of verkoopt activiteiten die de emissie van voertuigen aanpassen (inclusief motortuning).
  • U dient te beschikken over een uittreksel van het strafregister. Voor de betrokken rechtspersoon en alle medewerkers die een SERMI-toegang krijgen, dient u een uittreksel van het strafregister voor te leggen.
  • Identiteitsbewijs van alle personen die een SERMI-toegang aanvragen

Het certificaat is persoonlijk, dus ook jouw medewerker moet op persoonlijke titel het certificaat aanvragen. De goedkeuring van jouw medewerker is gekoppeld aan de goedkeuring van jouw bedrijf, dus als je als ondernemer geen SERMI-certificaat hebt, kan jouw medewerker deze ook niet aanvragen.

Als je je SERMI-certificering aanvraagt bij één van de twee geselecteerde CBI’s (zie hierboven), dan dien je alle formulieren die vereist zijn te uploaden in het speciale portal dat jouw CBI daarvoor gebouwd heeft. Het is dus raadzaam om eerst alle benodigde documenten te verzamelen, voordat je online je aanvraag gaat indienen. 

8. Hoe kan ik een uittreksel van het strafregister aanvragen?

  • Een uittreksel van het strafregister voor medewerkers kan aangevraagd worden door de medewerker via de website van de gemeente waarin hij woont.
Belangrijk: uittreksel strafregister model 596.1 – 35 : veiligheid / bewaking : bewakingsagent / begeleiding uitzonderlijke voertuigen (opleiding)
Belangrijk: uittreksel strafregister model 596.1-34 - bewaking, opleiding leidinggevend personeel art 5 lid1 1° wet 10 april 1990)

9. Hoe word ik gecertificeerd?

De aanvraag die je doet bij één van de gecertifieerde CBI’s is in eerste instantie volledig online. Als je alle documenten hebt geüpload en jouw certificeringsinstantie heeft deze goedgekeurd, dan ontvang je de desbetreffende SERMI-certificaten. Eigenlijk zijn dit speciale toegangscodes met een unieke persoonsherkenning (E-digidentity). Vanaf de ontvangst van deze codes kan je medewerker het certificaat installeren en kan je bedrijf aan de slag met SERMI. De keuringsinstantie is daarnaast verplicht je eenmaal in de vijf jaar fysiek en ter plaatse te schouwen. Deze schouwing zal onaangekondigd plaatsvinden en gemiddeld zo’n twee tot drie uur duren. De medewerker is niet verplicht om hierbij aanwezig te zijn. Wel moeten alle noodzakelijke documenten ter plaatse aanwezig zijn en zal worden gecontroleerd door de medewerker van de keuringsinstantie.

10. Wat kost een SERMI-certificaat?

Dit verschilt natuurlijk per onderneming (hoeveel certificaten zijn nodig) en per keuringsinstantie. Gelukkig kunnen leden van TRAXIO zowel bij Kiwa als bij SERMI Register registreren met een ledenkorting.

Inclusief de aanvraag van de noodzakelijke uittreksels van het strafregister moet je rekenen op een kostenpost van tussen de 250 en 350 euro per jaar. Omdat er eenmaal per vijf jaar een verplichte fysieke schouwing plaatsvindt, gaan alle aanbieders een overeenkomst van minimaal vijf jaar met je aan.

11. Hoe kan ik korting verkrijgen op de SERMI registratie?

Wie registreert via Kiwa zal zeer binnenkort een kortingscode verkrijgen die u kan gebruiken bij de initiële registratie. Deze voucher is goed voor een korting van 15% op het totaalbedrag, zowel op de registratie als op de inspectie die gedurende de 5 jaar plaatsvindt.

Bij Global Network Group (SERMI Register) geldt er een korting van 20 euro op de registratie en een extra korting van 5 euro per extra werknemer. Deze korting kan je verkrijgen door bij registratie aan te duiden dat je TRAXIO-lid bent.

12. Ik ben dealer van een merk, dien ik dan ook een SERMI certificaat aan te vragen?

Voor het eigen merk hoeft dat niet. jouw aftersales contract met je fabrikant voorziet hierin. Wil je diefstal gerelateerde werkzaamheden uitvoeren aan ‘vreemd merk’ auto’s dan is een certificaat wel noodzakelijk

13. Hoe lang gaat het certificaat mee?

Het certificaat is 5 jaar geldig. Maar kan ingetrokken worden bij onjuist gebruik. Bijvoorbeeld door uitlenen certificaat aan een collega.

14. Moet ik het voor al mijn werknemers aanvragen?

Iedereen die SERMI gerelateerde reparaties aan een voertuig uitvoert, heeft een SERMI certificaat nodig.
Het certificaat is niet tussen de monteurs uitwisselbaar.

15. Moet ik een dossier per auto vastleggen?

Ja, voor het werken aan SERMI gerelateerde werkzaamheden zal een dossier aangelegd moeten worden, waarbij de volgende zaken vastgelegd dienen te worden.

  • Uitgevoerde verificatie ID klant/eigenaar + Documentnummer (ID-kaart/rijbewijsnummer/paspoortnummer)
  • Uitgevoerde verificatie voertuig identificatie Check VIN kenteken bewijs t.o.v. VIN in voertuig
  • Voertuig informatie (VIN/kenteken), Merk, Model, Uitvoering
  • KM-stand
  • Datum reparatie
  • Goedkeuring klant voor reparatie op de opdrachtbon.

Tip: Dit kan tijdens een onaangekondigde inspectie opgevraagd worden, dus zorg ervoor dat deze dossiers snel terug te vinden zijn.

16. Welke hardware heb ik nodig?

Diegene die het certificaat ontvangt (en dus gebruikt) zal de applicatie t.b.v. het certificaat op de mobiele telefoon moeten installeren.
Hiervoor zal diegene een mail van de keuringsinstantie krijgen met een link naar de applicatie en het certificaat.

17. Kan ik zelf de Digidentity app al vooraf installeren en registeren?

Wacht op de mail van de keuringsinstantie hierin staat een link naar de applicatie en het certificaat. Doe dit niet vooraf i.v.m. met dubbele registratie en daarbij extra kosten.

18. Als ik de Digidentity app al gebruik, kan dit certificaat dan daaraan toegevoegd worden?

Ja, dat is inderdaad mogelijk, de app hoeft niet opnieuw geïnstalleerd te worden, het SERMI-certificaat zal naast het bestaande certificaat ingelezen worden.

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy