
Filip Rylant, woordvoerder van mobiliteitsfederatie TRAXIO: « In februari telden we 60.047 inschrijvingen van tweedehandswagens. Een lichte daling van -0,5% ofte 308 stuks ten opzichte van februari 2024, maar wel 6.852 (+12,9%) eenheden meer dan in 2023.
Bij de nieuwe wagens was februari goed voor 40.161 inschrijvingen en dat is -8,1 % minder dan februari 2024 (43.722) maar wel hoger dan in 2023 (+0,7%) en 2022 (+24,7%). We merken dus een positieve tendens op langere termijn.
In feite zien we in dit nieuwe jaar een spel van communicerende vaten: in februari is de tweedehandsmarkt een beetje gezakt omdat een aantal consumenten heeft geopteerd om een nieuwe wagen aan te kopen, met dank aan de salonacties. Die dynamiek maakt dat het marktaandeel van nieuwe wagens aangekocht door particulieren is gestegen van minder dan 40% in 2024 naar bijna 50% dit jaar.
Het is daarnaast ook goed om weten dat een aantal logistieke en administratieve factoren hebben gezorgd voor enige vertraging in het aantal inschrijvingen van nieuwe en tweedehandse wagens. Denken we maar aan de impact van de staking bij de post voor aanvragen en leveringen van nummerplaten. Ook horen we bij onze leden dat er in bepaalde centra voor technische keuring een langere wachttijd is.
De mobiliteitsprofessionals blijven vooralsnog positief gestemd want de vraag blijft hoog. Dat is goed nieuws voor de cijfers van de komende maanden, wetende dat de inschrijvingen met enige vertraging volgen op de bestellingen. De reële impact van de commerciële acties tijdens het Autosalon zullen we dus pas binnen enkele maanden ten volle kunnen zien.”

Inschrijvingen van tweedehandswagens (februari 2025)
Hoewel er een lichte daling was van 308 eenheden ten opzichte van 2024, tonen de gegevens van februari 2025 een opwaartse trend zien in het aantal inschrijvingen van tweedehandswagens in vergelijking met voorgaande jaren. In februari 2023 werden er 53.195 voertuigen ingeschreven en dat betekent een stijging van 6.852 stuks tussen 2023 en 2025.
Procentueel zien we een lichte daling van -0,5% ten opzichte van 2024, maar wel een stijging van +12,9% ten opzichte van 2023, wat een positieve dynamiek op de markt voor tweedehands auto's op middellange termijn bevestigt.

