Inschrijvingen tweedehandse en nieuwe auto’s ook in augustus ‘oerend hard’

***

05/09/2023

Filip Rylant, woordvoerder van TRAXIO : “De tweedehandsmarkt bleef in augustus verder positief evolueren, met een groei van +10,4% tot 57.442 eenheden. Gecumuleerd over de eerste acht maanden bedraagt de stijging +7,6%: dat zijn 32.568 eenheden meer dan in dezelfde periode van 2022, maar er is wel een achterstand van 19.144 stuks ten opzichte van 2021 (-4%). De interesse in de occasiewagen blijft dus hoog en de markt evolueert gunstig, maar tegelijk zien we stilaan de impact van de vlottere beschikbaarheid van nieuwe wagens. Klanten krijgen meer keuze en hoeven zich minder te laten leiden door lange wachttijden op de nieuwmarkt. Dat gaat zijn impact hebben op de tweedehandsprijzen – ondertussen blijft de beschikbaarheid van de recente occasiewagen echter nog precair waardoor de prijzen van deze wagens hoog blijven en dat nog een tijd zullen blijven.

Bij de nieuwe wagens blijft het ‘oerend hard’ gaan met 36.798 inschrijvingen (+27,3%) waardoor de eerste acht maanden +32,7% hoger uitkomen dan vorig jaar. We liggen echter nog een eind achter op de pre-Coronacijfers én gaat hier vaak nog om uitleveringen van wagens die eerder werden besteld. We merken dat leveringen stilaan terug vlotter beginnen te verlopen en bijgevolg zal de boost in de inschrijvingscijfers door laattijdige leveringen naar alle verwachting stilaan afgevlakt worden – ook de uitfasering van plug-in hybrides zal zich op termijn laten voelen (ten voordele van puur elektrische wagens). Het blijft ook opvallend hoezeer de Belgische nieuwmarkt wordt gedomineerd door de bedrijven/leasing: de consument valt terug naar minder dan één derde en keert steeds zich naar de occasiemarkt – vooral in Wallonië is die verhouding extreem.”

Enkele grote tweedehandsverkopers deelden hun interessante inzichten met ons.

Ivo Willems, Cardoen: “De vraag naar tweedehandswagens blijft nog altijd positief: zo hebben we in augustus iets meer bezoekers gehad dan vorig jaar. Het is wel opmerkelijk dat er meer wagens financiering worden aangevraagd voor de aankoop van occasies. Dat heeft alles te maken met het feit dat wagens duurder worden, waardoor meer mensen moeten terugvallen op een financiering om nog een wagen te kunnen kopen. Daarnaast merken we ook dat de interesse voor een auto met automatische versnellingsbak stelselmatig groeit.”

Steven Vanzurpele, Jennes Used Cars: Augustus was een kalme maand voor Jennes Used Cars. Het grotere aanbod en de snellere beschikbaarheid van de nieuwe wagens laat zich voelen bij de tweedehandsverkoop, voornamelijk bij de demo- en directiewagens. Klanten vergelijken weer meer en beschikbaarheid wordt minder hét argument om voor een jonge tweedehandswagen te kiezen. Als gevolg daarvan staan de prijzen onder druk. Dat voelen we het meest bij de elektrische wagens. De échte tweedehandswagens (3-4 jaar oud) blijven dan weer razend populair maar zijn moeilijk te vinden op de markt. Het COVID-effect waarbij 3 jaar geleden veel minder wagens werden verkocht/geleverd zal in de bevoorrading van dit type wagens nog een tijdje voelbaar blijven.”

Simon Bossuyt, DEX: “We zijn zeer tevreden over augustus en dan vooral over de eindspurt van afgelopen maand: de laatste 2,5 weken zorgden voor een stevige boost in de verkoop waardoor augustus de cijfers van onze beste maand dit jaar kon evenaren. We merken vooral regionaal een positieve evolutie rond de steden. Met name in Gent, Sint-Niklaas en Hooglede scoorden we sterk.”

