
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO, vat de cijfers als volgt samen: “Na een uitdagend 2024 toont het begin van 2025 veelbelovende tekenen van herstel voor de nieuwe speed pedelecs. In de eerste twee maanden van 2025 werden in totaal 2.310 nieuwe exemplaren ingeschreven. Dat is een stijging van 6,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2024, toen er 2.169 eenheden werden geregistreerd. Deze stijging komt voor een groot deel op het conto van leasing, dat een indrukwekkende groei van 26,6% kent in vergelijking met 2024 en nu maar liefst 65,7% van de nieuwmarkt vertegenwoordigt. De uitbreiding van fietsleasing naar federale ambtenaren en onderwijspersoneel sinds begin 2025 maakt speed pedelecs toegankelijk voor een nog breder publiek en speelt zeker mee in deze marktdynamiek.
Tegelijkertijd houdt de tweedehandsmarkt een strak tempo aan, wat de aantrekkingskracht van dit betaalbaardere en duurzame alternatief bevestigt. In de eerste twee maanden van 2025 werden 1.188 tweedehandse speed pedelecs ingeschreven en dat is een stijging van 9,9% (107 eenheden) ten opzichte van dezelfde periode in 2024. In tegenstelling tot de nieuwmarkt worden tweedehandse speed pedelecs grotendeels ingeschreven door particulieren, die 92,8% van het marktaandeel voor hun rekening nemen.
Wanneer we naar de totaliteit van de inschrijvingen kijken, dan zien we dat het aandeel van de tweedehandsmarkt tussen 2023 en 2024 licht is gestegen van 33,3% naar 34,0%.
De groei van de gecumuleerde markt van nieuwe en tweedehandse exemplaren getuigt van de groeiende belangstelling voor een snelle elektrische mobiliteit. Dat wijst alvast op een veelbelovend jaar voor de speed pedelecs in 2025; we zullen de verdere ontwikkelingen uiteraard op de voet blijven volgen.”
Frank Glorieux, Algemeen Secretaris TRAXIO VELO: “We zien dit jaar een aanzienlijke groei in het aantal inschrijvingen van nieuwe speed pedelecs maar anderzijds vertraagde de tweedehandsmarkt licht in februari. Toch blijft de balans positief, een teken dat de sector zich herstelt.”

Inschrijvingen nieuwe speed pedelecs (cumul 2025)
Hoewel er nog altijd beduidend meer nieuwe SP's worden gekocht, tonen de cijfers van 2024 en 2025 een verschuiving in het marktaandeel tussen nieuw en tweedehands. In de eerste twee maanden van 2024 waren occasie speed pedelecs goed voor 33,3% van de markt, tegenover 66,7% voor de nieuwe SP's. Voor dezelfde periode in 2025 is deze dynamiek licht gewijzigd: tweedehands stijgt tot 34% tegenover 66% voor nieuw.

Particulier versus bedrijven en leasing (cumul 2025)
Na een uitdagend 2024 toont het begin van 2025 veelbelovende tekenen van herstel voor de markt van nieuwe snelle elektrische fietsen. In de eerste twee maanden van 2025 werden er in totaal 2.310 nieuwe ingeschreven, een stijging van 6,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2024, toen er 2.169 eenheden werden geregistreerd. Het leasesegment groeide met een indrukwekkende 26,6% ten opzichte van 2024: van 1.199 eenheden in 2024 naar 1.518 in 2025. Het segment van de particuliere inschrijvingen is gedaald met -12,4%, van 550 naar 482 stuks. Ook bij de bedrijven zien we een daling: met 26,2%, van 420 naar 310 stuks.
In de eerste twee maanden van 2025 werd een grote meerderheid van de nieuwe SP’s ingeschreven door niet-particulieren. De markt wordt grotendeels gedomineerd door leasing, goed bijna twee derde voor zijn rekening neemt (65,7%). Particulieren maken 20,9% van de markt uit, terwijl bedrijven goed zijn voor 13,4%. Vooral het aandeel van particuliere klanten is de afgelopen 2 jaar sterk gedaald.

De markt voor tweedehandse speed pedelecs blijft maar groeien. In de eerste twee maanden van dit jaar werden er al 1.188 opnieuw ingeschreven (+9,9%) tegenover 1.081 in dezelfde periode vorig jaar. Ten opzichte van 2023 bedraagt de stijging zelfs +19%.


Op de tweedehandsmarkt zien we een heel ander beeld qua inschrijvingen dan bij de nieuwe speed pedelecs. Bij de occasies overheersen namelijk niet de leasingmaatschappijen maar wel de particulieren met een overweldigend marktaandeel van 92,8%, gevolgd door bedrijven met 5,3% en leasing met slechts 1,9%.

Deze cijfers duiden op een aanhoudende positieve dynamiek in de markt voor tweedehandse snelle fietsen. Leasefietsen komen na enkele jaren op de markt als betaalbare tweedehands exemplaren indien de eigenaar ervoor kiest om dat model in te ruilen voor een moderner exemplaar. Dat opent perspectieven voor wie op zoek is naar een snel maar betaalbaar alternatief. Bovendien een goed voorbeeld van een circulair product!