Enkele grote concessiehouders en tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.
Simon Bossuyt, DEX: “Na januari was ook februari een topmaand voor ons. We beschikken over een zeer goede stock en in combinatie met een grote interesse van de consument zorgde dat opnieuw voor zeer sterke verkoopcijfers. Het jaar is dus prima gestart: in vergelijking met dezelfde periode van vorig jaar kennen we een verkoopstijging van meer dan 20%. Onze stock is vooral samengesteld uit hybride/benzine-wagens, met een mix van zowel nieuwe als jonge tweedehandswagens.”
Marc Van den Kerkhof, Van Mossel: “De meeste constructeurs / invoerders hebben hun salonpromoties (aanbiedingen en voordelige financieringen) verlengd in februari. De reactie van de markt was echter eerder beperkt: het gunstige ‘saloneffect’ van januari nam snel af vanaf begin februari. Particulieren blijven zoeken naar een aantrekkelijk aanbod: nieuwe wagens blijven duur en dus maken promoties wel degelijk het verschil. Maar ook occasiewagens blijven een goed alternatief en de klanten zoeken daarbij naar budgetvriendelijke benzinewagens. De plannen van de nieuwe regering in verband met de fiscaliteit van bedrijfswagens, hebben de PHEVs plots in een ander daglicht geplaatst. Toch zien we geen grote kentering in de vraag van bedrijven want de BEVs blijven de topkeuze van bedrijven. Mogelijk zal dit nog veranderen wanneer de plannen van de regering in uitvoering worden gebracht.”
Matthias Gommeren, Cardoen: “In februari zagen we een groei van 15% ten opzichte van vorig jaar, al is die minder fors dan de recordmaand januari. De vraag naar wagens blijft onverminderd hoog en dat is opvallend gezien de wereldwijde onzekerheden. Ook op nationaal niveau heerst er onduidelijkheid over toekomstige wetgeving, wat bij consumenten soms voor verwarring zorgt. Deze onzekerheid vertaalt zich in een sterke vraag naar betrouwbaarheid en zekerheid bij de aankoop van een wagen. Klanten kiezen daarom bewust voor een verdeler van geherconditioneerde wagens met garantie, in plaats van een onbekende handelaar of een particulier. Ze willen namelijk een zorgeloze aankoop en garanties zoals een verlengde waarborg of zelfs de mogelijkheid om hun wagen terug in te leveren als ze niet tevreden zijn. Ook snelle levertermijnen zijn belangrijk. De Belgische automarkt blijft dus zeker veerkrachtig en de vraag naar betrouwbare mobiliteitsoplossingen blijft onverminderd groot.”
Frédéric Vassamillet, Soco: “De verkoop lag in februari iets hoger dan vorig jaar en dat is bemoedigend na een goede maand januari. Februari surft nog wat mee op de aantrekkelijke condities en interesttarieven waardoor de interesse hoog blijft. Bovendien kenden we, in tegenstelling tot wat we vreesden, in Wallonië geen daling van het aantal showroombezoeken tijdens de eerste week van de schoolvakantie. De markt voor tweedehandswagens blijft sterk presteren in vergelijking met de markt voor nieuwe wagens: er is een ruim aanbod en de vraag blijft hoog, wat bevestigt dat klanten zich aangetrokken voelen tot dit meer betaalbare alternatief. Recente tweedehandsvoertuigen genieten de voorkeur omdat ze een uitstekend compromis bieden tussen prijs, uitrusting en garantie. Benzinemotoren blijven op kop, gevolgd door dieselmotoren en daarna hybride motorisaties, die trouwens steeds meer opmars maken. De vraag gaat qua koetswerktype vooral uit naar middenklasse wagens en SUV's.”
Details tweedehandse personenwagens (februari 2025)
Tijdens de twee eerste maanden van 2025 domineerden Volkswagen en BMW de lijst van meest ingeschreven tweedehandsmerken. De top 5 wordt aangevuld door Mercedes, voor Peugeot en Opel.
Wat betreft de populairste modellen veranderde er in februari niets voor de top 5 (gecumuleerde cijfers). De VW Golf (4.838) blijft op de eerste plaats, voor de VW Polo (3.643), de Opel Corsa (3.195), de BMW 3 Reeks (2.664), en de BMW 1 Reeks (2.582).

De benzinemotoren domineren nog steeds bij de tweedehandswagens met 55,6% marktaandeel, terwijl diesel terrein verliest tot 27,4%. Het aandeel van tweedehandse wagens met een hybride of elektrische aandrijving stijgt ondertussen wel, maar blijft bescheiden. 16,6% is geëlektrificeerd: 12,7% hybride en 3,9% volledig elektrisch.
De verhoudingen liggen duidelijk anders voor nieuwe inschrijvingen van personenauto's, waar hybride en elektrische voertuigen, aangevuurd door leasingaankopen en aankopen voor bedrijfsvloten, het grootste deel van de verkoop voor hun rekening nemen, met een percentage van zo’n 70%. Het aandeel van de volledig elektrische wagens stijgt zelfs van 21,1% naar 32,7% in 2025.
Interessant is verder ook dat onze autodealers vaststellen dat de consument steeds meer kiest voor hybride wagens (HEV). Hun marktaandeel steeg van 24,7% in februari 2024 naar 31% in 2025. Plug-in hybrides (PHEV) daarentegen zagen hun aandeel dalen van 19% naar 6,3%. De gunstigere regeling voor PHEV’s die werden aangekondigd door de kersverse federale regering doet ons alvast vermoeden dat we in de komende maanden een heropleving van PHEV’s zullen zien.
Het aandeel van diesel op de nieuwmarkt daalt nog verder: van 5,7% vorig jaar naar 3,4% in 2025.

In februari 2025 bedroeg de gemiddelde leeftijd van de occasie-inschrijvingen 9 jaar en 3 maanden. De mediane leeftijd van zijn kant is nu 7 jaar en 3 maanden, wat wijst op een verdere vergrijzing van het wagenpark. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.
Van de ingeschreven occasiewagens is 27,2% tussen 5 en 9 jaar oud terwijl 35 % minder dan 5 jaar oud is en dat laatste is een daling ten opzichte van de 36,8% van vorig jaar.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit, maar er is beweging in. Maar liefst 90,2% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel door bedrijven aangekochte wagens op de tweedehandsmarkt 9,8% bedroeg in de eerste twee maanden van 2025. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Vlaanderen blijft de markt voor inschrijvingen van tweedehandse personenwagens domineren, met een aandeel van 56,5%. Het marktaandeel van Wallonië bedraagt 36%, terwijl Brussel 7,5% haalt.