Inschrijvingen tweedehandse wagens – augustus 2023

Details tweedehandse personenwagens

Volkswagen en BMW blijven ook in juli 2023 de meest verkochte merken tweedehandse personenwagens vóór Mercedes, Opel, & Peugeot.  

Ook qua meest populaire modellen verandert er niets met een identieke top 5. Op kop staat nog steeds de VW Golf (18.976) en VW Polo (13.560) gevolgd door de Opel Corsa (12.802), de BMW 3-reeks (11.434) en de Ford Fiesta (9.605).

Het aandeel van de diesels blijft ook bij de tweedehandswagens verder dalen tot 36,4%, terwijl het aandeel benzinemotoren nu al stijgt tot 53,4%. Het aandeel van de andere brandstoffen groeit langzaam op de tweedehandsmarkt en overschrijdt met 10,2% net de magische grens van 10%. Dit is voornamelijk te danken aan het stijgende aandeel van de hybride wagens (dit zijn alle types van geëlektrificeerde wagens met verbrandingsmotor en elektrische ondersteuning, dus zowel de gewone hybride wagens als de plug-ins en de mild hybrids) die nu 8,2% voor hun rekening nemen (zowel succesvol bij particulieren als bij bedrijven – het aandeel PHEV zal naar verwachting wel afnemen in de toekomst), terwijl er 1,6% full elektrische modellen werden ingeschreven op de tweedehandsmarkt.

Dit zijn heel andere verhoudingen dan bij de inschrijvingen van nieuwe personenwagens waar geëlektrificeerde voertuigen – dank zij leasing en bedrijfswagens - inmiddels al meer dan de helft van de verkoop betekenen. Kanttekening hierbij is wel dat hybride en elektrische voertuigen vrij recent hun opmars maakten op de nieuwmarkt waardoor hun aandeel op de tweedehandsmarkt momenteel nog beperkt is, maar maand naar maand zal groeien naarmate hun aantal zal stijgen op de totaalmarkt.

De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen bedraagt nu 7 jaar en 11 maanden. De mediane leeftijd van de occasie-inschrijvingen verraadt op zich niet echt dat het totale wagenpark flink aan het verouderen is, en dat is uiteraard een nefast verschijnsel voor de vergroening en uitstootreductie.

De tweedehandsmarkt blijft vooral een particuliere activiteit. Maar liefst 88% van de inschrijvingen waren gedaan door privépersonen terwijl het aandeel bedrijfswagens op de tweedehandsmarkt lichtjes stijgt tot 12%. De sector van de tweedehandsverkopers preciseert hierbij dat startende bedrijven vaker kiezen voor een tweedehandswagen en dat zij vaak interesse hebben in occasie hybride wagens.

Traditioneel is Vlaanderen met 54% de grootste regio voor de inschrijving van tweedehandse personenwagens - een groei met 1% ten opzichte van vorig jaar - terwijl Wallonië status quo blijft op 37% en Brussel 1% moet inboeten. Ten opzichte van vorige maand heeft Brussel wel wat goedgemaakt ten opzichte van Vlaanderen.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TRAXIO STATS

TRAXIO volgt maandelijks de inschrijving op van nieuwe-tweedehandse personenwagens, motorfietsen, bedrijfsvoertuigen, kampeerwagens, aanhangers en speed pedelecs.

De TRAXIO-cijfers bieden heel wat nuttige details zoals onderverdelingen op nationaal en regionaal niveau, per brandstoftype, CO2-uitstoot, merk en leeftijd.

Brussel, 5 september 2023

 

TRAXIO gebruikt cookies Cookie Policy Net als andere websites, houden we ook van cookies. De cookies die we gebruiken dienen voornamelijk om jouw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken ook cookies omdat we graag meten hoe onze website wordt bezocht. We plaatsen deze cookies alleen wanneer je voorafgaande toestemming hebt gegeven.

Lid worden : contactformulier

Als lid van TRAXIO geniet je van veel ledenvoordelen! Vul het formulier in en één van onze specialisten van jouw activiteit zal je contacteren met meer informatie over een lidmaatschap.

Onderneming
Contactpersoon
Ik ga akkoord met de privacy policy